Jump to content

Pilgevär med tryckluft

Recommended Posts

Dahla

Nu vet jag inte om ämnet varit uppe förut men jag kunde inte hitta nånting nu när jag kikade lite snabbt...

Fredrik Axelsson på FX Airguns fick ju en pilbåge när han fyllde år... enligt honom helt omöjlig att träffa med så han gick in i vapenverkstaden och byggde sig ett gevär för att skjuta vanliga pilbågspilar med... Det fanns med som en liten notis i Vapentidningen och jag vill minnas att utgångshastigheten låg på ungefär det dubbla jämfört med dagens bågar.

Pilen laddas bakifrån vid kolven på geväret och där stänger man sen en lucka innan man avfyrar... enligt Fredrik skulle det inte vara några problem med att komma upp i hastigheter över 300m/s men pilarna håller inte.

Nu vet jag inte om man ska lägga det här under bågjakt eftersom det endast är pilen som är gemensam nämnare.

Jag ser ett vettigt användningsområde för den här modellen i alla fall... på skyddsjakt efter allt vilt i samhällen. En vanlig studsarkula kan ju fara ganska långt medans en pil med betydligt lägre utgångshastighet stannar tidigare. Med en pil kan man ju dessutom skjuta med någon form av spårlina ifall djuret går iväg efter skottet.

Vad tror ni om vapentypen?

Nu vet jag inte om ämnet varit uppe förut men jag kunde inte hitta nånting nu när jag kikade lite snabbt...

Fredrik Axelsson på FX Airguns fick ju en pilbåge när han fyllde år... enligt honom helt omöjlig att träffa med så han gick in i vapenverkstaden och byggde sig ett gevär för att skjuta vanliga pilbågspilar med... Det fanns med som en liten notis i Vapentidningen och jag vill minnas att utgångshastigheten låg på ungefär det dubbla jämfört med dagens bågar.

Pilen laddas bakifrån vid kolven på geväret och där stänger man sen en lucka innan man avfyrar... enligt Fredrik skulle det inte vara några problem med att komma upp i hastigheter över 300m/s men pilarna håller inte.

Nu vet jag inte om man ska lägga det här under bågjakt eftersom det endast är pilen som är gemensam nämnare.

Jag ser ett vettigt användningsområde för den här modellen i alla fall... på skyddsjakt efter allt vilt i samhällen. En vanlig studsarkula kan ju fara ganska långt medans en pil med betydligt lägre utgångshastighet stannar tidigare. Med en pil kan man ju dessutom skjuta med någon form av spårlina ifall djuret går iväg efter skottet.

Vad tror ni om vapentypen?

Ett par saker, detta låter överarbetat då man lika gärna kan använda ett armborst tycker jag, jo en kula kan fara iväg men om man jagar från en upphöjd plats torde den fastna i backen eller varför inte använda slugs. Spårlina ? då utgår man ifrån att pilen sitter kvar i djuret då, vilket inte är troligt med jaktspets och 300fts då detta skjuter igenom 2 rådjur om de står brevid varandra. Eller om man använder samma utrustning som vid bäverjakt (i finland) men detta system funkar inte på klövvilt eller djur som kan springa iväg, linan måste vara så grov för att inte gå av att den skulle försämra pilens effekt osv. Du nämner allt vilt , har svårt att se detta som en bra lösning vid skydsjakt på duvor,kajor etc i stan då är not 22an eller hagel att föredra, så nja överarbetat som sagt.

Den primära marknaden är inte i Sverige utan i USA, här blir den omöjlig med tanke på vår vapenlagstiftning.

Varför den är byggd? Tja, varför inte?

Ett roligt stickspår var det i alla fall, jag prövade den första prototypen förra hösten uppe på fabriken i Fagerlid.