Hoppa till innehåll

Fårull och skjutsäckar!


J S

Recommended Posts

Tog tag i saken och ringde den lokala fårbonden och tiggde åt mig några plastsäckar med fårull. Sen var det bara att fylla på skjutsäckarna och få dom nya o fräscha (Ja, det luktar ju får, inget man vill ha hängande inomhus :lol: )

Lukten försvinner ganska snart. Testade sedan säcken och dagsformen visade sig vara god idag! Det roligaste är att man drar ut pilarna med två fingrar. Inget att skjuta jaktspets i dock. Då får man använda ethafoamtavlan.

post-1478-0-20935400-1310925465_thumb.jp

post-1478-0-31800700-1310925549_thumb.jp

post-1478-0-74430700-1310925620_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ändå att det går ganska bra att skjuta jaktspets i ull. Det enda som är surt är att säckarna går sönder. Nya (gjute- eller stringsäckar) kostar dock bara ett par kronor på granngården (man får många säckar för ett pat ethafoamskivor). hårt stoppade med ull fixar de även jaktspets. Var tvungen att prova i brist på ethafoam och pengar.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tycker ändå att det går ganska bra att skjuta jaktspets i ull. Det enda som är surt är att säckarna går sönder. Nya (gjute- eller stringsäckar) kostar dock bara ett par kronor på granngården (man får många säckar för ett pat ethafoamskivor). hårt stoppade med ull fixar de även jaktspets. Var tvungen att prova i brist på ethafoam och pengar.....

Jag provade för länge sen och fick inte ut mina spetsar utan att börja karva med kniv i säcken. Sen dess håller jag mig alltid till ethafoam med jaktspets. Har 2 ullsäckmål och 3 ethafoam tavlor för tillfället.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

(Ja, det luktar ju får, inget man vill ha hängande inomhus :lol: )

Lukten försvinner ganska snart.

Jo det är säckarna det,, men hur gör vi med dig då ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tog tag i saken och ringde den lokala fårbonden och tiggde åt mig några plastsäckar med fårull. Sen var det bara att fylla på skjutsäckarna och få dom nya o fräscha (Ja, det luktar ju får, inget man vill ha hängande inomhus :lol: )

Lukten försvinner ganska snart. Testade sedan säcken och dagsformen visade sig vara god idag! Det roligaste är att man drar ut pilarna med två fingrar. Inget att skjuta jaktspets i dock. Då får man använda ethafoamtavlan.

Kul att höra att det finns fler användningsområden för fårull. De flesta fårägare har faktiskt ett djäkla problem att bli av med ullen så i de flesta fall gör man dem en tjänst om man ber om den. Vad gäller lukten så tycker jag att det luktar väldigt olika om man får ull fårn vårklippning eller sensommarklippning. Vårklippningen, den med en massa skit från eventuell stallvistelse, brukar lukta faan. Sedan tycker jag att vinterutfodringen också påverkar hur vinterullen luktar, höutfodrade fårs ull luktar mindre än de som ätit ensilage. Sensommar/höst klippningen, där man klippt utegående får brukar lukta betydligt mindre.

Men oavsett vilken ull man tar så är det ju inget man tar in i boningshuset så länge den är otvättad. Låt den ligga i något uthus/garage.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är säckarna det,, men hur gör vi med dig då ?

Hört talas om Rexona med ett stänk tjädersvett? Perfekt för jägaren!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...