Hoppa till innehåll

Ta död på nässlor?


KungCocos

Recommended Posts

Henrik.. uppskattar din input och, jo vi har vilda grisar här.. men kanske inte i byn om 6000 själar där jag bor :lol:

För min del rör det sig om att avliva några mindre bestånd som växer i buskarna på framsidan. Då de växer just i buskarna så kan jag inte dra deras rötter. Nässlorna som står fritt har jag dragit upp redan. Sen sprider sig skiten, ser små plantor i gräsmattan här och var och detta lirar inte med dotterns bara fötter sommartid :angry:

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik.. uppskattar din input och, jo vi har vilda grisar här.. men kanske inte i byn om 6000 själar där jag bor :lol:

För min del rör det sig om att avliva några mindre bestånd som växer i buskarna på framsidan. Då de växer just i buskarna så kan jag inte dra deras rötter. Nässlorna som står fritt har jag dragit upp redan. Sen sprider sig skiten, ser små plantor i gräsmattan här och var och detta lirar inte med dotterns bara fötter sommartid :angry:

Mvh!

Jo, jag förstår precis. Vi har en kväverik del i trädgården dit ingen vill gå...

Klipp gräset ofta och dra upp dem som går. Det är nog det enda selektiva medlet, tyvärr.

Gräv ner halm där det är som värst, det tar upp mycket kväve under tiden det bryts ned...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla upp Jordbruksverkets rekommendationer. Jag kan tänka mig att du kan ha en duschflaska modell vattenpistol och spraya försiktigt. Kolla in Rambo Spray vad som gäller på Kemi:

http://apps.kemi.se/bkmregoff/default.cfm

Har du djur och barn som rör sig där måste du tänka dig för några dagar innan de kan leka fritt igen.

Rambo spray är ett medel som är i klass 3, dvs du får köpa och använda det som privatperson och där ingår även spraymunstycket. Finns ofta i vanliga trädgårdsmästerier och handelsträdgårdar.

Tänk på att det tar ALLT, även nyttoväxter, bärbuskar, fruktträd etc. Precision är ledordet i ditt fall, men det är ju inget ovant ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar roundup död på nässlorna helt med en sprutning eller överlever rötterna till nästa säsong?

Jag sprutade en liten inäga som jag sen plöjde och harvade några ggr för att vara på den säkra sidan men där kom det ju ändå upp nässlor året därpå även om det nu inte var i samma mängd som tidigare... dom rackarna frösår ju sig själva ganska bra också... kanske är dumt att så klöver där det tidigare har funnits mycket nässlor?

Sorry för trädgårdstrådkapningen... i en trädgård skulle nog jag försöka mig på att dra upp rötterna... dom ligger grunt och är ganska sega.

Man kan ju även byta ut det övre jordlagret mot näringsfattig planteringsjord om det handlar om rabatter eller under bärbuskar...

Roundup tar livet av nässlor för gott OM du låter bli att röra i jorden tills medlet nått rötterna. Tror ett vanligt fel folk gör är att när ogräset börjar vissna tror man att det är klart. I h-e heller. låt skiten stå i en månad eller två innan ni börjar röra i jorden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla upp Jordbruksverkets rekommendationer. Jag kan tänka mig att du kan ha en duschflaska modell vattenpistol och spraya försiktigt. Kolla in Rambo Spray vad som gäller på Kemi:

http://apps.kemi.se/bkmregoff/default.cfm

Har du djur och barn som rör sig där måste du tänka dig för några dagar innan de kan leka fritt igen.

Rambo spray är ett medel som är i klass 3, dvs du får köpa och använda det som privatperson och där ingår även spraymunstycket. Finns ofta i vanliga trädgårdsmästerier och handelsträdgårdar.

Tänk på att det tar ALLT, även nyttoväxter, bärbuskar, fruktträd etc. Precision är ledordet i ditt fall, men det är ju inget ovant ;)

Spray and pray? Lite jag på något sätt :lol:

Men nu tänkte jag mej en insats mer likt Christian, Mike och gossarna. Vill inte ta död på något annat än just nesslorna och har inte så mycket så jag tänkte helt enkelt en flaska och Wildas vattenfärgpensel och sen ngr drag på ett blad eller två på varje nässla? Roundup kan jag hämta direkt och fixa, Rambo Spray (sjuk marknadsföring, amerikanskt?) måste jag hanlda.. jobbigt. Så vaddå, hellre spraya ihjäl nässlor och vad som riskerar träffas än pensla på ngr nässelblad??

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svaret i detta fall stavas pipett,

ett par droppar där och ett par droppar här.

Ett så kallat kirurgiskt ingrepp, var väl det som avsågs att företas.

För egen del skall jag gå en vända med maskrosorna på min lilla 3x4 meter stora gräsplätt,

känner mig segerviss.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hormoslyr eller klorex 55 har väl alla kvar från det glada 70-talet... använd det med förstånd i så fall :-)

Och det var inte heller farligt ...då!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror inte det som skrämmer "folk" är att det är ett totalutrotningsmedel. De flesta köper ju vad skit som helst i mataffären utan att fråga vilka medel som använts. Nej, om någon är "skrämd" är det nog de som riskerar sitt grundvatten mm.

Och vi vet väldigt lite om glyfosaterna än så länge. EU håller dock på med ett rejält omgrepp vad gäller bekämpmningsmedel. Förhoppningvis blir vi då av med värstingarna åtminstone, även ute i Europa och inte bara här.

Ett suveränt kombinationsmedel vad gäller både bekämpning och gödning är just nässelvatten. Luktar skam men funkar riktigt bra.

Sluta kvävegödsla så kommer nässlorna att sakta men säkert att försvinna, men det är lite jobb...

Den där inägan är inte gödslad på 15 år, har således ganska god mineraliserande förmåga. Och jo vi har svin så vi klarar oss, vissa äldre vallar är rätt hårt åtgångna, men inte ofta nässelvallar.

EU har en lång väg at vandra innan dom ens närmar sig svenska bestämmelser, om du nu är så insatt som du utger dig för att vara så inser du nog det också. :) Du behöver bara åka till Danmark eller Finland så är användningskulturen en helt annan, trots generellt sämre genomsläppligare jordar och sämre kallare klimat. Kommer vi ner till sydeuropa är det rent häpnadsväckande, trots att vi alltså delar union med dom.

I dom fall bekämpningsmedel hittas grundvatten i Sverige handlar det i 99,9% av fallen om användarfel, oftast är det torksprickor i backen som är boven eller att nån villaägare sprutar preparatet på en hårdgjord yta som sedan avrinner. Glyfosat har kort nedbrytningstid, inte heller är det rörligt i markvattnet i någon större utsträckning. Persistenta och rörliga medel, exempelvis isoproturon är nästa preparat att helt försvinna vilket jag tycker är bra. Vi har också mycket höga krav på användrarna ur en internationell jämförelse. Problemet är inte bönderna, det är hobbyodlarna som bönderna får klä skott för.

Sen tycker jag inte du har någon rätt att idiotförklara alla konsumenter. Köp svenska råvaror så är du säker, den medvetandegraden kan vi alla bidra till att sprida.

Tycker alla hobbyodlare utan kunskapsbevis skall hålla sig till Rambospray och dylikt. Få kör bil utan körkort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den där inägan är inte gödslad på 15 år, har således ganska god mineraliserande förmåga. Och jo vi har svin så vi klarar oss, vissa äldre vallar är rätt hårt åtgångna, men inte ofta nässelvallar.

EU har en lång väg at vandra innan dom ens närmar sig svenska bestämmelser, om du nu är så insatt som du utger dig för att vara så inser du nog det också. :) Du behöver bara åka till Danmark eller Finland så är användningskulturen en helt annan, trots generellt sämre genomsläppligare jordar och sämre kallare klimat. Kommer vi ner till sydeuropa är det rent häpnadsväckande, trots att vi alltså delar union med dom.

I dom fall bekämpningsmedel hittas grundvatten i Sverige handlar det i 99,9% av fallen om användarfel, oftast är det torksprickor i backen som är boven eller att nån villaägare sprutar preparatet på en hårdgjord yta som sedan avrinner. Glyfosat har kort nedbrytningstid, inte heller är det rörligt i markvattnet i någon större utsträckning. Persistenta och rörliga medel, exempelvis isoproturon är nästa preparat att helt försvinna vilket jag tycker är bra. Vi har också mycket höga krav på användrarna ur en internationell jämförelse. Problemet är inte bönderna, det är hobbyodlarna som bönderna får klä skott för.

Sen tycker jag inte du har någon rätt att idiotförklara alla konsumenter. Köp svenska råvaror så är du säker, den medvetandegraden kan vi alla bidra till att sprida.

Tycker alla hobbyodlare utan kunskapsbevis skall hålla sig till Rambospray och dylikt. Få kör bil utan körkort.

Den här hobbyodlaren har alltid använt sig av handkraft till ogräs. Och de senaste åren ättika - har nästan en hel kvadratmeter nu för tiden. :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...