Hoppa till innehåll

Använda skinn utan att skicka dem på behandling...


Jagarwuk

Recommended Posts

Hej, är relativt ny på detta eminenta forum så jag vet inte om infon kanske redan finns här.

Men jag skulle vilja ha lite tips på olika sätt att använda skinn utan att skicka till konservatorer el. köpa massa kemikalier.

exv. Rådjur, räv, grävling, hare (älg) etc.

Om man kan göra iordning dessa med pälsen kvar själv? eller kan man avhåra dem och använda skinnet för att sy kanske en kaffepåse eller hagelpåse?

Tacksam för alla svar eller beskrivningar jag kan ha nytta av.

Mvh:

Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fettgarva skinnen själv. Det är egentligen enkelt gjort men rätt jobbigt vad gäller skrapning och mjukgörning. Hela processen baseras på att man så att säga byter ut skinnets animaliska fetter mot någon annan form av fett som inte härsknar, själv brukar jag använda olivolja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan ju fettgarva skinnen själv. Det är egentligen enkelt gjort men rätt jobbigt vad gäller skrapning och mjukgörning. Hela processen baseras på att man så att säga byter ut skinnets animaliska fetter mot någon annan form av fett som inte härsknar, själv brukar jag använda olivolja.

Ok, hur gör du då? Skrapar du först skinnet, och sedan smörjer in det med olivolja? Saltar du och använder sågspån ngt, hänger på torkning? Mjukar mot vajjer läste jag att någon gjorde...

Ursäkta alla frågor, men är jag är HELT novis i området, men skulle vilja börja någonstans..

Tacksam för svar. eller någon form av "steg för steg"

/Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, hur gör du då? Skrapar du först skinnet, och sedan smörjer in det med olivolja? Saltar du och använder sågspån ngt, hänger på torkning? Mjukar mot vajjer läste jag att någon gjorde...

Ursäkta alla frågor, men är jag är HELT novis i området, men skulle vilja börja någonstans..

Tacksam för svar. eller någon form av "steg för steg"

/Fredrik

Nu missade jag att kolla i boken därhemma men ungefär såhär gjorde vi sist:

1/ skrapa noga. Går enklast med färska skinn. Saltade skinn blir lite bökigare.

2/ lägg skinnet plant med köttsidan uppåt. Gnid in köttsidan med en blandning av äggula, olivolja och såpa. (lite osäker på såpan, men jag vill minnas att den skall vara med)

3/ vänta i några dagar, kontrollera skinnet med jämna mellanrum och se till att det finns olje/ägguleblandning över hela köttsidan.

4/ tvätta skinnet i kallt-ljummet såpvatten. Bereder du fårskinn riskerar du att ullen tovar sig om vattnet är varmt.

5/ lägg på tork, plant på ett galler eller liknande. Köttsidan uppåt.

6/ vill du ha en vit köttsida så är det läge att hälla på ett jämt lager mjöl på köttsidan när den bara känna lätt fuktig.

7/ om du använt mjöl: försök få bort så mycket mjöl som möjligt.

8/ håll koll på skinnet, när det börjat torka och innan det är hårt som en plywoodskiva är det dags för mjukgörning. Börja lätt för att inte "bryta" skinnet. Efter ett tag brukar man kunna dra skinnet fram och tillbaka över en planka eller stolsrygg eller liknande för att mjuka upp det. Givetvis med köttsidan mot träet. Detta och skrapningen är den jobbiga biten.

Det bästa är att göra beredningen innan flugsäsongen kommit igång på allvar....

Jag fryser hellre in skinn än saltar dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här har du lite att läsa om. Vet inte hur långt det hjälper dig dock.

http://medeltiden.ifokus.se/articles/4d7148c9b9cb46221d05d44f-garva-ditt-skinn-med-fett

Googla "att garva skinn"

Det var en bra artikel, förklarade allt det jag inte orkade utveckla...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

shamani och Älgflugornas herre: Stort tack för era svar! Nu ska jag ge mig på ett försök framöver.

Mvh: Fredrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

shamani och Älgflugornas herre: Stort tack för era svar! Nu ska jag ge mig på ett försök framöver.

Mvh: Fredrik

Bare hyggelig! Berätta hur det går! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även jag ska nog göra det själv med mitt bäverskinn :)

Bra länk shamani tack:)

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ta dig till biblan o låna Lotta Rahmes böcker om skinnberedning. Hon vet vad hon skriver om om man säger så!

//K9

Är det Lotta som har "Lottas skinn"?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är Lotta som i Lottas Skinngarveri... Hennes bok innehåller precis allt. Lite synd att hon hällt samman det i en mixer och blandat innan boken trycktes.... Med det vill jag ha sagt att det är en mycket svåranvänd bok, man får bläddra rätt mycket framåt och bakåt i den för att den skall gå att använda. Det lönar sig definitivt att skriva ner det hela på ett separat papper när man väl knäckt Lottakoden.

Har man tur så finns det lite bra 70- och 80-talsböcker kvar på biblioteket. Där finns några stycken om skinngarvning som är betydligt lättare att använda än Lottas. Sedan vill jag minnas att det finna bra beskrivningar i några äldre nummer av tidningen Åter, kommer dock inte på vilka utan att först kolla i hyllan därhemma.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt en liten gris (Galt 60-70kg.) i helgen. och ska hämta skinnet imorrn.

Kommer förmodligen inte kunna börja jobba med det förens till helgen förhoppningsvis, men vad jag förstår så behöver jag ha tag i bl.a. kalk tills dess om det ska avhåras innan.

Tanken är att sy en hagelväska eller fodral till den portabla fiskeröken när det är klart...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sköt en liten gris (Galt 60-70kg.) i helgen. och ska hämta skinnet imorrn.

Kommer förmodligen inte kunna börja jobba med det förens till helgen förhoppningsvis, men vad jag förstår så behöver jag ha tag i bl.a. kalk tills dess om det ska avhåras innan.

jo kalkbad är väl det som skinnet skall ligga i.

Minns inte riktigt hur jag gjorde när jag testade, men jag misslyckades i alla fall. Skinnet blev nog liggande lite väl länge i badet. Till slut stank det som satan, pälsen lossade av sig själv och skinnet föll i bitar :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Så...

Då har jag skrapat skinnet, det var ingen lätt match.

När jag skrapat det spände jag upp det på en ram och hälde på salt, där får det nu ligga tills imorrn då jag har tid att jobba vidare med det.

Vet inte om jag skrapat tillräckligt eller om det är bra att lägga på salt och låta det ligga.

Gjorde först en provbit som jag smörjde in med ägg och mjöl (Knappt en dl mjöl till ett ägg).

Den blev ok tycker jag om än lite hård...

Älgflugornas herre: Du skrev att man skulle smörja in med äggula,olivolja och såpa, vet du (eller nån annan) hur mycket av allt man ska ha?

Tacksam för svar.

Mvh: Fredrik

post-3526-0-54996700-1307536541_thumb.jp

post-3526-0-62822800-1307536628_thumb.jp

post-3526-0-71666900-1307536636_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Älgflugornas herre: Du skrev att man skulle smörja in med äggula,olivolja och såpa, vet du (eller nån annan) hur mycket av allt man ska ha?

1 msk såpa och hjärnan från djuret....

Om du inte sparade på hjärnan (ja djurets alltså, jag förutsätter att du vill ha din i behåll) så ersätt den med en äggula och 2,5 dl olja.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 msk såpa och hjärnan från djuret....

Om du inte sparade på hjärnan (ja djurets alltså, jag förutsätter att du vill ha din i behåll) så ersätt den med en äggula och 2,5 dl olja.

:lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Sköt en liten gris (Galt 60-70kg.) i helgen. och ska hämta skinnet imorrn.

Kommer förmodligen inte kunna börja jobba med det förens till helgen förhoppningsvis, men vad jag förstår så behöver jag ha tag i bl.a. kalk tills dess om det ska avhåras innan.

Tanken är att sy en hagelväska eller fodral till den portabla fiskeröken när det är klart...

Ja la mitt älg skin i en påse med såpa ..ca 4 dagar sen kunde man rycka håren ..Håll bara koll på så det inte surnar ...Som det oxo kan göras , Surpåse , .Som man gjorde förut

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Man kan blötlägga skinnet i en å och titta till det då och då, avhårningen sköter sig självt i princip och eventuell surdoft slipper man hemma. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man kan blötlägga skinnet i en å och titta till det då och då, avhårningen sköter sig självt i princip och eventuell surdoft slipper man hemma.

Du menar att man märker om det gått illa om det flyter upp fisk nedströms? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 msk såpa och hjärnan från djuret....

Om du inte sparade på hjärnan (ja djurets alltså, jag förutsätter att du vill ha din i behåll) så ersätt den med en äggula och 2,5 dl olja.

 

Har du sett på Mountain men?

Där är det just en som anv, hjärnan från en hjort som han lägger i kokande vatten innan han penslar på vätskan på skinnets undersida. :thumbsup:

http://www.history.com/shows/mountain-men

Det är Tom (Han med pilbågen) som gör det. :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du menar att man märker om det gått illa om det flyter upp fisk nedströms? ;)

Nej men har man i det för länge kan skinnet börja ruttna det med...

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...