Hoppa till innehåll

Handladda vs köpa färdigt


MartinJ1

Recommended Posts

Lite väl öppen fråga kanske men ungefär var går gränsen ekonomiskt för att det skall bli ekonomiskt att handladda 30-06 i antal skott per år?

Vid 50, 100, 250, 500, 1000, 1500 mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går nog inte att svara rakt av på det. Om ekonomi är den enda orsaken till att börja handladda så kan man väl genom att köpa det allra mest elementära och billigaste laddutrustningen räkna på kronor och ören i förhållande till jaktmatch spara på det inom ett år eller två. Men den stora fördelen ligger i att man övningsskjuter mer, det blir inte ett dugg billigare totalt sett, det törs jag nästan lova.

Sen är det kul, det blir ytterligare en aspekt av jakten som hobby. Är man dock inte road av att pyssla med detta, prova fram välskjutande laddningar, olika kultyper, läsa på om inre och yttre ballistik etc så kan man lika gärna lägga lite mer pengar på jaktmatch och ta sig tiden på skjutbanan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite väl öppen fråga kanske men ungefär var går gränsen ekonomiskt för att det skall bli ekonomiskt att handladda 30-06 i antal skott per år?

Vid 50, 100, 250, 500, 1000, 1500 mer?

Största enskilda kostnaden är kulan, mao så hänger det mycket på vilken kula du väljer.

Normas köpe ammo brukar ligga ganska lika i pris oavsett vilken kula som sitter i.

Gjorde en mycket snabb överslagsräkning

Köpe ammo 35/skott

Handladdat 9,25/skott

Man får 3,784 laddade skott på ett köpeskott.

Detta innebär att när du laddat 100 skott har du "sparat in" 3784:- vilket i stort räcker till en handladdningsutrusntning.

Jag räknade kallt med att till 30-06 så finns det gratis hylsor på skjutbanan ;)

Frågan är väl när gemene man gör av med 100 köpeskott på jakt.

Jag brukar göra så med mina jaktvapen att jag övar o skjuter med en bra och billig kula vilket gör att priset per skott sjunker med ca 3,5:-

Sen om man Tjänar in utrustningen eller inte, ja det är en annan fråga.

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går nog inte att svara rakt av på det. Om ekonomi är den enda orsaken till att börja handladda så kan man väl genom att köpa det allra mest elementära och billigaste laddutrustningen räkna på kronor och ören i förhållande till jaktmatch spara på det inom ett år eller två. Men den stora fördelen ligger i att man övningsskjuter mer, det blir inte ett dugg billigare totalt sett, det törs jag nästan lova.

Sen är det kul, det blir ytterligare en aspekt av jakten som hobby. Är man dock inte road av att pyssla med detta, prova fram välskjutande laddningar, olika kultyper, läsa på om inre och yttre ballistik etc så kan man lika gärna lägga lite mer pengar på jaktmatch och ta sig tiden på skjutbanan.

Mycket klokt svar! För de flesta blir det nog inte billigare i slutänden räknat på faktiska kronor...men däremot vinner man ju som sagt så mycket mer i form av mer skjutövning/vapenvana, bättre insikt och förståelse samt sist men inte minst en mycket trevlig hobby :D

Vill man bara strikt "tråkladda" för att tjäna pengar är det ju bara att ta fram räknedosan...som 'Skuris' visar ovan...man "tjänar" då in utrustningen tämligen snabbt (förutsatt att man inte köper på sig mera/byter prylar allteftersom) B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hänger inte riktigt med i Skuris matematik men det kanske är en bifråga.

Tror det viktiga är principen som flera här talar om.

Träningsskott för 30-06 (308 eller 6,5 mfl) köper du hyffsat billigt så det är inga jättevinster du gör hur mycket du än skjuter.

Men de flesta som laddar märker snart att de skjuter mer.

DVS med en laddutrustning kan du bli en mycket bättre skytt utan att det kostar dig så väldigt mycket mer än om du nöjt dig med att slå genomsnittet.

Har du däremot någon lite udda kaliber så blir det plötsligt en helt annan sak.

Likaså om du av någon anledning söker precision som köpe ammon inte kan ge.

Och så nöjd med att ladda själv som jag var i helgen när jag testade en stege för att försöka förbättra samskjutningen i min dubbelstudsare har jag sällan varit.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för de snabba svaren.

Tanken är inte att börja ladda pga ekonomin då jag i dags läget inte skjuter så mycket att jag blir ruinerad utan skall jag ladda så är det för hobby.

Hur stor plats tar utrustningen föresten? Och om jag skall köpa en bok eller läsa på nätet om handladdning var vänder jag mig då?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för de snabba svaren.

Tanken är inte att börja ladda pga ekonomin då jag i dags läget inte skjuter så mycket att jag blir ruinerad utan skall jag ladda så är det för hobby.

Hur stor plats tar utrustningen föresten? Och om jag skall köpa en bok eller läsa på nätet om handladdning var vänder jag mig då?

Var skjuter du? Ser att du bor i Jkpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du packar med lätthet ned alla grejerna i en plastback med lock från IKEA,

inga bekymmer med att ha två tvingar och sätta fast pressen vid, det gör det möjligt för dig att ladda vid skrivbordet/matbordet osv,

jag finner att ekonomin är sekundär, men anser att genom att handladda kan man få skjuta den ammo man vill ha och ser som "bäst" för sitt eget bruk,

att det sedan oftast skjuter bra mycket bättre också är en ytterligare aspekt.

För att kommentera Skuris- när jag hade min förra 308 Win, så laddade jag upp 100 150 grains SGK i början på säsongen och de brukade alltid vara slut någon gång i slutet av januari,

då sköt jag några provskott allt som oftast och använde pangen till allt, o då menar jag all kuljakt.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var skjuter du? Ser att du bor i Jkpg

Varierar men det mesta blir i en grusgrop i Hökensås där jag jagar. På bana så har det varit Dalen och i något enstaka fall Norrahammar men där har jag inte varit i år.

Kommer jag igång och handladda så har jag tänkt skjuta mer i Norrahammar då den banan ligger närmast. Men lär inte bli någon utrustning köpt förrän tomten är på ingång då jag skall flytta om ett par månader.

Jag tror dock att jag kommer få en perfekt arbetsbänk för handladdning när jag flyttat med ett skåp för att ställa undan utrustning om man nu behöver bänken till annat.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Största enskilda kostnaden är kulan, mao så hänger det mycket på vilken kula du väljer.

Normas köpe ammo brukar ligga ganska lika i pris oavsett vilken kula som sitter i.

Gjorde en mycket snabb överslagsräkning

Köpe ammo 35/skott

Handladdat 9,25/skott

Man får 3,784 laddade skott på ett köpeskott.

Detta innebär att när du laddat 100 skott har du "sparat in" 3784:- vilket i stort räcker till en handladdningsutrusntning.

Jag räknade kallt med att till 30-06 så finns det gratis hylsor på skjutbanan ;)

Frågan är väl när gemene man gör av med 100 köpeskott på jakt.

Jag brukar göra så med mina jaktvapen att jag övar o skjuter med en bra och billig kula vilket gör att priset per skott sjunker med ca 3,5:-

Sen om man Tjänar in utrustningen eller inte, ja det är en annan fråga.

//

Jäkla bra kille han den där Skuris som jobbar gratis! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varierar men det mesta blir i en grusgrop i Hökensås där jag jagar. På bana så har det varit Dalen och i något enstaka fall Norrahammar men där har jag inte varit i år.

Kommer jag igång och handladda så har jag tänkt skjuta mer i Norrahammar då den banan ligger närmast. Men lär inte bli någon utrustning köpt förrän tomten är på ingång då jag skall flytta om ett par månader.

Jag tror dock att jag kommer få en perfekt arbetsbänk för handladdning när jag flyttat med ett skåp för att ställa undan utrustning om man nu behöver bänken till annat.

Skicka ett PM när det börjar dra ihop sig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jäkla bra kille han den där Skuris som jobbar gratis! ;)

Snållänning är jag men inte så pass att jag räknar kostnad för eget arbete till mig själv ^_^

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du packar med lätthet ned alla grejerna i en plastback med lock från IKEA,

inga bekymmer med att ha två tvingar och sätta fast pressen vid, det gör det möjligt för dig att ladda vid skrivbordet/matbordet osv,

jag finner att ekonomin är sekundär, men anser att genom att handladda kan man få skjuta den ammo man vill ha och ser som "bäst" för sitt eget bruk,

att det sedan oftast skjuter bra mycket bättre också är en ytterligare aspekt.

För att kommentera Skuris- när jag hade min förra 308 Win, så laddade jag upp 100 150 grains SGK i början på säsongen och de brukade alltid vara slut någon gång i slutet av januari,

då sköt jag några provskott allt som oftast och använde pangen till allt, o då menar jag all kuljakt.

/Christian

Du måste öva mer Chris så du träffar oftare :lol::wub:

Som många skrivit så sparar man inga pengar på att ladda själv, man blir än bättre skytt till en lägre totalkostnad men billigast är att göra som almogejägaren.

En ask Oryx var tredje år och en ask jaktmatch varannat :blush:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skuris- absolut,

nu hade jag iofs gärna haft dig som personlig laddslav,

men vis av din förmåga att gasa på lite extra, så passar jag på den idén,

men det var snällt av dig att erbjuda dig, det uppskattar jag.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skuris- absolut,

nu hade jag iofs gärna haft dig som personlig laddslav,

men vis av din förmåga att gasa på lite extra, så passar jag på den idén,

men det var snällt av dig att erbjuda dig, det uppskattar jag.

/Christian

Snacka om att du hade varit osäker varje gång du skulle trycka av :ph34r::lol:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja Lasse,

det hade gett krydda i tillvaron på ett sätt som jag inte är säker på att man skall behöva uppleva.

Men du är en god man oaktat.

Henrik- det är rätt och stort av dig att erbjuda en intressent en nedstigning i laddträsket, den första vändan är ju alltid gratis eller hur?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik- det är rätt och stort av dig att erbjuda en intressent en nedstigning i laddträsket, den första vändan är ju alltid gratis eller hur?

/Christian

Om det nu kan vara rätt att locka någon ner i fördärvet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du kanske kunde hålla en handladdningskurs? ;)

Njae,

Låter överpretensiöst. (Eller hur det nu stavas)

Men vi kan träffas och snacka lite och jag kan visa lite hur jag gör.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Njae,

Låter överpretensiöst. (Eller hur det nu stavas)

Men vi kan träffas och snacka lite och jag kan visa lite hur jag gör.

Det skulle vara jätteintressant! Var nere på Torsbo och köpte Norma Nossler och Jaktmatch och insåg det borde nog gå att få ekonomi i att handladda :lol: Särskilt om man låter Jaktmatchen sponsra hylsor till jaktladdningar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...