Hoppa till innehåll

Ta död på nässlor?


KungCocos

Recommended Posts

Hjälp! Min tomt har invarderats utav nässlor. Delar utav häcken, svertvinbärsbuskarna å ett par andra buskar har drabbats hårdast. Nässlorna verkar ju ta död på övrig växtlighet, tar dom åt sig all näring?

Min fråga är nu, kan jag bli av.med dessa.grisar utan att måsta rotrycka en å en?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hjälp! Min tomt har invarderats utav nässlor. Delar utav häcken, svertvinbärsbuskarna å ett par andra buskar har drabbats hårdast. Nässlorna verkar ju ta död på övrig växtlighet, tar dom åt sig all näring?

Min fråga är nu, kan jag bli av.med dessa.grisar utan att måsta rotrycka en å en?

Vill du ha kvar övriga växter så får du dra upp nässlorna!

Men du kan plocka reda på de späda bladen/skotten och koka nässelsoppa på. Då får du något för jobbet också.

Kanon gott, och innehåller all närning du behöver. Möjligtvis så går det att koka ett ägg till soppan också så får du lite mer proteiner.

2l Nässlor

Buljong(Grönsaks eller köttbuljong) Alt fond.

Ett knippe gräslök. Eller en gul lök.

Salt/peppar, ev lite örtkryddor.

Koka nässlorna så dom blir mjuka(ca 15 min).

Häll av vattnat men behåll ca 1 liter.

Finhacka nässlorna.

Hacka löken.

Fräs upp lite smör ca 50g i kastrullen och rör ner ca 1 matskad mjöl.(Om du använder gul lök så fräs på den tillsammans med smöret)

Lägg tillbaks nässlorna i kastrullen med vattnet som du sparat.

Tillsätt buljongtärningar/fonden, lök och kryddor.

Koka upp.

Servera gärna med 1/2 kokt ägg i.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nässlornas rötter är riktigt förrädiska och det enda fungerande sättet är att gräva upp hela rasket om du inte vill förstöra hela trädgården med kemikalier.

Surt sa räven men så är det dessvärre...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig se att nässlorna trivs i vart fall sämre på de ställen jag tömmer asklådan under vintern. Om det beror på kvävning eller om det har andra, kemiska orsaker ska jag låta vara osagt men effekt verkar det ha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa med Starane, spruta, undvik i 2 veckor.

Funkar på det mesta förutom Kirschkål.

Har numera 2400kvm gräs, utan skit i gul, blå eller annan grön färg :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har egen brunn eller att du bor inom vattenskyddsområde: spruta inte med Starane. Dels är det för proffsbruk, dels innehåller det lättrörliga substanser som kan läcka till grundvattnet. Felaktig användning är straffbar.

Utdrag ur Spider (KemI): "Mot örtogräs i odlingar av stråsäd, gräsfrövall, betesvall och slåttervall."

Var passar din tomt in?

Skaffa en gris, de äter upp varenda rotbit på nolltid! (och en del annat också :rolleyes: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker mig se att nässlorna trivs i vart fall sämre på de ställen jag tömmer asklådan under vintern. Om det beror på kvävning eller om det har andra, kemiska orsaker ska jag låta vara osagt men effekt verkar det ha.

Kanske inte kvävning, men dock kväve. Nässlor älskar kvävegödsling, vilket gör att de gillar våra komposter mm.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du har egen brunn eller att du bor inom vattenskyddsområde: spruta inte med Starane. Dels är det för proffsbruk, dels innehåller det lättrörliga substanser som kan läcka till grundvattnet. Felaktig användning är straffbar.

Utdrag ur Spider (KemI): "Mot örtogräs i odlingar av stråsäd, gräsfrövall, betesvall och slåttervall."

Var passar din tomt in?

Skaffa en gris, de äter upp varenda rotbit på nolltid! (och en del annat också :rolleyes: )

Den passar precis fint in i den förre detta ogräsbelagda tomten hehe. Där finns mkt skit som man inte skall använda men använder.

Frågan är alltid, vill man ha effekt eller vill man ha kvar sina "problem"...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den passar precis fint in i den förre detta ogräsbelagda tomten hehe. Där finns mkt skit som man inte skall använda men använder.

Frågan är alltid, vill man ha effekt eller vill man ha kvar sina "problem"...

Du är skåning hör jag... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Roundup eller några grisar. Roundup kan appliceras med avstrykare på berörda plantor

Det tycker jag låter väl avvägt! Precision på insatsen. :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Testa med Starane, spruta, undvik i 2 veckor.

Funkar på det mesta förutom Kirschkål.

Har numera 2400kvm gräs, utan skit i gul, blå eller annan grön färg :)

Dödar inte detta buskar å gräs då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egen brunn på tomten? Vad du än gör, spruta inte med roundup... Dels för att vi vet alldeles för lite om medlet och om 5-10 år klassas det säkert som högriskmedel!! Bryr du dig inte, hjälper bara roundup kortvarigt, åtminstone det vi kan köpa i affären. Nässlornas rötter är som ett spindelnät och de verksamma beståndsdelarna i "giftet" når inte ut överallt! Finns starkare roundup, men då måste du ha licens!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nässlor har ett rotsystem som är fantastiskt - precis som kvickrot... lämna en liten bit rot och det blir en ny planta som kan föröka sig snabbt och lätt igen.

Plocka bort för hand bland buskar och annat trångt utrymme. Och plocka igen, och igen.... utmattningsprincipen med andra ord. Ättika funkar till att bränna det ytliga åtminstone... Jag använde vanlig ättika (24%), men det finns ogräsättika att köpa.

Växter behöver: Näring, ljus och vatten. Eliminera förutsättningarna och du vinner massor.

I övrigt med nässlor - det är suveränt till gödselvatten! Lägg en bra hög i ett gammal örngott eller annat tyg och sänk den i en vattentunna eller större hink. Låt dra tills det luktar f*n. Kanon till tomater och gurka. ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egen brunn på tomten? Vad du än gör, spruta inte med roundup... Dels för att vi vet alldeles för lite om medlet och om 5-10 år klassas det säkert som högriskmedel!! Bryr du dig inte, hjälper bara roundup kortvarigt, åtminstone det vi kan köpa i affären. Nässlornas rötter är som ett spindelnät och de verksamma beståndsdelarna i "giftet" når inte ut överallt! Finns starkare roundup, men då måste du ha licens!

Har egen brunn o "licenspliktig" roundup. Har sprutat kirskål o nässlor i minst 10 år nu. Jag lever o mår fortfarande hyggligt väl :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Egen brunn på tomten? Vad du än gör, spruta inte med roundup... Dels för att vi vet alldeles för lite om medlet och om 5-10 år klassas det säkert som högriskmedel!! Bryr du dig inte, hjälper bara roundup kortvarigt, åtminstone det vi kan köpa i affären. Nässlornas rötter är som ett spindelnät och de verksamma beståndsdelarna i "giftet" når inte ut överallt! Finns starkare roundup, men då måste du ha licens!

Skulle säga att vi under normala betingelser vet väldigt mycket om Glyfosat (Roundup, Glyfonova, Glyfomax, Touchdown m.fl). Det som skrämmer folk är att det är ett totalbekämpningsmedel, det måste ju vara livsfarligt. Allt är relativt, men glyfosat har en bättre ekotox än exempelvis starane 180. Ser man till den ackumulerade miljöpåverkan sett till mängd aktiv substans är såklart Roundup värst. Det används ca 1,2-1,4 miljoner liter Glyfosat årligen bara i Sverige och har så gjorts i 30 år, så vore det livsfarligt så tror jag inte detta fått pågå.

Det är således inte Paraquat eller Diquat, det senare är fortfarande tillåtet i Sverige vilket är såväl otroligt som sorgligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hormoslyr eller klorex 55 har väl alla kvar från det glada 70-talet... använd det med förstånd i så fall :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har jag drömt eller skrev jag en liknande tråd här nyligen??

Hur som, jag kommer att köra Roundup men inte spruta utan stryka på nässlorna. Har inte fler än att jag fixar det. Lite fundersam dock, bekämpningsmedlet ska väl spädas i vatten? Lite inne på att pensla med koncentrerat medel, biter väl bättre då? :rolleyes::blush:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett bra sätt att bli av med nässlor är att skaffa ett par kronhjortar, det är dom enda djur förutom grisar som jag sett äta nässlor :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hippen, du får inte bättre effekt av att stryka koncentrerad Roundup. Vid runt 2% inblandning har du bäst effekt som regel (1dl i 5 liter vatten)

Om nån mot förmodan undrar vad jag gjort senaste 2 timmarna så har jag hanterat problemet TS har i lite större skala. Gammal inäga på kväverik mulljord som skall tjänstgöra som viltåker för vildsvinen. Smockfull av nässla och kvickrot.

Alternativet hade varit att plöja och svartträdat åkern i ett år, 9-10 överfarter senare med diverse harvar så kanske det gott att så spannmål. I vilket exempel hade jag varit störst miljöbov?

post-1031-0-40562300-1305571178_thumb.jp

post-1031-0-19142100-1305571195_thumb.jp

post-1031-0-30331400-1305571208_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle säga att vi under normala betingelser vet väldigt mycket om Glyfosat (Roundup, Glyfonova, Glyfomax, Touchdown m.fl). Det som skrämmer folk är att det är ett totalbekämpningsmedel, det måste ju vara livsfarligt. Allt är relativt, men glyfosat har en bättre ekotox än exempelvis starane 180. Ser man till den ackumulerade miljöpåverkan sett till mängd aktiv substans är såklart Roundup värst. Det används ca 1,2-1,4 miljoner liter Glyfosat årligen bara i Sverige och har så gjorts i 30 år, så vore det livsfarligt så tror jag inte detta fått pågå.

Det är således inte Paraquat eller Diquat, det senare är fortfarande tillåtet i Sverige vilket är såväl otroligt som sorgligt.

Tror inte det som skrämmer "folk" är att det är ett totalutrotningsmedel. De flesta köper ju vad skit som helst i mataffären utan att fråga vilka medel som använts. Nej, om någon är "skrämd" är det nog de som riskerar sitt grundvatten mm.

Och vi vet väldigt lite om glyfosaterna än så länge. EU håller dock på med ett rejält omgrepp vad gäller bekämpmningsmedel. Förhoppningvis blir vi då av med värstingarna åtminstone, även ute i Europa och inte bara här.

Ett suveränt kombinationsmedel vad gäller både bekämpning och gödning är just nässelvatten. Luktar skam men funkar riktigt bra.

Sluta kvävegödsla så kommer nässlorna att sakta men säkert att försvinna, men det är lite jobb...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hippen, du får inte bättre effekt av att stryka koncentrerad Roundup. Vid runt 2% inblandning har du bäst effekt som regel (1dl i 5 liter vatten)

Om nån mot förmodan undrar vad jag gjort senaste 2 timmarna så har jag hanterat problemet TS har i lite större skala. Gammal inäga på kväverik mulljord som skall tjänstgöra som viltåker för vildsvinen. Smockfull av nässla och kvickrot.

Alternativet hade varit att plöja och svartträdat åkern i ett år, 9-10 överfarter senare med diverse harvar så kanske det gott att så spannmål. I vilket exempel hade jag varit störst miljöbov?

Varför sprutar du bort grisarnas absoluta favoritkäk???

Det finns inget de älskar så mycket som kvickrot och nässelrötter. Men du kanske inte har gris i dina trakter om den där inägan fått vara ifred? Här hemma vänder de allt flera gånger per säsong :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hippen, du får inte bättre effekt av att stryka koncentrerad Roundup. Vid runt 2% inblandning har du bäst effekt som regel (1dl i 5 liter vatten)

Om nån mot förmodan undrar vad jag gjort senaste 2 timmarna så har jag hanterat problemet TS har i lite större skala. Gammal inäga på kväverik mulljord som skall tjänstgöra som viltåker för vildsvinen. Smockfull av nässla och kvickrot.

Alternativet hade varit att plöja och svartträdat åkern i ett år, 9-10 överfarter senare med diverse harvar så kanske det gott att så spannmål. I vilket exempel hade jag varit störst miljöbov?

Tar roundup död på nässlorna helt med en sprutning eller överlever rötterna till nästa säsong?

Jag sprutade en liten inäga som jag sen plöjde och harvade några ggr för att vara på den säkra sidan men där kom det ju ändå upp nässlor året därpå även om det nu inte var i samma mängd som tidigare... dom rackarna frösår ju sig själva ganska bra också... kanske är dumt att så klöver där det tidigare har funnits mycket nässlor?

Sorry för trädgårdstrådkapningen... i en trädgård skulle nog jag försöka mig på att dra upp rötterna... dom ligger grunt och är ganska sega.

Man kan ju även byta ut det övre jordlagret mot näringsfattig planteringsjord om det handlar om rabatter eller under bärbuskar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ju mmer man rör om desto mer "ogräs" får man. Fröbanken ligger och väntar på att det ska bli gynnsamma förhållanden, rotdelar blir nya individer mm.

Att spruta bekämpningsmedel ger en ensidig effekt och kan till och med gynna vissa arter som tar över alldeles, och då måste du spruta igen, och igen...

Det enda effektiva medel jag har upplevt var utegående grisar. På mindre än en säsong hade de rensat rent från allt rotogräs och luckrade marken hela tiden så att frön från annat, som baldersbrå, inte fick fäste.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...