Jump to content

Storleken på siktpinnen?

Recommended Posts

H.E.N.R.I.K

Som alla vet HAR storleken betydelse......

Ialla fall va det gäller bågskytte :D .

Många sikten finns det,berätta för och nackdelar med ditt RIKTMEDEL...(inte siktet i sig)

Själv skjuter jag 0,29 och är nyfiken på att byta till mindre p.g.a ett litet brytningsfel jag har.

Känner att det blir lite svårt att hitta focus ibland.

Känns detta fenomen igen kanske?

Mvh Henrik

ground n pound

Jag har .019 på mitt, tycker dock att.010 passar mig bättre. Målet syns ibland lite dåligt på längre avstånd med för stor fiberpin

ASAT_Pro

Nu har ju inte jag allt för mycket brytningsfel.. :)

.019 och grövre är perfekt på jaktliga avstånd!

Blir det tunnare så är risken att fibern "slocknar" snabbare vid sämre ljus.

Men det är ju klart att vid bra ljus och små mål funkar .010 alldeles utmärkt!

Vissa sikten har ju olika grov fiber i samma sikte:

Korta håll, .029

Mellan, .019

Långa, .010

Kör med ett Apex nano dot 0.10 punkt, känns riktigt bra, körde tidigare med ett Tru-Glo Range rover med 0.40s TFO pinne.

Har även jag ett brytningsfel jag ej korrigerar.

Hade lite problem när jag körde med 0.40s pinne, nått jag märkt nu när jag bytt sikte.

Vet dock ej hur 0.10 skulle fungera på en vanlig siktpinne, känns litet.

På Apex siktet fungerar det bra då det är en belyst punkt.

/Baner

ASAT_Pro

Belysta fibertrådar funkar bra så länge det inte är riktig skymning!

Är inte ljuset på siktet reglerbart, så blir man nästan bländad av pinnen.

Man ser bara pinnen, men inte det man ska försöka sikta på..

H.E.N.R.I.K

Belysta fibertrådar funkar bra så länge det inte är riktig skymning!

Är inte ljuset på siktet reglerbart, så blir man nästan bländad av pinnen.

Man ser bara pinnen, men inte det man ska försöka sikta på..

Bra inlägg!

Även billiga belysta kikarsikten har en tendens att blända...

Sånt man som gröngöling inte tänker på i köpartagen!

H.E.N.R.I.K

Håll diskussionen igång!

Detta är ett intressant ämne tycker jag! :rolleyes:

Har dock inte så mkt att tillägga själv, men absorberar andras erfarenheter :ph34r:

Sen kan man tänka som så, att bländas du av siktpinnen, är det troligen för mörkt

för att skjuta ändå...så tänker i alla fall jag

H.E.N.R.I.K

Jag har .019 på mitt, tycker dock att.010 passar mig bättre. Målet syns ibland lite dåligt på längre avstånd med för stor fiberpin

Noterat :D

H.E.N.R.I.K

Sen kan man tänka som så, att bländas du av siktpinnen, är det troligen för mörkt

för att skjuta ändå...så tänker i alla fall jag

Ingen kommer säga emot dig på den punkten! ^_^

G5 bowhunter

0,10 pinne

ljus fast på stocken som belyser svagt uppifrån ringen på sikte och pinne

då kan du skjuta om du vill mitt i natten med peep utan minsta problem

har provat 10-tal varianter sent på kvällar från treestand och den här fungerar 100%

Med en TFO pinne så blir det aldrig för mörkt!

Provade att skjuta på vårtsvin i mörkret. Man såg deras siluett mot den ljusa sanden och kunde man bara urskilja frambenet så var det bara att lägga in TFO pinnen i lungorna och skjuta. Klockrena skott. TFO står för tritium fiber optic. Pinnen är helt självlysande även i totalt mörker och bländar aldrig.

• 4 weeks later...
single_malt

Som alla vet HAR storleken betydelse......

Ialla fall va det gäller bågskytte :D .

Många sikten finns det,berätta för och nackdelar med ditt RIKTMEDEL...(inte siktet i sig)

Själv skjuter jag 0,29 och är nyfiken på att byta till mindre p.g.a ett litet brytningsfel jag har.

Känner att det blir lite svårt att hitta focus ibland.

Känns detta fenomen igen kanske?

Mvh Henrik

Hittade du något bra alternativ?

Har själv ett litet brytningsfel så jag har oxå lite problem med att punkten inte blir helt skarp.

Mvh

tobbe

H.E.N.R.I.K

Hittade du något bra alternativ?

Har själv ett litet brytningsfel så jag har oxå lite problem med att punkten inte blir helt skarp.

Mvh

tobbe

Hej!

Nja får jag nog säga,en klar förbättring är ett stort peepsight (6mm+)

Sen har jag inte fått tummen ur och köpt mindre pin än :rolleyes:

Vet att Scandbow har haft "slipade" peepsights men dom kostade bort åt 800 om jag

inte minns fel :o

Men när jag köper ett 0.10 sikte kan jag säga om det gjorde nån skillnad!

Mvh

• 2 weeks later...

Kanske en dum fråga men hur vanligt är det med enkelpinnar, de flesta man ser har ju 3 eller 5 pinnar.

Jag såg ett sikte som hade en pinne som stod upp, snarare än som stack ut från höger sida och det kändes rent spontant mycket trevligt och mera hemtamt jämfört med riktmedel för exempelvis gevär. Någon som har prövat?

Kanske en dum fråga men hur vanligt är det med enkelpinnar, de flesta man ser har ju 3 eller 5 pinnar.

Jag såg ett sikte som hade en pinne som stod upp, snarare än som stack ut från höger sida och det kändes rent spontant mycket trevligt och mera hemtamt jämfört med riktmedel för exempelvis gevär. Någon som har prövat?

Det blir nog vanilgare skulle jag tro, och detta genom att bågarna blir snabbare och snabbare.

Vanligt är att man har en fast pinne (justerbar) och en "flytande" med snabbjustering på som man har för 30-50 meter

den fasta är innskjuten på te.x 20-25 meter vilket är upp till de vanligaste hållen man jagar på.

Nackdelen med för många pinnar är att man i stridens hetta kan ta fel pinne helt enkelt vilket har hänt många bågjägare.

Min rekomendation vid jakt är 1-2 pinnar.

Men man ska välja antal pinnar efter hur man jagar och vilket fart på bågen man har.

Vet inte hur "vanligt" det är att ha en fast pinne och en "flytande" i samma sikte..

Har bara sett det på en innan!

Men visst är det rätt vanligt att ha bara 1 pinne, och de allra flesta 1-pinnesmodeller har en ståendes pinne.

Den pinnen är "flytandes"!

Man ställer den på ett jaktavstånd, typ 22 meter, sedan justerar man den enkelt upp/ner om man behöver på grund av avståndet..

Det blir nog vanilgare skulle jag tro, och detta genom att bågarna blir snabbare och snabbare.

Vanligt är att man har en fast pinne (justerbar) och en "flytande" med snabbjustering på som man har för 30-50 meter

den fasta är innskjuten på te.x 20-25 meter vilket är upp till de vanligaste hållen man jagar på.

Nackdelen med för många pinnar är att man i stridens hetta kan ta fel pinne helt enkelt vilket har hänt många bågjägare.

Min rekomendation vid jakt är 1-2 pinnar.

Men man ska välja antal pinnar efter hur man jagar och vilket fart på bågen man har.

Tycker bara jag att en stående pinne på 0,19 är för grov för skytte på längre håll på små mål ? Den grova pinnen skymmer målet så det är svårt att uppskatta överslaget....