Hoppa till innehåll

Noskvalster


Vicks

Recommended Posts

Diskussionen har uppkommit, och jag är lite tveksam kring att stoppa i hunden kraftigt avmaskningsmedel bara sådär när hunden inte visar några som helst symtom.

Samtidigt förstår jag att man vill att alla hundar ska vara behandlade då man ska dela jaktstuga osv.

Har läst lite och som jag förstår det bär många hundar på lite noskvalster. Har de besvär borde det ju märkas, om inte annat kring spårandet/sökandet?

Och skriver veterinärerna verkligen ut Interceptor/Ivomec och dylikt bara sådär i dessa tider?

Hur gör ni?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte kan behandla noskvalster i förebyggande syfte så är det ju tämligen gåvolöst att ge hunden en behandling om den inte har problem = här behandlas inte symptomfri hund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bäst vore ju att vara på säkra sidan inför stundande jaktsäsong ....

Tar till preparat då jag märkt tecken på att allt inte står rätt till. Oftast är det frågan om att stövare söker utan att det leder någonstans... yngre förmågan igen får helt klara symtom i form av kraftiga inåtvända "nysningar" .

Preparaten är ju inte direkt billiga så att skaffa för säkerhetskull är inte bara för priset tänkbart med 4 hundar i huset.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är nog vanligt att man kör Interceptor innan jakten eller så fort en hund gör en dålig dag i skogen, vilket knappast är bra då risken att det kommer resistenta kvalster hört rykten om hundar som drabbats av sådant sant eller inte vågar jag inte säga :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom man inte kan behandla noskvalster i förebyggande syfte så är det ju tämligen gåvolöst att ge hunden en behandling om den inte har problem = här behandlas inte symptomfri hund.

Klart det inte går att förebygga, tanken är ju mer att man behandlar "utifall att" den råkades ha lite kvalster. :)

Och att alla hundar i en flock behandlas.

Men nä, jag tänker nog inte göra det. Tror det där är en gammaldags myt som med mycket annat.

Får vi inte komma in i jaktkojan så far vi väl någon annanstans. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag behandlar mina hundar nu för första gången mest pg av att ena tiken visade lite symtom Har v :rolleyes: arit lite tveksam till att behandla hundarna tidigare då de skött sig skapligt i skogen men efter några tveksamma jobb av ungtiken så va det ett enkelt beslut.... Det är stronghold som de behandlas med....

Efter kvällens grävlingsjakt så är det utom all tvivel att något har hänt sen de fick första dosen :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusiken...det har hänt nåt i jägarleden...eller så är ni bara lite extra kloka här på Jaktsidan (jämfört med andra "liknande" forum ;) )...applåder ^_^B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tusiken...det har hänt nåt i jägarleden...eller så är ni bara lite extra kloka här på Jaktsidan (jämfört med andra "liknande" forum ;) )...applåder ^_^B)

:D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag är övertygad om att många(alla) hundar har kvalster, även om dom fungerar i skogen och inte visar symtom. Det verkar som dom hundarna inte påverkas av kvalstren. Andra hundar funkar inte alls om dom fått kvalster, med eller utan övriga symtom.

Jag ser det som alla hundar som inte "nyligen" är behandlad, bär kvalster. I sydeuropa finns inga problem med kvalster, då pga att dom måste behandla sina hundar mot andra parasiter(tex hjärtmask) varje månad.

Har jag en kvalsterkännslig som måste vara en andra hundar, önskar jag att dom är behandlade. I annat fall så kan jag räkna med att hunden är obrukbar till jakt i någon månad/resten av säsongen.

(Pga av hunden tappar luktsinnet. Springer vilse. Får behandling och får tillbaks luktsinnet. Sen kan det ta 1, 2, 3 månader innan hunden törs lita på sitt luktsinne igen.)

Så även om din hund inte har besvär eller påverkas i jakten, så kan den smitta den hund som är "mottaglig" och förstör jaktsäsongen för den....

Kanske ska hundar avlivas och/eller tas ur aveln, om dom visar sig besväras av kvalstren!??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Japp...Lotta Gunnarsson är den veterinär som gjort de enda vetenskapligt upplagda undersökningarna om noskvalster och behandlingar därmot. Hon VET vad hon pratar om till skillnad från många andra som mest svamlar eller i bästa fall kommer med kvalificerade gissningar :lol:;):P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...