Hoppa till innehåll

Ska börja ladda själv...


lillecab

Recommended Posts

Har kommit fram till jag måste börja ladda själv för att ha råd vara mer på skjutbanan... Och har sparat så jag har lite hylsor men verkar som en hel vetenskap det här har suttit hela dagen och försökt läsa in så mycket information som möjligt och nu funderar jag är det något man kommer kunna lära sig :D

Har pratat med en bekant som laddar och skulle få låna hans utrustning till en början så slipper jag ju den utgiften nu i allafall men han hade inte alls tiden till att lära mig och det kan jag förstå han har ju en del göra så...

Nu lite funderingar på kulor och sådant man behöver köpa... nån som har tips om kulor till 308w ? Ska ha till älg,björn, Fågel , och rådjur är väl tanken nu kan ju bli nån räv med och mårdhund med då man är ute...

Har verkligen noll koll tändhattar ska man med ha och krut...

Finns ju säkert en massa trådar om detta redan och försöker läsa igenom allt :)Och även laddguider på nätet!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det du ger dig in på är en värld med hur mycket leksaker och måste han som helst ^_^

Hela tiden dyker det upp nya kulor, nya tumlare, medier ja allt möjlligt som man bara måste köpa.

Nej visst är det så men man måste inte ha allt, har jag hört.

Du kommer att lära dig mer om varför ditt vapen beter sig på si eller så sett.

Du kommer aldrig mera tro att bara för du är inskjuten så gäller det för alla kulor.

Du kommer att skjuta mycket mera.

Du kommer bli en bättre skytt.

Du kommer även att få höra av fru o vänner, Du sitter ju bara där nere o laddar :ph34r:

Kör hårt, handladdning är bara en till gren i jaktens under bara värld.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har kommit fram till jag måste börja ladda själv för att ha råd vara mer på skjutbanan... Och har sparat så jag har lite hylsor men verkar som en hel vetenskap det här har suttit hela dagen och försökt läsa in så mycket information som möjligt och nu funderar jag är det något man kommer kunna lära sig :D

Har pratat med en bekant som laddar och skulle få låna hans utrustning till en början så slipper jag ju den utgiften nu i allafall men han hade inte alls tiden till att lära mig och det kan jag förstå han har ju en del göra så...

Nu lite funderingar på kulor och sådant man behöver köpa... nån som har tips om kulor till 308w ? Ska ha till älg,björn, Fågel , och rådjur är väl tanken nu kan ju bli nån räv med och mårdhund med då man är ute...

Har verkligen noll koll tändhattar ska man med ha och krut...

Finns ju säkert en massa trådar om detta redan och försöker läsa igenom allt :)Och även laddguider på nätet!

Börja med att läsa in dej på ämnet, här är ett tipps på en bra bok, det finns givetvis fler.

http://www.jakt.se/jaktfilmer-bocker/bocker/norma-laddmanualen.html

När det gäller kultippset så är spectrat mycket stort (Björn till Mårdhund) men bäst är att ladda med så tung (o bondad) kula som möjligt med tanke på Björnen. En 180gn (11,7gr) Swift A-frame är ett tipps, det finns fler liknande. Normas Oryx funkar men är lite väl "blöt" för Björn enl. min mening.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Börja med att läsa in dej på ämnet, här är ett tipps på en bra bok, det finns givetvis fler.

http://www.jakt.se/jaktfilmer-bocker/bocker/norma-laddmanualen.html

När det gäller kultippset så är spectrat mycket stort (Björn till Mårdhund) men bäst är att ladda med så tung (o bondad) kula som möjligt med tanke på Björnen. En 180gn (11,7gr) Swift A-frame är ett tipps, det finns fler liknande. Normas Oryx funkar men är lite väl "blöt" för Björn enl. min mening.

Ja normas böcker ska väl inhandlas med :) Har ju normas oryx i dag köpes ammo... Men var väl mer ute efter prova annat kanske få ner kostnaden där också :) okej ska kolla tipset du gav Är väl i nuläget björn och älg som man behöver och en för rådjur sen får väl allt annat komma eftersom... Kommer vara nog bara komma igång känner jag :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det du ger dig in på är en värld med hur mycket leksaker och måste han som helst ^_^

Hela tiden dyker det upp nya kulor, nya tumlare, medier ja allt möjlligt som man bara måste köpa.

Nej visst är det så men man måste inte ha allt, har jag hört.

Du kommer att lära dig mer om varför ditt vapen beter sig på si eller så sett.

Du kommer aldrig mera tro att bara för du är inskjuten så gäller det för alla kulor.

Du kommer att skjuta mycket mera.

Du kommer bli en bättre skytt.

Du kommer även att få höra av fru o vänner, Du sitter ju bara där nere o laddar :ph34r:

Kör hårt, handladdning är bara en till gren i jaktens under bara värld.

//

Ja jag ser ju bara hur det barkar med allt vad jakten innebär och vad man måste ha :lol:

Kommer nog bli kul så fort man kommit igång och fattar vad man gör och lär sig. Sitta och läsa in är ju inte så enkelt alla gånger :rolleyes:

Skjuta mer är väl det man vill och bli bättre skadar ju inte heller man kan aldrig träna för mycket :rolleyes:

Som tur är har man ju varken fru eller flickvän just nu så då får man ju leka fritt veckan utan barnen :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ladeboken,

är den första utrustnings delen man skall inhandla anser jag.

Sen måste jag säga att en liten resa till/studiebesök hos någon som laddar är det bästa av besök/utb för det är efter ett sådant tillfälle som man kan anse sig ha ett underlag för att fatta egna beslut.

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den här länken kan ha en del nyttigt att titta på. Handladdning är för övrigt

väldigt trevligt samtidigt som skyttet blir betydligt mer kostnadseffektivt.

http://www.youtube.com/user/ammosmith

Det där ska jag ta och se i kväll i lugn å ro då barnen sover :D

Ladeboken,

är den första utrustnings delen man skall inhandla anser jag.

Sen måste jag säga att en liten resa till/studiebesök hos någon som laddar är det bästa av besök/utb för det är efter ett sådant tillfälle som man kan anse sig ha ett underlag för att fatta egna beslut.

/CHristian

Okej ska kolla den boken sett det finns en del böcker :)

Ja tanken va att han som äger utrustningen skulle gå igenom det där med mig men han är en mycket upptagen man så får allt leta nån i närheten som håller på och har tid visa men tills dess får man läsa och kolla så mycket man kan på nätet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liten kapning,

Någon som har ett bra tips på en komplett utrustning lämplig för en nybörjare?

/Håkan H

Kör själv med en Lee enkelpress, utmärkt press att börja med, funkar hur fint som helst.

https://factorysales.com/html/xcart/catalog/anivers.html

alternativt

http://www.staffansvapen.se/handladdning/utrustning/lee/laddpressar/lee-50th-anniversary-breech-kit.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varit och fått mig en genomgång hur man laddar och ska nu investera i kulor och krut samt tändhattar så ska jag få genomgång då med så nu kanske det fixar sig att jag lär mig :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Någon som har nån bra sida på nätet där de säljer kulor ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I dag besökte jag fritid och vildmarksliv snacka om att det finns kulor å välja på :) Nu tog jag vad jag alltid skjutit med i fabriksskott Normas oryx och krut samt tändhattar så tänkte börja med ladda den och sen prova lite andra kulor men ensak i taget :)

Men tar gärna emot tips på bra kulor för jag och övningsskytte och övning får de ju gärna vara billiga :)

Sen så fick jag höra norma har dragit in sin reloding manual i bokform och ska komma ut med en ny efter som det ändrats så mycket säger de...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Insett i dag jag har alldeles för lite tomhylsor 308w Saknar ca 150st efter att ha laddat ca 120 nu :) Laddat lite övnings som jag fick kulor och krut av en bekant och sen laddat lite oryx å ska testa :)

En liten fundering då man går efter normas laddtabell och gjort lite olika laddningar och max laddningen så är ju krutet ända upp i halsen på hylsan törs man trycka ner kulan Så långt som man behöver ??? Känner mig osäker kan något hända ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Har funderat på att börja ladda själv nu när det börjar bli VÄLDIGT dyrt för mig med ammo. Förstår att det är en hel vetenskap men hur mycket verktyg behöver man samt hur länge tar det att lära sig? Räcker det att köpa ett laddningskitt för ca 3000kr eller behöver man gå högre?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Insett i dag jag har alldeles för lite tomhylsor 308w Saknar ca 150st efter att ha laddat ca 120 nu :smile: Laddat lite övnings som jag fick kulor och krut av en bekant och sen laddat lite oryx å ska testa :smile:

En liten fundering då man går efter normas laddtabell och gjort lite olika laddningar och max laddningen så är ju krutet ända upp i halsen på hylsan törs man trycka ner kulan Så långt som man behöver ??? Känner mig osäker kan något hända ?

Med vilka hylsor?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har funderat på att börja ladda själv nu när det börjar bli VÄLDIGT dyrt för mig med ammo. Förstår att det är en hel vetenskap men hur mycket verktyg behöver man samt hur länge tar det att lära sig? Räcker det att köpa ett laddningskitt för ca 3000kr eller behöver man gå högre?

Köp Lee laddkitt till att börja med, funkar kanon förutom vågen som är dryg.

Vildsvin.se brukar ha bra kampanjer från Lee, hylstrimm och hylshållare samt verktyg utöver själva laddkittet behövs.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

"Väldigt dyrt" - kanske lite ot men hur mycket skjuter bör man skjuta per år för att det ska löna sig rent ekonomiskt? Jag förstår att det skiljer beroende på kaliber.

Jag anser mig skjuta en del - ca 50 jaktplugg och 1000-1500 övningsskott per säsong. Jaktammon förstår jag att det skiljer en hel del. Ungefär halva priset vilket i mitt fall blivit en besparing om ca 800 spänn. Övningsammo köper jag 1000-pack för 5,50-6,00 styck - hur billigt laddar man övningsammo själv? Min kaliber är 30-06.

Observera - frågan är inte ställd som "varför man laddar själv?" Utan jag är endast intresserad av den ekonomiska aspekten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddar 30-06 till fmj till älgbanan och det kostar som följer.

Sellier & Belliot kula 1.50:- Köpte 1000 st.

Tändhatt 0.30:-

Krut 2,10:-

Laddad och klart kostar det 3.90:-

Naturligtvis så har jag plockat engångsskjutna hylsor på klubben.

 

Med vänlig hälsning Einar

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Laddar 30-06 till fmj till älgbanan och det kostar som följer.

Sellier & Belliot kula 1.50:- Köpte 1000 st.

Tändhatt 0.30:-

Krut 2,10:-

Laddad och klart kostar det 3.90:-

Naturligtvis så har jag plockat engångsskjutna hylsor på klubben.

 

Med vänlig hälsning Einar

Lapua sako? Skiljer i hylsgods och då skiljer även nivån i hylsan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Filip för slaskskytte på älgbanan fungerar alla hylsor utöver ren dynga, dvs plockhylsor av Norma JM är gratis oftast o perfekta till slik ammo,

Pontus, oräknat arbetskostnad kan du ladda dina 1000 övningsplugg till 2/3-1/2 av köpepluggen, men initialkostnaden i tid o pengar för att komma igång är rätt stor.

Numera efter 20 000+ laddade patroner eller så har jag glömt bort sådana saker o tankar, ingen handlare säljer de pilar jag vill ha. Christian

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Filip för slaskskytte på älgbanan fungerar alla hylsor utöver ren dynga, dvs plockhylsor av Norma JM är gratis oftast o perfekta till slik ammo,

Pontus, oräknat arbetskostnad kan du ladda dina 1000 övningsplugg till 2/3-1/2 av köpepluggen, men initialkostnaden i tid o pengar för att komma igång är rätt stor.

Numera efter 20 000+ laddade patroner eller så har jag glömt bort sådana saker o tankar, ingen handlare säljer de pilar jag vill ha. Christian

Han skrev att hylsorna blev väldigt fulla. Han kan inte packa hur mycket som helst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...