Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
Schager

Projekt - Skjutbänk

Recommended Posts

Schager

Tjänare!

Idag blev jag trött på det gamla rangliga bord med en om möjligt ännu rangligare stol som jag tidigare skjutit från. Jag bestämde mig att bygga en skjutbänk, och då jag hade tryckta brädor hemma, samt trallskruv, blev bänken helt gratis (om jag då inte räknar in de 6 h som det tog att bygga den - vilket jag inte räknar ;D). Jag ville ha stöd för höger arm, med ej för vänster - då jag normalt skjuter med "sniper" ställning - aka vänsterhanden håller jag på bakre delen av kolven.

Måtten blev ca: 150 cm lång, 100 cm bred, med en öppning med måtten 70x50 cm. Bänken är 90 cm hög och stolen jag sitter på är 50 cm hög - jag är 187 cm lång och dessa mått passar min kroppsbyggnad perfekt med den skjutstil som jag föredrar. Jag ska snart inhandla en bipod till Quaden (22LR), så att jag slipper ambulansfilten - några tips på bra bipods?

Här kommer gudomligheten:

post-9289-0-49377300-1312062509_thumb.jp

post-9289-0-92642700-1312062516_thumb.jp

post-9289-0-48583200-1312062525_thumb.jp

post-9289-0-38431700-1312062533_thumb.jp

post-9289-0-93585300-1312062542_thumb.jp

post-9289-0-47722800-1312062550_thumb.jp

PS. Häst-tjejerna var inte så pigga på hamburgare till middag, så jag fick bara fantisera om att nedlägga pållarna.

• Like 1

swinxs

Det där ser ju riktigt bra ut ju

Pertan

Snyggt! hmm en sån på torpet :rolleyes: vad har du för ungefär mått?

Pertan

Pertan,

Har byggt ett antal av denna typ bl.a. till skjutbanan, de står ute året runt och hittils visar de inga tecken på utmattning. Använde inte ens tryckt virke utan bonnsågad gran.

http://www.njff.no/portal/page/portal/nordland/lokallag/bodo/artikkel?displaypage=TRUE&element_id=148939

Raggarö

Ser riktigt bra ut! nog inte så svårt, funderar på att sätta upp den i ett torn ett par meter ovan på ett speciellt ställe, där skjutriktningen är begränsad i vinkel men avståndet kan bli långt!

Schager

Jo, jag använde en liknande ritning som den som nyss nämnts. Dock finns det ingen exakt ritning till just min bänk, då jag räknade ut alla mått i huvudet. Ungefärliga mått har jag redan nämnt. Det enda jag skulle vilja tillägga på den ritning som just länkats är att slå en tvärslå för stabilitet. Visst räcker det med "fyrkanter" överallt, men i det långa hela får man bättre hållbarhet av trekanter. Slå en eller ett par tvärslår mellan benen (istället för eller utöver de som redan finns på ritningen - det väljer du). Att använda tryckt virke är ju inte heller aldrig fel - däremot blir det ju en annan prisklass. Täck med en pressenning över vintern i båda fallen.

Schager

Sen är det ju aldrig fel att göra bänkytan till vänster en aning större (än på ritningen). Annars blir man bara sur över att alla grejor inte får plats. Men ska bänken upp i ett torn, så underlättar det ju med en mindre bänk :P .