Hoppa till innehåll

Påskjuten Gris 201106004


N S

Recommended Posts

Fick samtalet vi 6, påskjuten 02.10.

Va där strax innan 7, samma skytt o ställe som jag o kräket varit på en gång tidigare.

Den gången hade det gått 19 timmar innan jag va där, de va då jag ansåg mig själv som va en idiot om ni mins.. iofs är jag har jag väl fortfarande den självställda diagnosen..;)

Nu hade skytten lärt sig o ringa lite tidigare vilket är kanon. Han hade kikat runt o letat lite i omgivningarna när det ljusnade och sen ringt.

De va en stor ensam gris som inte kommit fram till åteln, den hade ett gyttjebad innan den skrubbade sig på en björk.

Skottet gick när den stod med trynet åt vänster, bör varit en 80 m från kojan, 9,3 va kalibern.

Kom dit och det syntes klart att tiken hade grisdoft i näsan o tjoade till.

Gick mot björken o tänkte mig att grisen nog hade dragit mot där vi kom från, alltså det håll trynet pekade, men Blackie ville inte det hållet utan rakt bortåt från björken o kojan. Inget blod på skottplats eller i spåret.

Lät henne gå o kom fram till ett dike men kunde först inte se att grisen gått över där så jag kallade in jycken men vid mina fötter protesterade hon tjoade och backar mot mig vilket jag sett många gånger och tolkar som att hon skiter i vad husse vill och vet att grisen gått där o ville bli släppt eller iallafall ville hon fortsätta på de hållet.

Såg då att en rot i vattenkanten på motsatt sida diket hade nån cm nyavskavd bark, sånt blir ju inte av sig själv.

Lät henne fortsätta o hittade språngspår på större gris längre fram.

Vi kom fram till ett hygge o hon ville rakt ut på det, han precis tänka att de va märkligt om grisen gått över detta o är påskjuten, men jag lät henne gå vidare.

Började kännas som det snart skulle va dags o släppa.

40m in på hygget uppe på en kulle låg galten stendöd med kulan ut genom levern.

post-348-0-69085200-1307171818_thumb.jpg

Troligen stått lite snett och utgången hamnat lite långt bak. Den hade väl knatat en 170 ml enl. GPSen.

Gissar att den vägen 100+, fint djur o hyfsade betar.

post-348-0-74588200-1307171835_thumb.jpg

Inte en bloddroppe såg jag nånstans. Som så ofta förr så släpper de ibland inte från sig nått synligt..

Enkelt uppdrag men de händer i alla fall nått o jag kom upp i tid för en gång skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jaa bra jobbat" synd bara om hund som skall dras med en husse som inte begriper att lita på sin hund :)

en fråga? en son gris är väl att bara kasera (leverskott) det tog ju ett tag innan den vart omhändertagen! eller är jag ute o cycklar?

//peter

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jaa bra jobbat" synd bara om hund som skall dras med en husse som inte begriper att lita på sin hund :)

en fråga? en son gris är väl att bara kasera (leverskott) det tog ju ett tag innan den vart omhändertagen! eller är jag ute o cycklar?

//peter

Ett annat bibelcitat ; Lita på din näsa . Tror inte det är ngt fel på det köttet. Inget hål på magen så det borde gå att åtminstone göra korv på. Detta med tanke på vad slakterierna gör korv på :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och lyssnade på Bula nyligen och han vände på det.

"Lita aldrig på din hund"

Och vad menade han med det?

Visst ska du följa din hund, men tag inget för givet utan ifrågasätt allt och kontrollera allt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara eftersök men min drever som är i himlen att gå på men jag har gjort bort mig några ggr pga att jag inte litat på hunden, allt har blivit rätt och med bra utgång men fy fasiken vad svårt det kan vara ibland, Jag har trott att hundjäkeln blivit helt tokig men den har alltid haft rätt hur konstiga turer djuren än gått.

Nu håller jag som bäst på att träna upp Bella GråWachtel till en hyfsad hund men den som lever får se hur det går för henne ^_^ Lite svårt när det verkar vara stört omöjligt att få hjälp här i Blekinge av rutinerade killar eller bra kurser :( Ja ja. Jag kämpar på ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bara eftersök men min drever som är i himlen att gå på men jag har gjort bort mig några ggr pga att jag inte litat på hunden, allt har blivit rätt och med bra utgång men fy fasiken vad svårt det kan vara ibland, Jag har trott att hundjäkeln blivit helt tokig men den har alltid haft rätt hur konstiga turer djuren än gått.

Nu håller jag som bäst på att träna upp Bella GråWachtel till en hyfsad hund men den som lever får se hur det går för henne ^_^ Lite svårt när det verkar vara stört omöjligt att få hjälp här i Blekinge av rutinerade killar eller bra kurser :( Ja ja. Jag kämpar på ^_^

Hade själv en drever som eftersökshund! funkade bra! lycka till med din GråWatchel :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä jag har alldrig litat blint på någon hund.

Kommer alldrig göra heller.

Även en superspårare kan slå blå duster i husse/matte o spåra nått annat än det är tänkt.

Eller fel djur som trampat i blod från den påskjutna osv.

Men vi kan ju givet inte känna vart djuret gått men får man en o annan verifikation på att hunden håller spåret så är allt så mycket lättare.

Går man tex på griseftersök o alla spår man ser där hunden går fram är älgspår så ska man nog inte anse att hunden alltid har rätt o spåra på kilometer efter kilometer i älglöpan..;)

Grisen går säkert använada men de visar sig ju när han tog ur o flådde.

Jag va inte inblandad i den biten.

Såg bara att utgångshålet satt i mellangärdestrakten och blodet som kom ur va leverfärgat.

Luktade inte mage iallafall.

Grismage luktar förresten som lite som spya o skiljer sig i doft från vom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var och lyssnade på Bula nyligen och han vände på det.

"Lita aldrig på din hund"

Och vad menade han med det?

Visst ska du följa din hund, men tag inget för givet utan ifrågasätt allt och kontrollera allt.

Förstår honom fullständigt. Människans näsa är en överlägsen skapelse :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

oooooooooooooooooooooooppps nu är jag tveksam på inläggen på forumet tex musköt ,N.S Det ni skriver att inte lita på hund!!!!!!

Att för mig använda mig av en hund när jag bandar o går o tro att hunden växlat på annat spår på eftersök skulle ju göra att-

Jag skulle bryta flera gånger under eftersök å börja om.. nu kan vi sitta hela kvällen o diskutera spårning, men om jag inte-

Tror på hunden skulle jag nog avstå eftersöket.

Det är hund som skall söka,ställa skadat vilt, inte hundförare som skall leta? Det viktigaste är väl att träna mycket tex lägga-

Blodspår se hur hund fungerar när man lägger spår där det vistas mycket vilt..

Nu har ni säkert ett stort kunnande kring eftersök, jakthundar men jag har då alltid litat på hunden visst kan den tappa spår o-

Man kan få börja om men oftast så brukar hund slå en ring när den tappat spår..

nu bor jag i jämtland har inga grisar har inte samma vilttäthet som ni i södra men blir lite brydd på inlägget ni skrev :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får tydligen förtydliga mig. Det jag skrev var ett citat av Per Kristoffersson och hans kunnande är inte jag personen att ifrågasätta. De som anser sig ha den rutinen kan ju göra det.

Vad jag uppfattade att han ville ha fram med detta var att aldrig låsa sig vid något under ett eftersök utan hela tiden vara vaken och läsa av hunden och kontrollera vad man hittar under spårningen.

Att allt för många bara gick efter hunden och höll i snöret.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får tydligen förtydliga mig. Det jag skrev var ett citat av Per Kristoffersson och hans kunnande är inte jag personen att ifrågasätta. De som anser sig ha den rutinen kan ju göra det.

Vad jag uppfattade att han ville ha fram med detta var att aldrig låsa sig vid något under ett eftersök utan hela tiden vara vaken och läsa av hunden och kontrollera vad man hittar under spårningen.

Att allt för många bara gick efter hunden och höll i snöret.

okej nu fattar även norrlänningen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att allt för många bara gick efter hunden och höll i snöret.

Exakt min tanke med mitt inlägg.

Självklart tror jag på mina hundar.

Men jag vill oxå hemskt gärna ha nått "kvitto" på att vi är på rätt spår.

Använd ögon o kolla marken efter klövavtryck, blod o annat som kan finnas i löpan.

JAg har blicken fast i marken o letar hela tiden samtidigt som man försöker hålla uppsikt frammåt.

HIttar man inget så är de bara o följa hunden så länge man tror på´t..

Blir man sen övertygad om att det är galet så tar man ju om där man vet säkert att man va på rätt spår.

Här nere är det gott om vilt och andra löpor som kan ställa till det även för mycket rutinerade hundar.

Lita på hunden ?

ja självkalrt! men tänk lite själv oxå.

Desto mer vi tränar och går eftersök ju mer lär vi känna den hund vi har i linan.

Lite köriosa....

Jag kom på delad förstaplats i tävlingen årets eftersökjägare 2001 tror jag de va..på Östermalma.

Inte för att hunden va en super spårare på konstade spår o man bara behövde hålla i linan utan för jag genast kunde se på henne när hon gick på färskt vilt o inte den släpade klövern.

En liten tillsägelse när svansen började gå för ivrigt.. o hon växlade pliktroget... över till rätt spår.

Ett skarpt efterösk va en helt annan sak för den jycken som va 7 år när tävlingen gick av staplen.

De spåren va två st en som va fingerad leverträff o en benträff i ett skott.

I leverträffspåret låg en död kaja som störning efter halva sträcckan.

Benträffen va det draget en kanin på morgonen över löpan.

Inget fick man veta innan annat än att det va tre djur framme och att det sköts på ett.

Man skulle lista ut resten själv från beskrivningen av skytten.

Hitta de båda skottplatserna och konstatera var träffarna satt och även vilket ben som va skadat.

På benträffsspåret skulle man ha en lösning när man kom fram till en lega.

Släppa eller spåra vidare. Min va då tränad Bringselrapportör och fixade rapporteringen av djuret.

För övrigt den enda jycken som hade den träningen.

Hon gick av det konstlade spåret 2-3 ggr för att hon givet kände annat vilt i näsan som va intressantare..

Konstlat är svårt som faen o få gamla erfarna hundar att ta an överhuvudtaget..

De va en trafikdödad bock vilket jag påpekade va lite galet.. men de hade inget kid o ta till :D

Spårade visst ut lite.. ;)

Men jag håller med PK ang den biten iallafall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...