Hoppa till innehåll

grävling jakt


toyota

Recommended Posts

Släppte laikan för tredje gången i kväll.

Blev ett fast stånd direkt och jag rusade in efter en halv minut i tätningen och sköt hennes första vilt !

Nu är det gjort! Sex månader gammal , 3 släpp , ett vilt skjutet. Nästa gång får jag slipa på stånd tiden lite.

Så jävla glad för henne just nu ! Synd bara att man ska upp å jobba om 5 timmar drygt.

(kvällens stjärna)

Grattis!

Alltid lika kul det där med det första som blir skjutet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

Har en Wachtel som är 3år nu. Funderande om man skulle prova han på grävling? Hade varit kul om de funka!? Är inte mycket skjutet för han alls. Tackvare 2 sagolikt kalla och snödjupa vintrar. Han ställer inte direkt gris eller älg utan står mäst och glor på dem tills husse kommer för nära och de går loss.

Tänkte om man kanske kunde få igång honom genom lite jakt på grävling? Han har tagit en grävling när han var mindre då han tyckte husse tog för långtid på sig att hitta vapenskåpsnyckeln :unsure:

Wachtel är väll inte den typiskt ställande rasen men kanske funkar ändå?

Har inte jagat grävling själv alls så tips är välkommna!

Hur får jag hunden att fatta när det är mörkt så ska vi jaga grävling och ge fan i Rådjur älg mm?

Är de ens värt och prova?

Eller ska jag lägga ner?

Vad tror ni?

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Wachtel som är 3år nu. Funderande om man skulle prova han på grävling? Hade varit kul om de funka!? Är inte mycket skjutet för han alls. Tackvare 2 sagolikt kalla och snödjupa vintrar. Han ställer inte direkt gris eller älg utan står mäst och glor på dem tills husse kommer för nära och de går loss.

Tänkte om man kanske kunde få igång honom genom lite jakt på grävling? Han har tagit en grävling när han var mindre då han tyckte husse tog för långtid på sig att hitta vapenskåpsnyckeln :unsure:

Wachtel är väll inte den typiskt ställande rasen men kanske funkar ändå?

Har inte jagat grävling själv alls så tips är välkommna!

Hur får jag hunden att fatta när det är mörkt så ska vi jaga grävling och ge fan i Rådjur älg mm?

Är de ens värt och prova?

Eller ska jag lägga ner?

Vad tror ni?

S.

Det är väl bara att prova.

Men om du inte tror att den låter bli rådjuren så får du ju vänta till oktober.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fasen va ja längtar till augusti o få stryka kopplet på unghun o se hur han mognat över sommaren =) körde några svängar i hösten då han var 5månader o han kom i kontakt med grävling, ena lyckades vi skjuta, men andra var en rally grävlng som gryta rätt fort.

så till hösten har ja förväntningar att skjuta fler än 1 för han då han vuxit på sig o skällt både älg, mård, spåra lo o fari i en björn löpa =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har en Wachtel som är 3år nu. Funderande om man skulle prova han på grävling? Hade varit kul om de funka!? Är inte mycket skjutet för han alls. Tackvare 2 sagolikt kalla och snödjupa vintrar. Han ställer inte direkt gris eller älg utan står mäst och glor på dem tills husse kommer för nära och de går loss.

Tänkte om man kanske kunde få igång honom genom lite jakt på grävling? Han har tagit en grävling när han var mindre då han tyckte husse tog för långtid på sig att hitta vapenskåpsnyckeln :unsure:

Wachtel är väll inte den typiskt ställande rasen men kanske funkar ändå?

Har inte jagat grävling själv alls så tips är välkommna!

Hur får jag hunden att fatta när det är mörkt så ska vi jaga grävling och ge fan i Rådjur älg mm?

Är de ens värt och prova?

Eller ska jag lägga ner?

Vad tror ni?

S.

Du får göra det svårt för dig och enkelt för hunden i början, sätt dig vid gryt alternativt havreåker och vänta in grimbart. Släpp på jycken och se till att få skjuta, några såna ggr hjälper. Naturligtvis ska det vara mörker när du gör det, snart kopplar jycken ihop grävlingen med mörkret.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får göra det svårt för dig och enkelt för hunden i början, sätt dig vid gryt alternativt havreåker och vänta in grimbart. Släpp på jycken och se till att få skjuta, några såna ggr hjälper. Naturligtvis ska det vara mörker när du gör det, snart kopplar jycken ihop grävlingen med mörkret.

Tack! Var något i den stilen jag tänkt mig! Ska bli spännande och prova :) Och se om han tycker de är skoj :huh::D

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du Merkel det är en riktigt rolig jakt, perfekt oxå att få lite flås i hunden till 1okt. Lycka till o låt oss höra om det blir framgångar om....sisådär 7 veckor ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Personligen hade jag aldrig fått tillräcklig kondis på hundarna om det inte varit för grävlingjakten. Cykling och simning kommer man bara en bit med. En bra sak med grävlingjakten är just att hundarna får träna på att följa löpor, mer än bara gå på luftvittring. Jag brukar gå ut så sent så att jag är nästan säker på att de gått ut och så går jag mot områden med gryt. Förr eller senare korsar hunden en löpa o så bär det iväg. Med garminpejlen se man hur hunden tar an löpan och om den återvänder (p gr av att grävlingen gått för långt) så vet man ju var hunden vände och kan fortsätta där. En sak man förvånas över är hur långt vissa grävlingar går. Detta faktum gör att jag INTE kan släppa min äldsta hund sent på natten då det ofta drar iväg avsevärt längre än vad jag är intresserad av att gå. Sedan har han ett kasst arbetssätt då han helst saknar respekt för dem, men inte heller blir sådär superförbannad, just för att de inte utgör något hot. Han bollar med dem, rullar sig på dem och tramsar alldeles överjäkligt. Grävlingjakt är roligast med unghundar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med lite tips!

Har även jag en wachtel tik på två år nu som jag tänkte pröva på grävling i aug :)

Hon gjorde sin första säsong detta jaktåret och var väldigt rovvilts intresserad. Jagar räv mer än gärna och skällde gärna ståndskall på mård/ekorre osv. Grävling har hon även stött på ett par gånger men ingen skjuten för henne. Var lite för het på dom själv i augusti när jag satt på vallarna, istället för att skjuta själv så skulle jag ju ha släppt henne på löpan :)

Ska bli riktigt kul och se om hon visar något intresse för grävlingarna. Jag hade tänkt att sätta upp åtelkameran vin nått aktivt gryt så jag vet ungefär när grävlingarna går upp där och sen gå dit och släppa henne :) Men jag tror dock att det kommer finnas risk för en del fuljakter på dov innan hon fattar vinken att det är grävling som gäller nattetid. Men men bara och vänta och se :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul med lite tips!

Har även jag en wachtel tik på två år nu som jag tänkte pröva på grävling i aug :)

Hon gjorde sin första säsong detta jaktåret och var väldigt rovvilts intresserad. Jagar räv mer än gärna och skällde gärna ståndskall på mård/ekorre osv. Grävling har hon även stött på ett par gånger men ingen skjuten för henne. Var lite för het på dom själv i augusti när jag satt på vallarna, istället för att skjuta själv så skulle jag ju ha släppt henne på löpan :)

Ska bli riktigt kul och se om hon visar något intresse för grävlingarna. Jag hade tänkt att sätta upp åtelkameran vin nått aktivt gryt så jag vet ungefär när grävlingarna går upp där och sen gå dit och släppa henne :) Men jag tror dock att det kommer finnas risk för en del fuljakter på dov innan hon fattar vinken att det är grävling som gäller nattetid. Men men bara och vänta och se :)

Kul! Då får vi se hur de går?

Min hund ställde en gris förra året en gång när vi var ute, De går loss när jag är påväg in på de. Far i väg sedan hör jag hunden efter en stund stå och tokskälla!

Nu står den tänkte jag och börjar smyga. Kommer över berget ser jag hunden stå och skälla vid en gran i öppen gammelskog.

Smyger framm och fösöker se vad han skäller på? Vid de här laget är det redan osäkrat och de som kommer kommer de smälla på! Men de kommer alldrig någe? tillslut tar jag pipan och lättar på de grenar som är så jag kan se in. Ingenting!?

Vad är de här tänker jag?

Då ser jag någe fara iväg upplängs stammen en Ekkore!

Var inte glad kan jag säga!

S.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...