Hoppa till innehåll

Mauser M96 "Farlig"


Tjörnbon

Recommended Posts

Jag har en ombyggd Mauser M96 som en gång i tiden tillhört en tulltjänsteman den har aldrig varit gängad för lösskjutning och dessutom mycket sparsamt använd vad gäller skarp ammo.

På skjutbanan så fick jag rådet att passa mig för kraftigt laddade patroner till den för de var osäkra gevär (något för klena)!

Stämmer detta för jag har alltid trott att det är en outslitlig modell av gevär som millitären tog in av liknande anledning??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en ombyggd Mauser M96 som en gång i tiden tillhört en tulltjänsteman den har aldrig varit gängad för lösskjutning och dessutom mycket sparsamt använd vad gäller skarp ammo.

På skjutbanan så fick jag rådet att passa mig för kraftigt laddade patroner till den för de var osäkra gevär (något för klena)!

Stämmer detta för jag har alltid trott att det är en outslitlig modell av gevär som millitären tog in av liknande anledning??

Tjenare,

Det råder en massa delade meningar om just denna mekanism. Svaret är väl både ja och nej för att vara extra jobbig. Den är väl inte konstruerad/godkänd (M96 expertis är jag då inte) för samma tryck som dagens bössor är dock finns det mååånga 96:or ute som det skjuts hej vilt i utan problem.

Sprängda bössor finns det gott om, har läst om T3:or som gått åt skogen och likaså en del andra mekanismer dock har det allt som oftast berott på fabrikationsfel alt handhavande fel såsom dålig rengörning osv.

Senaste sprängda bössan jag höll i var en CG 3000 som stått på en skjutbana i skåne, den var rejält trasig i pipan då klubben inte gjort rent den ordentligt. Pipan sprängdes pga en förträngning.

Kontentan av allt ovan är att M96:an funkar väl så bra bara du inte kör med skitammo eller överladdat.

Skitammo = Sellier & Bellot eller liknande lågbudget.

Mvh. Robban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Största problemet med 96an är att den har dålig säkerhet om något händer, tex ett hylshaveri är riktigt otäckt i alla bössor men risken för riktigt otäcka skador är betydligt större i en 96a än dem flesta moderna vapen.

Visst är säkert lådan klen men när man vet hur fältskyttarna laddat i dessa lådor känns debatten lite överdriven för det har skjutits massvis av idiot laddningar i låsen av fältskyttar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att säga något om hur hållbar mekanismen är så finns finns det i bl.a Lymans laddmanual laddningar framtagna för äldre mekanismer såsom M96an med lägre tryck, om man vill vara på den extra säkra sidan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ifall vi pratar om svensk mauser m/96 och inte Mauser M96 - som var deras extremfula och extremusla rakrepeter med spaken halvvägs till mynningen - så ska man mycket riktigt vara försiktig om man har en originalpipa. Dessa var normalt ordentligt mycket tajtare i borrmåttet (ned mot 6,45) än det som normalt används idag (över 6,50) och trycket kan bli väldigt högt med laddningar som är okej i "vanliga" bössor. Detta gäller i synnerhet kulor med mellanvägg som ex-vis Nosler Partition och solida kopparkulor, där trycket med tämligen ordinära laddningar kan nå såna nivåer att du får ett haveri.

Jag vill i sammanhanget VARNA för resonemanget "Äh, jag tar väl lite mindre krut då..." eftersom det kan leda till det omdebatterade men likafullt faktiska fenomenet sekundär tryckvåg (SEE; Secondary Explosion Effect på utrikiska för den Google-kåta), vilket tveklöst är den vanligaste orsaken till sprängningar av alla sorters skjutvapen oavsett vad skyttarna begriper eller inte. Hårda kulor har INGET att göra i tajta pipor, oavsett laddning.

Vad gäller gashantering vid eventuellt problem så är m/98 betydligt mer genomtänkt, medan m/96 bara är lite bättre än Remington, Sako, Tikka m.fl. bössor som ingen tydligen verkar vara rädd att använda. Tittar vi sen på själva systemets styrka är det väl bara att fråga Norma vilka lådor de har använt vid provskjutning av alla möjliga patroner...

Ska jag summera så ska du ändå ta varningarna på allvar. Du har bl.a. ingen aning om vilka laddningar som skjutits i bössan tidigare under dess hundraåriga liv, det finns ingen garanti för att den är nummerriktig (dvs korrekt passad, vilket är ett måste för någorlunda lycklig utgång vid gasläckage, en garanti för korrekt låsmått m.m.)

Många slutstycksmodifieringar har också en negativ inverkan på säkerheten: "slutstycket i ansiktet" pratas det ibland om, och det handlar uteslutande om att innanmätet i slutstycket flyger bakåt vid gasläckage - något som inte ska kunna hända när gängan bak på slutstycket är korrekt passad. Kort sagt: behandla henne som den gamla dam hon är.

-- Mats

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Robban!

Jag fick exakt samma replik av skjutbanekillen- Skjut inte med skitammo som Sellior & belliot ^_^

I-Mats!

Jag laddar inte på egen hand utan använder endast fabriks ammo i henne (inte Sellior & Belliot ;) )

Den gamla damen lever fortfarande loppan och har haft åtskilliga skyttekavalkader med mig där pipan borde böjt sig av värmen ^_^ men hon har ändå aldrig felat och hon trögar inte i mekanismen och kräver sällan mer rengjöring än om jag ramlar i ett vattenfyllt krondike på hösten :lol:

Men om jag summerar allas åsikter så får det nog bli en ordentlig vapenvård och sedan håller jag mig till de ammunitions sorter som hittills har varit snälla mot henne.

Tack alla

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

M/96 är en mekanism som är byggd för lägre tryck än vad dagens mekanismer normalt är byggda för. Anledningen till detta är dels konstruktionen som sådan men också för att metallurgin utvecklats en del under de senaste 100 åren. gamla tiders ythärdade lådor med deras ojämna stålkvalité håller helt enkelt inte för samma tryck som vad dagens mekanismer är provtryckta för.

Att sedan tidens tand farit lika olika snällt fram med olika lås är såklart också ett faktum, mycket kan man kanske se med en okulärbesiktning men långt ifrån alla defekter. Jag har fortfarande rysningar från de testprotokoll som vi fick tillbaka från förbandets vapentekniker efter det att han hade röntgat våra krevadkarbiner (byggda på m/96 lås) under det glada -90 talet, över 80 % av dessa visade på sprickbildningar :huh:

Med omdöme kan givetvis dessa bössor användas även idag utan problem och vilka marginaler man vill ha är i vanlig ordning den resandes ensak.

Kanske kan en analogi vara på plats här för att åskådliggöra vad jag pratar om, alla är väl medvetna om att man kan köra 120 på en 90 väg utan större problem. På samma sätt är det normalt inga problem att skjuta dagens 6.5x55 laddningar med en trycknivå på 3800 bar istället för den gamla standarden på 3300 bar. Om man då byter ut en modern bil mot en gammal Volvo PV blir det hela en lite mer spännande upplevelse (dock är Volvo PV en betydligt modernare konstruktion än m/96 så analogin haltar en smula :P). Om det dessutom råder vinterväglag gäller det nog att hålla tungan rätt i mun, skyttemotsvarigheten blir då att skjuta med en skitig pipa. Har man dessutom slitna sommardäck på bilen torde det hela bli ännu intressantare, på samma sätt som man kan göra skytteupplevelsen ännu intressantare genom att ladda kulor som ger erkänt höga tryck som t. ex. nosler partition, swift a-frame m.fl.)

Om man fortfarande klarar av denna upplevelse gäller det bara att öka hastigheten tills dess att man åker av, på samma sätt som man kan börja leta på nätet efter laddrecept tills dess att man hittar ett som ger riktigt intressanta tryck och vapensprängningen är ett faktum :blush:

För den som söker lite spänning i tillvaron är detta kanske vägen fram till nirvana men för egen del så ser jag ingen större vits med dessa övningar. Givetvis är det inga problem att skjuta dessa vapen med ammunition som de tillverkats för!

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att skjuta med en m96-mekanism är som att köra bil med en tretums spik i ratten. För vissa fungerar det helt utan problem hela livet, men när det väl går åt helvete, ja då går det åt helvete rejält... cool.gif

Christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

citerat av I-mats text: medan m/96 bara är lite bättre än Remington, Sako, Tikka m.fl.

vi alla verkar köra med spik i ratten mer eller mindre.

mvh//rem ägaren ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

citerat av I-mats text: medan m/96 bara är lite bättre än Remington, Sako, Tikka m.fl.

vi alla verkar köra med spik i ratten mer eller mindre.

mvh//rem ägaren ;)

övertro på en svag mekanism är lika förkastligt som övertro på en svag.

vet man vad man har att åka med är det ingen fara.

en klass ett laddad nosler pt skuter jag hellre i en sako än en m 96 alla dagar i veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag gissar och hoppas dom flesta är så välfungerande innanför pannbenet så man brukar all sin utrustning ( bil,vapen,dator,hus, och ja allt ) efter dess egenskaper och funktion.

som det har sagt i iaf andra trådar så är det dumt att köra på maxladdningar i m96:orna

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man fortsätter på analogispåret, visst funkar det att anpassa hastigheten på PV'n och då gör den sitt jobb på ett ok sätt. Men om en yttre faktor kommer in, som t ex en kollision (=ett främmande föremål i pipan) så blir plötsligt PV'n ett betydligt sämre alternativ än en modernare konstruktion. Det jag vill få fram är att även om M96 och t ex Remingtons gamla rullblockare funkar utmärkt med anpassad ammunition så ska man vara medveten om att man fortfarande tar större risker.

Har jag fel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

en klass ett laddad nosler pt skuter jag hellre i en sako än en m 96 alla dagar i veckan.

Jag också Daniel, men primärt för att en given laddning som skulle generera 3500-4000 bar i en Sako skulle landa på kanske 6000 bar i en gammal kronpipa. Eller mer.

Som du vet är jag inte den som propagerar för tokladdningar i något system. Allra minst i de där man inte vet vad som redan hänt och där det kan gå åt helvete med musik när nåt händer - dit räknas m/96 såväl som många moderna system.

Det finns också en massa system som är starkare än m/96 - likväl som det finns en massa som är svagare. Min "favorit" i sammanhanget är Browning A-Bolt: det är en nästan folietunn strimma metall som binder samman låsklackar och pipgänga. F.ö. har alla Sako utom TRG också mindre metall än en m/96 i det området, och vad modern metallurgi anbelangar har detta fabrikat med all önskvärd tydlighet visat dess tillkortakommanden.

Så återigen: var inte rädd för att skjuta en m/96 i gott skick, men VAR rädd för höga tryck. Fabriksladdat (minus Smäller-det-så-är-jag-Belåten m.m. billig skitammo, som får anses bevisat farlig) med traditionella kulor utan mellanvägg liksom eftertänksamt hemladdat är inga problem i friska system. Och även om jag STARKT avråder från det så verkar ju "notoriskt överladdat" funka det också, med tanke på hur många fältskyttar som fortfarande har alla lemmar i behåll.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

---även om M96 och t ex Remingtons gamla rullblockare funkar utmärkt med anpassad ammunition så ska man vara medveten om att man fortfarande tar större risker.

Har jag fel?

Nope.

-- Mats

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag också Daniel, men primärt för att en given laddning som skulle generera 3500-4000 bar i en Sako skulle landa på kanske 6000 bar i en gammal kronpipa. Eller mer.

Som du vet är jag inte den som propagerar för tokladdningar i något system. Allra minst i de där man inte vet vad som redan hänt och där det kan gå åt helvete med musik när nåt händer - dit räknas m/96 såväl som många moderna system.

Det finns också en massa system som är starkare än m/96 - likväl som det finns en massa som är svagare. Min "favorit" i sammanhanget är Browning A-Bolt: det är en nästan folietunn strimma metall som binder samman låsklackar och pipgänga. F.ö. har alla Sako utom TRG också mindre metall än en m/96 i det området, och vad modern metallurgi anbelangar har detta fabrikat med all önskvärd tydlighet visat dess tillkortakommanden.

Så återigen: var inte rädd för att skjuta en m/96 i gott skick, men VAR rädd för höga tryck. Fabriksladdat (minus Smäller-det-så-är-jag-Belåten m.m. billig skitammo, som får anses bevisat farlig) med traditionella kulor utan mellanvägg liksom eftertänksamt hemladdat är inga problem i friska system. Och även om jag STARKT avråder från det så verkar ju "notoriskt överladdat" funka det också, med tanke på hur många fältskyttar som fortfarande har alla lemmar i behåll.

-- Mats

??? Är Browning A-bolt en klen lösning?

Kompisen har inhandlat en sådan för kaliber 338 nånting?

Betyder det att han kör gränsfall på den eller är systemet starkt nog?

Själv anser jag att man ska köpa en klenare (billigare) kaliber i Blåbärs åldern -_- just för att få tränings tid (Pengar) 308 eller liknande att skjuta tok med iinnan man köper bössa för Långhåll/Storvilt men det hör ju inte till tråden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bössa med m/96-mekanism i 9,3X57 fungerar utmärkt med tanke på de i sammanhanget modesta trycknivåerna. Som redan påpekats fungerar det bra med 6,5X55 med modesta laddningar likaså. Däremot tycker jag att man bör undvika bl.a. Stigas ombyggda bössor i tex 30-06 vilka byggdes på utrangerade karbin m/94-lådor som dessutom försvagats för att rymma 30-06:ans 63 mm långa hylsa. Finishen kan ibland vid första anblicken vara förrädiskt bra på dessa bössor men det är inget att hänga i julgranen. Ta då hellre en Hva m/46, m/46A eller 640 i m/96-floran..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En bössa med m/96-mekanism i 9,3X57 fungerar utmärkt med tanke på de i sammanhanget modesta trycknivåerna. Som redan påpekats fungerar det bra med 6,5X55 med modesta laddningar likaså. Däremot tycker jag att man bör undvika bl.a. Stigas ombyggda bössor i tex 30-06 vilka byggdes på utrangerade karbin m/94-lådor som dessutom försvagats för att rymma 30-06:ans 63 mm långa hylsa. Finishen kan ibland vid första anblicken vara förrädiskt bra på dessa bössor men det är inget att hänga i julgranen. Ta då hellre en Hva m/46, m/46A eller 640 i m/96-floran..

Jag är inte så upplyst av modellerna i m96, det vapen som jag använder är en karbin (något avkortad modell) i 6,5x55.

Något ombyggd är den men inget som tullar på lådans styrka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vår svenska m/96 fanns i lite olika varianter. Förutom den långa m/96 avsedd för infanteriet fanns även den korta m/94 som antogs tidigare för kavalleriet, artilleriet och flottan. Skiljer visst litegrann på mekanismerna ifråga. Under 2:a VK producerades även m/38 som hade kortare pipa och nedböjt slutstycke enligt samma koncept som tyskarnas 98k som ersatte det fullånga Gewehr 98. Den fullånga m/96 var en smula otymplig, särskilt för motoriserat infanteri och jägarförband så därav att man tog fram en kortare och behändigare modell. Sedan fanns även prickskyttegevär m/41 vilket i princip var en m/96 med ett slutstycke á la m/38 för att kunna montera kikarsikte (vanligtvis ett tyskt Ajack eller svenskt AGA fast 4X). För att förbättra kindkontakten fick dessa gevär en lös kolvkamshöjare i läder. Under 1950-talet rangerades karbin M/94 ut från Kronans tjänst varpå olika firmor köpte upp dessa, däribland Stiga i Tranås som byggde om utskjutna karbiner till jaktstudsare. Det är dessa jag anser att man skall hålla sig borta från, i synnerhet i 30-06..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

fick tebax min förstabössa nyss som är just en m96:a egenbyggd kolv efter förra ägaren, måtten stämmer bra för mig och bössan.

kör med Norma vulkan 140gr för rådjuren laddade efter normas min dos med krut. dags att ut o testa snart då man är grymt sugen på o skjuta med gamla spettet ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Hej. Jag har en Mauser M96 (hyfsat original med rakt slutstycke handtag och originalstock förutom viss ombyggnation på kolven) som jag tänkte frächa upp lite.

 

Vet någon hur mycket det kommer att kosta på ett ungefär att byta till en helt ok träkolv eller billigare plastkolv som fungerar till jakt. behöver inte vara det finaste laget då jag endast tänkte jaga lite älg.

 

Jag läste era kommentarer om skott i en M96a. jag testat allt mellan armens "silvertorpeder" ,spårljus, Norma jaktmatch och Norma vulkan. jag har aldrig haft problem med den att den ska vara seg att mantla om efter ett skott eller att man fått krutstänk i ansiktet som jag fått från en tidigare bössa. Så det ska väl vara säkert att fortsätta ladda bössan med norma vulkan eller oryx eller Alaska.

 

Sen har jag en till fråga angående en BSA 222 Rem lyx.

I bland så smäller den hål i tändhatten. just ett så litet hål som slagstiftet gör. väldigt obehagligt när man känner att något blåser och som småsmå sandkorn träffar kinden.

Jag skjuter helt vanliga Norma jaktmatch med den och jag är extremt pedantisk med rengörningen och använder Solvent efter en drygt 20 skott och har testa Autosol och kopparlösning. och har kontrolerat slagstiftet.

 

Har ni nå svar på mitt problem så är jag riktigt tacksam.

 

MVH Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

................

 

Jag läste era kommentarer om skott i en M96a. jag testat allt mellan armens "silvertorpeder" ,spårljus, Norma jaktmatch och Norma vulkan. jag har aldrig haft problem med den att den ska vara seg att mantla om efter ett skott eller att man fått krutstänk i ansiktet som jag fått från en tidigare bössa. Så det ska väl vara säkert att fortsätta ladda bössan med norma vulkan eller oryx eller Alaska.

......................

MVH Henrik

 

VI kan väl säga som så - jag hade inte satt min näsa bakom någon av de patronerna i en 96-låda med mindre än att pipan tolkats.... Gör som Mats säger - behandla den gamla damen med den respekt hon förtjänar och ge henne inte en trimmad rullator.

 

.................

 

Sen har jag en till fråga angående en BSA 222 Rem lyx.

I bland så smäller den hål i tändhatten. just ett så litet hål som slagstiftet gör. väldigt obehagligt när man känner att något blåser och som småsmå sandkorn träffar kinden.

Jag skjuter helt vanliga Norma jaktmatch med den och jag är extremt pedantisk med rengörningen och använder Solvent efter en drygt 20 skott och har testa Autosol och kopparlösning. och har kontrolerat slagstiftet.

 

Har ni nå svar på mitt problem så är jag riktigt tacksam.

 

MVH Henrik

 

Kan bero på två saker:

 

1 för lång tandspets när den är utanför stötbotten

2 för spetsig tandspets

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående hål i tändhatten så kolla att du inte har en liten grop på slagstiftet. Alla mina slagstift som jag har slitit ut har fått en liten grop längst ut och då kan den perforera en tändhatt.

Dock är det bara på hagel jag har sett detta men jag har haft det flera gånger.

 

Om så är fallet byter du bara ut slagstiftet och sen behöver du nog aldrig fundera mer på det i resten av ditt liv - om du inte skjuter 20k plugg per år dvs ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...............

Dock är det bara på hagel jag har sett detta men jag har haft det flera gånger.

...............

 

Gropiga stift på en finkaliberstudsare ser jag som tämligen osannolikt, visst det kan säkerligen hända men.....

 

På hagelvapen är det närmast att se som standard om man är flitig.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...