Hoppa till innehåll

Pistolskytte, ny rolig hobby.


Launitzer

Recommended Posts

Hej alla!

Har länge haft funderingar på att börja skjuta pistol, av olika anledningar har det inte blivit av men nu så har jag gjort slag i saken.

Har inte skjutit pistol tidigare utan hållit mig till gevärsskytte av olika slag, men principen på allt skytte är ju den samma så så värst svårt borde det ju inte vara.

Och tre skjuttillfällen och 25 serier senare har jag nu lyckats pricka in mina tre guldserier. :D Tog sju serier och ett skjuttillfälle att få in tekniken och känslan för pistolen. Vid andra skjuttillfället kom de två första guldserierna och i tisdags prickade jag in den tredje.

På tisdag blir det till att försöka få till tillämpningsserierna, förhoppningsvis ska det gå bra. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul!

Har lyckats ta mig in i en "pistolklubb" (inte helt lätt gjort runt Göteborg) och väntar nu bara på att nybörjarkursen skall dra igång.

Ska bli riktigt skoj!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej alla!

Har länge haft funderingar på att börja skjuta pistol, av olika anledningar har det inte blivit av men nu så har jag gjort slag i saken.

Har inte skjutit pistol tidigare utan hållit mig till gevärsskytte av olika slag, men principen på allt skytte är ju den samma så så värst svårt borde det ju inte vara.

Och tre skjuttillfällen och 25 serier senare har jag nu lyckats pricka in mina tre guldserier. :D Tog sju serier och ett skjuttillfälle att få in tekniken och känslan för pistolen. Vid andra skjuttillfället kom de två första guldserierna och i tisdags prickade jag in den tredje.

På tisdag blir det till att försöka få till tillämpningsserierna, förhoppningsvis ska det gå bra. :)

Bra jobbat & grattis!

Tillämpningsserierna är plättlätta i jämförelse... anser de flesta i alla fall.

Välkommen i vad som faktiskt är en växande skara. Pistolskytteförbundet har ökat 5-6 år i rad.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hann faktiskt med att pröva att skjuta ett par tillämpningsserier innan skyttet var slut i tisdags. Men då jag inte hade ställt om rikmedlen så skickade jag majoriteten av skotten över målet. Men den saken ska åtgärdas i morgon. :)

Avfyrningar ja.. Jag blev ganska snabbt varse om att en halvdan avfyrning med en pistol ger ett aningen större felläge än med ett gevär. :rolleyes:

Tackar så mycket för gratualtioner och välkomnandet, ska bli kul att fortsätta skjuta. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Avfyrningar ja.. Jag blev ganska snabbt varse om att en halvdan avfyrning med en pistol ger ett aningen större felläge än med ett gevär. :rolleyes:

Det är det som är grejen. Det går att komma undan med taskiga avfyrningar med gevär och nåt stöd. Men pistol/revolver stående - forget about it! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att du upptäckt denna fantastiskt roliga skytteform, som precis som du skrev, kräver att man gör sitt bakom kolven.

Och grattis till guldserierna, det var snabbt jobbat. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag hann faktiskt med att pröva att skjuta ett par tillämpningsserier innan skyttet var slut i tisdags. Men då jag inte hade ställt om rikmedlen så skickade jag majoriteten av skotten över målet. Men den saken ska åtgärdas i morgon. :)

Fältskytte ska enligt min mening mycket riktigt skjutas med riktmedlen ställda mitt i. Vilket innebär en del skruvande, vilket inte alltid är populärt på klubbvapen. Och kan vara träligt på egna vapen också. Eftersom jag i princip bara skjuter fält, åtminstone seriöst, har jag faktiskt börjat skjuta precision skottställt mitt i också. Kanske inte optimalt, men jag slipper skruva och fundera över vad jag sköt senast.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller så skaffar man 2 pangar ;)

Ja precis, ett skäl gott som något att köpa fler pickor. :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

eller så skaffar man 2 pangar ;)

Andreas -- som skjuter fält med pickadollen för PPC, inskjuten på 50 yard

2 :ph34r: ? Men visst har du rätt... Prioriterar dock inte C tillräckligt högt för att släppa två platser i målskjutningsgarderoben för detta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från kvällens skjutpass. Med lite mer mental förberedelse och med en korrekt inskjuten pistol så var tillämpningsserierna, för att citera Outdoorsman, plättlätta. Tre serier skjutna och tre godkända. :D

Sköt även lite precisionserier.

1:a 40

2:e 43

3:e 45

4:e 42

5:e 44

6:e 43

7:e 45

Men liiite mer tur så hade åtminstone två av serierna halkat över 46 poäng. Men är ändå riktigt nöjd med kvällens skytte. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nyss hemkommen från kvällens skjutpass. Med lite mer mental förberedelse och med en korrekt inskjuten pistol så var tillämpningsserierna, för att citera Outdoorsman, plättlätta. Tre serier skjutna och tre godkända. :D

Sköt även lite precisionserier.

1:a 40

2:e 43

3:e 45

4:e 42

5:e 44

6:e 43

7:e 45

Men liiite mer tur så hade åtminstone två av serierna halkat över 46 poäng. Men är ändå riktigt nöjd med kvällens skytte. ^_^

Ser bra ut, så känn dig nöjd med de där resultaten så länge, du har talangen för det här tror jag. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra jobbat!

Du har snabbt både klarat kraven och dessutom uppnått jämnhet. Det gör det betydligt enklare att komma vidare, än om man blandar bra med dåliga resultat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är det som är grejen. Det går att komma undan med taskiga avfyrningar med gevär och nåt stöd. Men pistol/revolver stående - forget about it! ;)

Största vinsten med pistolskyttet, förutom att det är skojjigare än det mesta, är ju att man snabbt förbättrar avfyrningstekniken och man tvingas att alltid tänka på att alltid ha kontakt med samma del av fingerblomman, att alltid ha samma grepp, att hitta ett sätt att hålla pickan som är lätt att hitta tillbaka till osv, osv, osv... Dom här sakerna är ju i princip direkt överförbara till gevärsskyttet, jag känner att jag är mycket hjälpt av det iaf.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skoj för dig! själv va man iväg för första gången o sköt pistol idag. gick sådär. dom första serierna gick ju åt skogen o lite därtill.

dom 3 sista landade på 45,40 och 44p. gick riktigt uselt i början men nu en 50 ask senare så fick jag iaf känsla av att jag va påväg att förstå iaf vad jag höll på med :rolleyes:

fan detta gav mersmak! kursen ska avverkas i höst så man kan börja på riktigt någon gång nästa år :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skoj för dig! själv va man iväg för första gången o sköt pistol idag. gick sådär. dom första serierna gick ju åt skogen o lite därtill.

dom 3 sista landade på 45,40 och 44p. gick riktigt uselt i början men nu en 50 ask senare så fick jag iaf känsla av att jag va påväg att förstå iaf vad jag höll på med :rolleyes:

Grymt! Låter som en naturbegåvning ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymt! Låter som en naturbegåvning ^_^

som jag sa i telen så gissar jag på nybörjartur :rolleyes:

tiden får utvisa om det funkar lika bra i längden! nästa omgång med 10 serier lär avverkas på måndag iaf! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Fyller väl på i tråden.

Jag sköt mina första serier på 25 år, tror jag sköt tre serier då och faktiskt en guldserie.

tyvärr var otåliga dottern med så det blev bara 4 serier, en första serie där alla skott tog ca 10cm lågt till höger.

sen siktade jag kl 9 vid 6an eller sjuan, slarvade ett skott varje runda men det blev 41,42,42 så tror jag ska försöka skruva in ett vapen eller testa nå som är inskjutet rätt.

känns som att jag bör hålla 9an i snitt när jag får till det , men 45p är bara silver väl?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christopher Ekström

Själv har jag anmält mig till pistolklubben inför hösten, så får vi se om det finns platser. Funderat länge på att börja skjuta, då det är nästan löjligt kul. Men det har varit lite dåligt med tid de senaste åren.

 

Riktigt roligt att passa på att slänga med en pistol om man ändå är själv med någon kompis på banan och skjuter med studsaren ju. Omväxling förnöjer.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det är så jag ser det med, kul att blanda lite seriöst jaktskytte med lite halvseriöst 22 plankande med quadden och även med en pistol, men man måste väl skjuta 46p tre gånger + lite annat, innan man kan köpa pistol?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christopher Ekström

Jo det är så jag ser det med, kul att blanda lite seriöst jaktskytte med lite halvseriöst 22 plankande med quadden och även med en pistol, men man måste väl skjuta 46p tre gånger + lite annat, innan man kan köpa pistol?

 

Yes, fördelen är att jag har väldigt många kamrater som har pistol. Och man kan ju alltid passa på att skjuta tillsammans :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag blev det 3 45 serier av 7 möjliga.

en serie med bara 9or kl 4, tänk om jag siktat liiiite till vänster eller upp....

nästa gång ska jag testa med glasögon, blir så suddigt efter några serier.

1,5-2 i styrka.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...