Hoppa till innehåll

Tips till på jakttorn!


rävpekka

Recommended Posts

Tjenare ska bygga två nya jaktorn på marken de ena vid ett hygge å de andra vid en åker skulle vilja ha lite inspiration å ideér :D helst lite bilder å!

tackar för svar!

M VH Rävpekka

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

http://1.bp.blogspot.com/_ZCYbQG4xf-I/SPYhMIiwwNI/AAAAAAAAAYM/wOwLJLvYQ4Q/s1600-h/treehouse_01.jpg

Kanske lite over kill men jäkligt annorlunda o trivsamt :lol:

MVH

Eas

Den där var ju klockren! När man suttit färdigt kan man knalla in å ta en kopp kaffe! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Overkill*???? :blink: Nu förstår jag inte alls vad du menar. Så här ser alla mina torn ut i alla fall :wacko:

post-3858-0-47746500-1304248451_thumb.jp

haha ser ju riktigt mysigt det där ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en lite kul designidé...

Bygg tornet som en stor barnstol... Sån där med en röd träkula på...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vart inspirerad av dom flyttbara jakttornen som kostar runt 1200.

prinsip en stege med en stol på, sen såg jag en annons jula katalogen och drog dit och köpte en arbetsplattform för stegar.. :P

145 kronor och jag använder min vanliga stege lätt att flytta och lätt att komma upp när man vet hur man ska göra.

ställer bara en vanlig stege mot ett träd och sätter fast den med ett litet spännband och sätter dit plattformen.

en bra och billig lösning tycker jag.. men har dock inte fått skjuta från den än så vi får se om man har alla ben i behåll ;)

http://www.jula.se/arbetsplattform-126746

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag vart inspirerad av dom flyttbara jakttornen som kostar runt 1200.

prinsip en stege med en stol på, sen såg jag en annons jula katalogen och drog dit och köpte en arbetsplattform för stegar.. :P

145 kronor och jag använder min vanliga stege lätt att flytta och lätt att komma upp när man vet hur man ska göra.

ställer bara en vanlig stege mot ett träd och sätter fast den med ett litet spännband och sätter dit plattformen.

en bra och billig lösning tycker jag.. men har dock inte fått skjuta från den än så vi får se om man har alla ben i behåll ;)

http://www.jula.se/arbetsplattform-126746

Gillar idén, men jag är osäker på om jag skulle lita på den... Även om jag ligger en bra bit under 100pannor så ser den lite klen ut, men det borde gå att utveckla temat till något stabilare. Kombinerat med en teleskopstege skulle det bli en hit!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tänkte också det först att man ska förstärka lite bara men jag tyckte den var tillräckligt stabil ochn jag väger 85.

men det är ju bara att testa sig fram.

ska tillägga att jag bara använt 3m stege ingen teleskop.

provade med det och tycker det är en lagom höjd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tänkte också det först att man ska förstärka lite bara men jag tyckte den var tillräckligt stabil ochn jag väger 85.

men det är ju bara att testa sig fram.

ska tillägga att jag bara använt 3m stege ingen teleskop.

provade med det och tycker det är en lagom höjd.

http://www.jula.se/teleskopstege-i-aluminium-3-2-m-137791

Och Biltema har en plattform för 150kg

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsredskap/Stege-Tillbehor/Stegplattform/

och deras teleskopstege är en 100-ing billigare

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Arbetsredskap/Enkelstege/Teleskopstege-inkl-klamskydd/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill du kan ja försöka ta kort på lite olika torn varianter i helgen som vi har på marken? :)

//Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Väcker liv i denna tråden igen :P

Någon som provat julas skjutstege för 1000 spänn? Kan det vara något att ha?

770144-jpg.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Alla torn jag/jaktlaget bygger gör vi på EU-pall!

Skitsmidigt!! En pall som golv, fyra ben som går 1,10m ovanför pallen. (Givetvis väljer man höjd upp från marken själv)

Vanligt "småplank" runt benen i toppen, så man får ramen längst upp. (Ger ett underbart stöd)

Sen är det bara att sätta krysstöttor för stabiliteten och spika fast trappsteg... Enkelt att bygga, väger inte jättemycket och när pallen ruttnar, då tar man en motorsåg och sågar ner den och sätter in en ny! Klockrent enligt mig!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vi har tak på alla våra pass, vilket är riktigt skönt när det är dåligt väder.

Något att fundera på...

Mvh

Cris

PS, Det är ohyggligt mycket räv i markerna just nu så predationstrycket på småvilt kommer vara högt i år. Värm upp med rävjakt inför hösten! DS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag har skaffat 2st jaktstegar från den nya XXL varuhuset. Den ena är lätt och portabel och 3m hög, den andra är gjord i stål rör som man får skruva ihop själv, den är 5m hög och väger ca 35kg så den är mer stationär. Båda håller bra kvalitet och är sköna att sitta i och har tom vadderade skjutstöd, grymt prisvärda iaf :-)

Nu gäller det bara att hitta någonstans att montera dem på ;-)

post-6127-13424656825381_thumb.jpg

post-6127-13424657388485_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Själv bygger jag mina jakttorn i tryckt 95 x 15mm trall. OBS 15mm trall. Bygger dom i fyra gavlar samt golv. Bär ut allt i lösa delar och skruvar ihop på plats. Man får gå tre gånger om man skall montera upp tornet för att hämta delarna, men det tycker jag är värt. Använder alltså enbart 95 x 15mm trall. Har inte sett någon bygga torn på detta sätt som jag gör. Har gjort en ritning och kalkyl i Excel, virket gör att jag får ut alla mått på delarna, beroende på virkeslängd alt, önskad tornhöjd.

Fördelar:

Såga alla delar. skruva ihop fem delar, bär ut på plats, montera upp. Klart

Monterbart OCH demonterbart om så önskas, till 5 delar.

Tryckt virke - står i evigheter.

Klent tryckt virke - förhållandevis låg materialkostnad.

Kan monteras av en man - oavsett höjd.

OTROLIGT stabilt trots det klena virket. Bräderna som blir stolpar i hörnen låser sig i varandra riktigt bra.

Nackdelar:

Tja, materialet kostar ju lite. Men med ett torn om året så är det ju hanterbart.

Är det någon som vill ha bilder eller excelunderlag får ni hojta till.............

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...