Jump to content

hur man skjuter båge

Recommended Posts

en bra nybörjar sida tar upp det mesta man behöver för att sjuta bra

enda man själv behöver göra är att träna hihi

http://www.performance-archery.tv/

sen för dom som vill titta på pilskytte på webben i helgen

brukar vara väldigt sevärt tyvär ingen jakt ...

THIS WEEKEND Cartel Classic 18/19 June 2011

http://www.europroarchery.com/cgi-bin/start.cgi/events/2011/pas112.htm?

/peter

G5 bowhunter

en bra nybörjar sida tar upp det mesta man behöver för att sjuta bra

enda man själv behöver göra är att träna hihi

http://www.performance-archery.tv/

sen för dom som vill titta på pilskytte på webben i helgen

brukar vara väldigt sevärt tyvär ingen jakt ...

THIS WEEKEND Cartel Classic 18/19 June 2011

http://www.europroarchery.com/cgi-bin/start.cgi/events/2011/pas112.htm?

/peter

bra att det är någon mer som följer de här tävlingar

det här är ju europas Elitskyttar

undrar vad händer med Sveriges bågskyttar som är så bra

inte en enda är med bland de 50 på herranas sida

vart tag de vägen?

bågskytte är enormt stor i Sverige om man jämför mot Croatien Och Slovenien (3-4 klubbar per land-två butiker)

och ändå har de två små länder(tillsammans stora som Skåne) topp placerade skyttar hela tiden

förstår inte varför är det så illa med Svenska skyttar

varför kommer inga nya namn från Sverige de här sista åren?

kan det bero på det att SBF skytter i sina compaund skyttar

de var aldrig lika omtyckta och sponsrade som klasiska skyttar

:lol:

bra att det är någon mer som följer de här tävlingar

det här är ju europas Elitskyttar

undrar vad händer med Sveriges bågskyttar som är så bra

inte en enda är med bland de 50 på herranas sida

vart tag de vägen?

bågskytte är enormt stor i Sverige om man jämför mot Croatien Och Slovenien (3-4 klubbar per land-två butiker)

och ändå har de två små länder(tillsammans stora som Skåne) topp placerade skyttar hela tiden

förstår inte varför är det så illa med Svenska skyttar

varför kommer inga nya namn från Sverige de här sista åren?

kan det bero på det att SBF skytter i sina compaund skyttar

de var aldrig lika omtyckta och sponsrade som klasiska skyttar

Svenska Bågskytteförbundet och compoundbågar är ett sorgligt kapitel egentligen.

Jag var aktiv i en SBF klubb under nästan 20 år. En vårdag 1989 klev jag in på klubben med min compound och det enda man såg var rekurvbågar och långstabbar åt alla håll. Fick då veta att compound inte var godkänd för tävling.

Men det struntade jag fullständigt i för jag skulle ju jaga med min båge inte göra hål i papperstavlor. Att man sen enbart godkände max 60 pound i dragvikt var heller inget problem för mig. Jag fortsatte att dra mina 88 pound och skaffade senare en Oneida på 105 pound. Klubben fick skaffa lite tjockare tavlor bara! :lol:

Bågskytteförbundet vägrade hårdnackat att ta in compoundbågen i sina tävlingsklasser för det var ju ingen riktig pilbåge och inte nog fin. Sen var den ju alldeles för moderna och värre konservativa än SBF får man leta efter.

Men sen började compoundbågen göra sin frammarsch i världen och till sist tog FITA upp compounden som godkänd pilbåge. Men det tog ett tag innan SBF kunde godkänna den i Sverige. För vi alla vet ju att Svenska Bågskytteförbundet kan allt och inga utländska bågskyttar ska minsann komma och tillrättavisa dem.

Nåja, compounden ökade i popularitet och till sist var styrelsen även i Sverige tvungna att vika sig.

Nästa motstånd var 3D skyttet. 3D skyttet uppfanns av amerikanska bågjägare. De ville ha något naturtroget att träna på inför sina jakter. I Sverige sköt vi envist mot papperstavlor och buttar som vägde gott och väl 60 kilo styck och lite till när tretex skivorna blivit genomsura av regn.

Sen ökade 3D tävlingarna och man började skjuta mycket 3D i Europa. Svenska bågskytteförbundet vägrade hårdnackat att godkänna denna tävlings/träningsform. Det var ju så hemskt likt riktig jakt fick jag höra som en förklaring.

Fita godkände till sist även 3D skytte och vips var det bara för Sverige att foga in sig i de internationella bestämmelserna. 3D skyttet tog rejälv fart under -90 talet i Sverige genom Svenska Bågjägareförbundets försorg. Våra tävlingar började locka mycket skyttar från SBF. Då blev det även fart på SBF som ganska snabbt inrättade en 3D kommitté för att starta upp 3D skyttet. Men numera heter det att det faktiskt var SBF som uppfann 3D skyttet! :lol:

Hade Svenska Bågskytteförbundet fått bestämma så hade vi fortfarande enbart skjutit med rekurvbågar utan sikte och mot 10 ringade tavlor.

Compoundbågarna hade varit förbjudna och de allra farligaste som t.o.m var camofärgade hade säkerligen varit bannlysta i riket. Så frågar ni mig så har SBF egentligen inte gjort ett skit för att framhäva och utveckla bågskyttet i Sverige.

De har aldrig varit drivande för att utveckla något för att locka till sig fler skyttar. Däremot är man duktiga på att motarbeta varje form av förändring. För man vet ju aldrig vad man får om det kommer in något nytt! verkar vara något de lever efter. Dock har man infört någon form av tävlingslicens för att försöka höja statusen i bågskyttet. Kan vara nån form av motsvarighet till golfens green card.

Bågjägarna välkomnar dock alla skyttar till sina tävlingar och har alltid gjort det. Man kräver inte ens att alla deltagande skyttar har jägareexamen eller jaktkort. :lol:

Som en liten parantes kan nämnas att bågtillverkarna globalt skulle kunna släppa allt vad tävlingsskytte heter i sitt sortiment. För bågjakten ger ca 95-98% av deras inkomster. Så nästa gång man klankar ner på en camofärgad båge så ska man komma ihåg att utan dessa camofärgade jaktbågar vore tavelskyttet ganska fattigt på nyutvecklade pilbågar.

Jag tror att det finns många därute som inte vet att det förhåller sig på detta vis. Men nu vet ni! ;)

• Like 1