Jump to content

Kamerastativ för träd

Recommended Posts

Ok, va och handlade lite bult och brickor mm idag och ett kamerastativ huvud (45€)

Monterat i hop allt elnligt den bild jag hade i skallen om hur det skulle fungera

med min Handycam, mycket tyngre kamera än den kan jag inte rekomendera för denna konstruktion.

Återstår nu att göra två kraftiga skruvar med ratt (fransk träskruv) som jag drar fast stativet med i trädet,

kanske svetsar jag ett par öglor på den och använder spännremmar, vi får se.

Ska försöka använda detta till att spela in lite filmer medan jag jagar och kanske få på bild då jag fäller

augusti bocken med ;)

Kostnad för detta ca 500Kr....

tid, 15 minuter...

post-2338-0-93402800-1312196014_thumb.jp

post-2338-0-65015500-1312196034_thumb.jp

post-2338-0-82553100-1312196047_thumb.jp

post-2338-0-42888100-1312196065_thumb.jp

Gorillapod skulle inte funka?

4590GP3011.jpg

1.jpg

http://www.cyberphoto.fi/index_fi_se.php

Nej, man måste kunna får bort kameran ca 1 meter från skytten, och inte klättra på grenar o annat

kollade på de där i affären men lite för flimisigt för mitt endamål, sen är det viktigt att man kan

justera så att den sitter vågrätt osv.

Har lggt en sista finess på stativet, alla stängerna är ny klädda med tjock krympslang för grova elkablar)

så nu är den knäpptyst med, inget metall mot metall ljud altså.

Enkelt och litet ihopfällt, ner i ryggsäcken bara

post-2338-0-65547200-1312206835_thumb.jp

Tolle

Är nog bäst att använda något som inte skadar trädet. Spännband är ju billiga och bra.

Är nog bäst att använda något som inte skadar trädet. Spännband är ju billiga och bra.

Troligtvis blir det nått sådant jo

killer_mouse

nu vet jag inte om du kör samma pass ofta när du jagar men då skulle ett "snabbfäste" inte vara helt fel ist för att hålla på med remmar varje gång utan bara att sätta i stativet i det så är det klart

nu vet jag inte om du kör samma pass ofta när du jagar men då skulle ett "snabbfäste" inte vara helt fel ist för att hålla på med remmar varje gång utan bara att sätta i stativet i det så är det klart

Det blir oftas så att jag jagar ett ställe 5-10 ggr på raken, beroende på vind förstås. bågjakt kräver nästan detta om man inte

bara ska lita på turen :)

killer_mouse

Det blir oftas så att jag jagar ett ställe 5-10 ggr på raken, beroende på vind förstås. bågjakt kräver nästan detta om man inte

bara ska lita på turen :)

som sagt ett "snabbfäste" är nog ingen dum idé