Hoppa till innehåll

Saltlag för torkning av älgkött med bilder nu också


lsjonsson

Recommended Posts

Det är väl tur att inte alla har samma smak?

Jag brukar variera mig när jag torkar kött, lättrökt kött som man sedan torkar är inte alls dumt? Men det smakar givetvis inte på samma sätt som om man bara saltar och sedan hänger upp?

Samma gäller saltningen.. Jag saltar in mitt kött i saltlake medan några torrsaltar, var och en blir salig på sin tro..

Jag saltar 1 10-20 timmar och lakar sedan ur ytskiktet i ½-1timme innan jag hänger eller röker köttet och det tycker jag blir bra..

Det handlar väl mest om vilka möjligheter man har? alla bor ju inte i ett hus på landet.. Bor man i en lägenhet är förmodligen ugnen det enda alternativet? det smakar inte samma som utomhustorkat men det är helt ok ändå..

Jag torkar mitt kött i en låda där jag har en kupevärmare som sköter cirkulationen av luften, i den kan jag torka kött året runt och det går snabbt!

Ingen har ännu kunnat skilja mitt kött från sånt som är torkat på traditionellt sätt i vårsolen.

Det jag ville säga är bara att det finns mer än ett sätt att flå en katt, slutprodukten kanske varierar lite men bara man är nöjd så.. Torkning i stolpbod är ett utmärkt sätt men det finns som sagt fler som funkar helt ok... ;)

Jag fick ett par bitar över innan jag hängde ut mitt kött i våras och dom tog jag och provtorkade i ugnen på låg temp. men det var något som inte föll för mina läppar.

Hur gör Du detta? Kan Du förklara det lite närmare tack?

Jag torkar mitt kött i en låda där jag har en kupevärmare som sköter cirkulationen av luften, i den kan jag torka kött året runt och det går snabbt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack för det!

B)

Jag gör nästan som i länken som Ahlman bifogade.

Jag har en låda byggd i spånskiva ~50x70x70cm, med löstagbart lock. Längst upp längs kanten så har jag borrat en massa hål ~20mm runt om.

I nederkanten har jag ett uttag så att jag precis får in "näbben" på kupévärmaren.

Inne i lådan så har jag spikat längsgående ribbor där jag kan lägga torkgaller (då jag torkar svamp). Torkar jag kött så lägger jag bara ribbor tvärs över det översta "ribbvarvet" och på dem trär jag upp köttbitarna som jag satt snören i.

Torkar jag svamp så brer jag bara ut svampen på "torkollorna" och kör på låg värme direkt, det blir knastertorrt på 1-1½ dygn

Jag skär köttet i ~3cm tjocka skivor, som jag lägger i saltlake (10L vatten, 1kg salt samt 2hg socker, kokas samman och köttet läggs ned sedan lagen svalnat). Köttet får ligga i saltlaken i 10-12timmar, sedan tas köttet upp och läggs i kallt vatten i en ½timme för att ytskiktet skall lakas ur (köttet blir efter torkning nästan svart i färgen och man slipper tråkiga saltutfällningar). Vill man kan man nu hänga köttet i en kallrök några timmar annars är det bara att hänga in det direkt i torken.

Jag börjar med att bara köra med ventilation utan värme de första 2-3 dygnen, sedan sätter jag på lägsta värmen men då får man vara på alerten så det inte torkar för mycket, köttet brukar bli klart på ~5dagar och man får känna efter och plocka ut bitarna vartefter de blir färdiga.

Jag har torkat många laddningar på detta sätt och ingen har klagat än så länge i alla fall <_<

Ang. att torka i ugn med kryddor så tycker jag att det är helt ok, men man ska inte förvänta sig att det smakar som det man har torkat på "traditionellt sätt"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag gör nästan som i länken som Ahlman bifogade.

Jag har en låda byggd i spånskiva ~50x70x70cm, med löstagbart lock. Längst upp längs kanten så har jag borrat en massa hål ~20mm runt om.

I nederkanten har jag ett uttag så att jag precis får in "näbben" på kupévärmaren.

Inne i lådan så har jag spikat längsgående ribbor där jag kan lägga torkgaller (då jag torkar svamp). Torkar jag kött så lägger jag bara ribbor tvärs över det översta "ribbvarvet" och på dem trär jag upp köttbitarna som jag satt snören i.

Torkar jag svamp så brer jag bara ut svampen på "torkollorna" och kör på låg värme direkt, det blir knastertorrt på 1-1½ dygn

Jag skär köttet i ~3cm tjocka skivor, som jag lägger i saltlake (10L vatten, 1kg salt samt 2hg socker, kokas samman och köttet läggs ned sedan lagen svalnat). Köttet får ligga i saltlaken i 10-12timmar, sedan tas köttet upp och läggs i kallt vatten i en ½timme för att ytskiktet skall lakas ur (köttet blir efter torkning nästan svart i färgen och man slipper tråkiga saltutfällningar). Vill man kan man nu hänga köttet i en kallrök några timmar annars är det bara att hänga in det direkt i torken.

Jag börjar med att bara köra med ventilation utan värme de första 2-3 dygnen, sedan sätter jag på lägsta värmen men då får man vara på alerten så det inte torkar för mycket, köttet brukar bli klart på ~5dagar och man får känna efter och plocka ut bitarna vartefter de blir färdiga.

Jag har torkat många laddningar på detta sätt och ingen har klagat än så länge i alla fall :rolleyes:

Ang. att torka i ugn med kryddor så tycker jag att det är helt ok, men man ska inte förvänta sig att det smakar som det man har torkat på "traditionellt sätt"

Ok! Ska kika lite närmare på den sedan. Du kan ju läsa niaks utlåtande om mitt torrkött från det Vi träffades i Malmberget förra våren. Svaret ser Du i länken!

http://www.jaktsnack.se/index.php?showtopic=7276&st=20

;):o:o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns som sagt många sätt att flå en katt, blir bara resultatet bra så är det ju bara att hålla sig till den variant som passar de förutsättningar som man har. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns som sagt många sätt att flå en katt, blir bara resultatet bra så är det ju bara att hålla sig till den variant som passar de förutsättningar som man har. ;)

Jepp! :) Med tanke på att jag lyckades över förväntan förra året och i år så tror jag att jag fortsätter med denna metod men som sagt vad så ska jag prova på den andra varianten också. :)

Man får ju aldrig vara rädd för att prova något nytt. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Här är svaret ang. för högt saltvärde i blodet.

Jag fick detta svar av min syster igår kväll. (Kemist och biolog)

Det handlar om balansen mellan kalium och natrium. Har du högt blodtryck, beror det ofta på att man har för hög natriumhalt=hög natrium/kaliumkvot. (av koksalt,dvs.natriumklorid). Bananer och dadlar innehåller mycket kalium. Äter man det får man högre kaliumhalt och det minskar kvoten mellan natrium och kalium.

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Heerregud om det där stämmer så är jag världens lyckligaste människa. :-)

Måste nog forska vidare ändock, behöver oberoende källor (som du inte mutat med torrkött).

:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Heerregud om det där stämmer så är jag världens lyckligaste människa. :-)

Måste nog forska vidare ändock, behöver oberoende källor (som du inte mutat med torrkött).

:rolleyes:

Det är bara att fråga någon kunnig kemist/biolog. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag pratade med brorsan tidigare LS.

Han gillade köttet han fick. Bra konsistens och sälta.

MEN.......... Köttet hade tagit smak av plasten eller vad han snackade om.

Man kanske borde göra som konsevatorerna vill att man gör när man skickar skinn mm till dom. Nämligen att låta bli att skicka inplastat då det blir ett växthus för bakterier mm. (Plus att det kan ta smak.)

Man kan ju först rulla inte det i papper i så fall.

(Om du ska skicka mer postvägen tänkte jag :rolleyes: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag pratade med brorsan tidigare LS.

Han gillade köttet han fick. Bra konsistens och sälta.

MEN.......... Köttet hade tagit smak av plasten eller vad han snackade om.

Man kanske borde göra som konsevatorerna vill att man gör när man skickar skinn mm till dom. Nämligen att låta bli att skicka inplastat då det blir ett växthus för bakterier mm. (Plus att det kan ta smak.)

Man kan ju först rulla inte det i papper i så fall.

(Om du ska skicka mer postvägen tänkte jag :rolleyes: )

Ok! :P Tack för svaret och förslaget! Inte vill någon bakterie leva i den saltmängden/-halten som finns i köttet. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä. Inte bakterier i detta fall. Det är nog mest konservatorn som oroar sig för det.

Men väl smaken vill man ju rädda. :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä. Inte bakterier i detta fall. Det är nog mest konservatorn som oroar sig för det.

Men väl smaken vill man ju rädda. :rolleyes:

Jepp! Ska genast paketera om köttet! Rulla in det i smörgåspapper måste ju bli bra!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Kan bara säga att jag tycker köttet var grymt gott....

Kul att du gillade det kompis!

Profitez de vos repas, mon pote! (Smaklig måltid kompis!) :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här ser köttet ut efter 18 dagar ute i luften. Det går åt rätt håll. ;) Man kan ju knappt hålla sig nu. ;) Det suger i tarmen. :o:)

vad sugen man blir när man ser dom där go bitarna :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad sugen man blir när man ser dom där go bitarna :o

Haha! Jag kan tänka mig det! Det är väl bättre än en hamburgare ifrån Frasses??? :););)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Nu har man tagit fram kött för tining och sedan blir det 3 dygn i saltlag. Mmmmmmmmmmmmmmmmm! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köttet förbereds inför saltlagen och nu i saltlagen. <_<

Hjärtat ska putsas och skäras i lagom tjocka bitar innan saltlagen.

Köttet i saltlagen i 3 dygn i kylen. :lol:

post-144-1236684021_thumb.jpg

post-144-1236684032_thumb.jpg

post-144-1236684040_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var nog bara jag som är ovan vid sånt kött ;)

Ja, det är nog bara du! T o m morsan som är skånska och bor i Huskvarna ännu äter det med förtjusning. Jag skickade ner en bit till henne till jul senast och det var mumma sa hon till mig i telefon när hon ringde och tackde mig. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...