Hoppa till innehåll

Wachtel sällskapshund!


mats_bengt

Recommended Posts

Satt och funderade på en sak som den samlade expertisen på den här sidan kanske kan bringa ordning i.

Konstigt att inte Wachteln blivit bara en sällskapshund som flera andra jaktraser, Labrador, olika Settrar, Beagle finns ju nästan hur många raser som helst, som delvis blivit förstörde genom att man avlat på hundar utan det riktiga jaktintresset. Sen har ju Wachteln haft andra problem, men vad jag har förstått beror det inte på att andra än jägare köpte hundar. Utan att efterfrågan var större än tillgången och risken finns väl att detta återupprepas!

Det är ju ofta så att “söta” hundar  locka andra köpare än bara jägare. Vet inte hur många som har varit framme hos min Wachtelvalp och talat om hur söt den är, har haft med mig honom på jobbet och fotbollsmatcher.

Särskilt det kvinnliga könet är begeistrad över honom. Ett tips ni som är ungkarl skaffa Wachtel hög raggningsfaktor ;) ;) ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som du skriver så är efterfrågan större än utbudet, dessutom så har dom flesta uppfödare av wachtelhundar som regel att bara sälja hundar till folk som jagar och då rasen inte är så jättestor och många har både 2 och 3 wachtlar så blir det ännu mer begränsat..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

som ni säger så e det ju egentligen större efterfrågan än tillgång på BRA wachtlar.. ska kolla på min nya valp innom en vecka lr så..:D och jag har legat i för att hitta nåt som känns rätt.. ska även hjälpa min farbror att hitta nåt nytt ämne till sommaren. sen har det väl att göra med att man inte kan driva upp en wachtel till spår champion. det håller väl dom som gillar hundsport borta;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jakten är och förblir det absolut viktigaste inom SWK och man strävar verkligen mot att låta det vara så. Som tex ligger det nu en motion inför årsmötet om att endast få registrera wachtelvalpar med jaktmeriterade föräldrar.  Jag tycker att syftet är gott, men som motionsförslaget är kräver det nog en del ädnringar för att få det accepterat hos SKK.

Vidare så skulle jag gärna se att man sslopade utställnignschampionatet också. Det är ju trots allt bara ett spel för gallerierna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vidare så skulle jag gärna se att man sslopade utställnignschampionatet också. Det är ju trots allt bara ett spel för gallerierna.

Förmodar det bara är championatet du vill slopa, för utställningar måste det väl finnas för att behålla typen osv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förmodar det bara är championatet du vill slopa, för utställningar måste det väl finnas för att behålla typen osv.

I första skedet ja. .. Sen skulle man likväl kunna ha en extrörbedömning vid ukl.

Litet tillägg: Man har ju t ex en extriörbeskrivning vid en korning. Skulle säkert kunna funka med samma sak på ukl.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken är intressant det och bara registering av jaktprovs meriterade föräldrar skulle nog kunna hålla borta en del lycksökare.

Finns väl risk nu när intresset ökar, såg nånstans att registeringarna hade ökat med nästan tjugo procent!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken är intressant det och bara registering av jaktprovs meriterade föräldrar skulle nog kunna hålla borta en del lycksökare.

Finns väl risk nu när intresset ökar, såg nånstans att registeringarna hade ökat med nästan tjugo procent!

Det kan nog stämma.  500-600 valpar tror jag det var 2005..

Jag tror att man skulle nöja sig med "känd jaktlig status" för att få regga valparna. Dvs hunden ska vara provad på jaktprov. Därmed inte sagt att den måste vara godkänd i alla moment. Och det är ju inte för att jag vill att hundar som inte klarat proven ska användas i avel, utan för att man då måste kunna bereda plats för samtliga hundar att starta på ukl och nkl, vid obegränsat antal tillfällen.  Så är det inte idag. Om jag inte minns fel så var det under 2005 , ett femtontal uklprov och 3-4 st Nkl. För att kuna bereda alla plats så skulle det ju kräva minst 600 platser i ukl ochsäg kanske 100 platser i Ukl.  Med tolv platser på varje prov blir det ju minst 50 prov som ska till i ukl. DEt klara vi inte idag med dagens provmarker och med de domare som finns idag.

Men motionen är bra även om det nog ännu inte är genomförbart. Tyvärr..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bävar för att man snart ska se Wachteln som en "söt" hund.

Oroar mig för aveln, just med tanke på att de som ägt wachtel hittills alltid varit jägare, det har jag sett som någonting positivt.

Men när man får höra att det finns de som tänker skaffa wachtel just bara för att den är söt, då blir jag rädd..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett tips ni som är ungkarl skaffa Wachtel hög raggningsfaktor 

Vad det detta du hängde upp dig på, kanske missade smilen efteråt!

Jag har köpt min wachtel för att jaga med och inget annat! Sen att han är en jäkligt trevlig hund gör ju inte saken sämre!

Mitt inlägg var bara en undring varför Wachteln hade fått vara bara en jakthund!

Ser annars bara positivt att Wachteln endast avlas för jakt, hade hoppas det hade varit så för alla jaktraser.

Hoppas detta redde ut det hela ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, jag är inte alls emot dig  ;D

Jag hade bara en tanke om hur jag oroas i framtiden för aveln.

Det var inget svar på ditt inlägg utan bara en sak jag har funderat på länge.. :-*

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hade bara en tanke om hur jag oroas i framtiden för aveln.

Jag tror nog risken är större att man avlar på allt. Nu när efterfrågan är så mycket större än tillgången! Till den valpkullen jag köpte en valp ur fanns det 35 intressenter innan de sa stopp, sen fanns det yttreliagre ett antal!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså har fått frågan några gånger hur wachteln är som familjehund och om jag "fått för mej" att det var sällskapsfolk som frågat så har jag väl kanske inte varit helt ärlig.. eller ärlig har man nog varit men man har utelämnat vissa delar när man berättat om jycken  ;D Bra saker att berätta om är hur många digitalkameror han käkat upp, hur många fotoblixtar samt skor och annat som spintats! Sen att jycken är tvärcool iövrigt hemma och nu lagt av med såna dumheter behåller man för sig själv.

Min wachtel påminner mycket om vorsteh under uppväxten, rätt pestig fläckvis fram till typ 2 års ålder nästan, sen hur bra som helst. Det torde hålla sällskapsfolket på avstånd ett tag tycker jag.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Alltså har fått frågan några gånger hur wachteln är som familjehund och om jag "fått för mej" att det var sällskapsfolk som frågat så har jag väl kanske inte varit helt ärlig.. eller ärlig har man nog varit men man har utelämnat vissa delar när man berättat om jycken  ;D Bra saker att berätta om är hur många digitalkameror han käkat upp, hur många fotoblixtar samt skor och annat som spintats! Sen att jycken är tvärcool iövrigt hemma och nu lagt av med såna dumheter behåller man för sig själv.

Min wachtel påminner mycket om vorsteh under uppväxten, rätt pestig fläckvis fram till typ 2 års ålder nästan, sen hur bra som helst. Det torde hålla sällskapsfolket på avstånd ett tag tycker jag.

Mvh!

Känner igen de där..

Typ Samtliga dynor till utemöblerna, en högtryckstvätt. 60 m vattenslang, oräknerliga av ungarnas leksaker, El sladden till ytterbelysningen :o (ändå var den fastspikad på väggen).

Ett trä staket runt altanen.  En badenbadenstol.

Tja listan kan göras hur lång som helst under de första 2 åren men nu är tiken hur go som helst ;D

Ja o så såg baksidan ut som en enda stor krater. Att de ska vara så roligt att gräva..

Svårt o tro att någon skulle vilja ha henne som sällskap de första åren..

MvJh

NS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest wachtelman

Jag ser nog att det ökande utställningsintresset gör att det framöver kommer mer hundar till sällskap eller söndagsjägare. Vilka i sin tur avlar vidare på vad dom vill ha? fogliga ,lättare att visa och som jagar måttligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ser nog att det ökande utställningsintresset gör att det framöver kommer mer hundar till sällskap eller söndagsjägare.

Diskuterade lite om det här med utställningar med uppfödaren till min Wachtel och hon sa att vissa även trimmar sina Wachtlar inför utställningar! Så frågan är om det är tillåtet och till vilken nytta. Detta tyder ju även på att det kanske kan spåra ur i en framtid.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag tror även att rasen har ett väldigt dåligt rykte bland vetrinärer och övriga då många hundar var "aggresiva" för bara 15-20 år sedan, sen kan ju en wachtel vara väldigt krävande min äldsta hunds uppfödare sa till mig redan när jag kontakta dom första gången att "En wachtelhund utnytjjar sin husses/mattes svagheter till fullo" och detta skall tydligen vara något av ett ordsråk i tyskland.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En annan kul grej med min jycke är att han är så j-la "på" hela tiden..

Håller på och renoverar ett sovrum, spikar svär och kastar plankor om kring mej. Mitt i röran sitter Fimpen, jorå han heter så  8) , å är bara med hela tiden! Skurar man golvet så ska han döda moppen, damsuger man, jorå det händer  ;D , så ska han döda munstycket.

Igår insåg han att om han petade till en trådlös telefon som stod på golvet i rummet som är under renovering så pep det till i den.. Jag riktigt såg antikrist vakna i de där stora svarta pupillerna och sa åt honom i tid innan han såg till att telefonen fick en kronisk ljudlös inställning..över hela sovrumsgolvet. Han är iaf tvärcool här hemma, betydligt närmre och alltid mer delaktig i vad man än gör än de andra jyckarna!

Fan va go han är, ska nog ta med honom på kråkor i morgon trots att jag lovat mej själv att inte göra det.. Hans sök är kass och om jag apporterar mer kappor med honom så kommer han för alltid att tro att allt skoj startar med att Husse höjer pangen och skjuter ned något åt honom.. Min förhoppning är ju att han ska leta upp något och jaga det så jag kan skjuta det och det gör han men han är för trång än så länge. Äsch, svammel pelle, Fimpen blir hemma i morgon!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest wachtelman

Hur kort söker hunden  och hur gammal är den? Rasen har ju blivit sämre om man ser på proven i just sök. Alltid intressant att höra.

Och vad som vetrinärerna pratar om i dag är hudproblemen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur kort söker hunden  och hur gammal är den? Rasen har ju blivit sämre om man ser på proven i just sök. Alltid intressant att höra.

Har dålig koll på hur gammal han är men typ 3 år tror jag, går sin fjärde (?) säsong kommande. Första säsongen var mest utbildning. Söket.. Svårt att beskriva, beror väldigt mycket på terräng. Öppet och lättsprunget så kan han gå ut 50 m kanske då han söker slag, hittar han något så drar han givetvis längre. Tungsprunget, tätt och eländigt, så blir han trängre. Det bökiga är att han är så j-la humörsstyrd eller något.. Vissa dagar går han som en klocka och man får upptagen långt framför sig, andra dagar blir man galen då man trampar runt i skitfina marker och där kutar han omkring och gör ingen som helst nytta. Ser en svag trend att han ökar söket, hoppas stenhårt på kommande säsong!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas min Wachtel får ett större sök än "50 meter"! Förresten hur tränar ni upp söket, jag tänkte göra som med mina taxar att jag går och sätte mig på ett hygge (finns många att välja på nu efter Gudrun) och låta honom söka ut. Men ett problem är ju att vi börja få rätt mycket gris på markerna. Inte så roligt om valpen springer på en stor galt! Ska man till hösten innan man börjar träningen för fullt åka till ett viltsvinshägn så han får känna på grisar eller vad rekomenderar ni ???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hoppas min Wachtel får ett större sök än "50 meter"! Förresten hur tränar ni upp söket, jag tänkte göra som med mina taxar att jag går och sätte mig på ett hygge (finns många att välja på nu efter Gudrun) och låta honom söka ut. Men ett problem är ju att vi börja få rätt mycket gris på markerna. Inte så roligt om valpen springer på en stor galt! Ska man till hösten innan man börjar träningen för fullt åka till ett viltsvinshägn så han får känna på grisar eller vad rekomenderar ni ???

när jag jagade in min första wachtel så tog jag med mig en treben stol och en intressant bok eller tidning satt mig på lämplig plats sa sök hunden fatta inte ett dug men efter 30 min så hade han hittat något intressant som han drev 5-10 min satt kvar och läste och hunden var borta längre och längre för var gång detta tränna jag i ca 1 månad sen räkte det att jag kommendera sök så börja han söka i cirklar större och större, till sist så behövde jag bara säga sök så försvan han som en oljad blixt. och kommer använda samma metod på min unghund när den skall trännas till hösten. angående grisarna så är det lämpligt att åka till något hägn och se hur hunden reagerar på grisvittring första gången vänja den vid doften och sen kanske låta den arbeta lite med grisarna, något som jag stark vill avråda till är att åka till små hägn med tama grisar som träffar hundar dag in och dag ut då dessa inte bryr sig om hunden, helst ska grisarna vara lagom "aggresiva" dvs göra lite utfall mm så hunden lär sig att den inte kan gå för nära grisarna...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest wachtelman

Jag tror inte hunden ökar söket vid 3-4års ålder, 50 meter är katastrofalt dåligt. Det är bara att beklaga. Man skjuter inte mycket själv för sin hund då.

Vad gäller att träna sök var i skogen hunden måste själv fatta att den ska finna vilt. Börja tidigt ge skogsvana. Att bara sitta tror inte jag på! Har hunden den rätta viljan behövs ingen träning.

Att en ung hund skulle träffa på gris och få problem behöver man inte vara rädd för. Det är bra om man går med unghunden i grismarker för att vänja den att grisdoft(tidig träning).

Vad gäller alla hägn får man ta det med en nypa salt att husse står bakom och ger stöd är något annat än vad vi ser i skogen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att en ung hund skulle träffa på gris och få problem behöver man inte vara rädd för

Skulle du kunna utveckla detta lite mer, visst måste det finnas en viss risk om unghunden springer på en gris!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...