Hoppa till innehåll

Vilken tändhatt ska jag använda?


Dahla

Recommended Posts

Jag tänkte prova på det här med att handladda inom en snar framtid och har nog bara en fråga kvar för stunden.

Jag köpte på mig 100 jaktmatch i kaliber .222 Rem idag och tänkte skjuta upp dom för att försöka bli kompis med bössan i fråga... när jag sen ska ladda upp nya tänkte jag testa med följande kulor.

40 grains Nosler Ballistic Tip

50 grains Norma SP

52 grains Sierra MK

53 grains Norma SP

55 grains Norma Oryx

55 grains Nosler Ballistic Tip

Eftersom det är första gången jag laddar själv (med hjälp av en veteran) så tänkte jag använda mig av datan som finns hos Norma... vad som dock inte framkommer i normas manual eller på normas websida är ju det här med vilken tändhatt som ska användas...

Så, min fråga... vilken tändhatt ska jag använda mig av för att få bäst resultat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Federal small rifle primer 205

bra hatt med lagom liten låga som ger fin precision,

du behöver inte magnumhattarna eller de hårdare CCI 450.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite lätt OT. Jag har ingen erfarenhet av 222 men i min 6,5:a tycker jag mig se en ökad köldkänslighet om jag inte kör magnum. Handlar om -20-30 C så det kanske inte är så aktuellt i Östergötland...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite lätt OT. Jag har ingen erfarenhet av 222 men i min 6,5:a tycker jag mig se en ökad köldkänslighet om jag inte kör magnum. Handlar om -20-30 C så det kanske inte är så aktuellt i Östergötland...

Även om det kan bli -30 i Östergötland så är det ändå inte aktuellt för mig att skjuta under dom omständigheterna :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

CCI 250 el. Federal 215. Jag använder dessa till mina.

CCI till 308:an o Federal till 8 mm & 416  rem mag.

Dom fungerar ypperligt. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Jag får ojämnare fart i 222rem med dem jämfört med standard men har läst om många fler som fått bättre resultat med magnum än med standard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...