Hoppa till innehåll

Gåsjakt 2011


Teffek

Recommended Posts

Ja imorgon smäller det. Jag ska ut och jaga kanadagås på sträck över en skogssjö, ska även smyga av en badstrand och en skogstjärn där det rört sig en del gås under sommaren. Jag vet att det finns flera gåsjägare här på forumet så dela med er av eran premiär imorgon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja imorgon smäller det. Jag ska ut och jaga kanadagås på sträck över en skogssjö, ska även smyga av en badstrand och en skogstjärn där det rört sig en del gås under sommaren. Jag vet att det finns flera gåsjägare här på forumet så dela med er av eran premiär imorgon.

Ja ni har de bra ni, här uppe i norr får vi inte jaga gås fören 21 augusti :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, jag ska ut imorgon och locka gås på fält. Blir första gången, så vi får se hur det går.... Jag återkommer med resultat.

hur gick det??...har bara jagat gås över fält en gång men fick inte skjuta någon.

vart jagar du någonstans????

var ute idag med teffek och fick ner en gås och han en....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ni har de bra ni, här uppe i norr får vi inte jaga gås fören 21 augusti :(

Äsch det är endå bara uppvärmning inför den riktiga fågeljakten som börjar den 25e:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var ut den 11 augusti här i Enviken där jag bor och vi var 5 st som stog och inväntade att dom skulle komma. Kom 1 flock och landade och vi skjöt utan något resultat sen kom dom tillbax och då fick vi 4 st direkt när dom flög över oss. Sen kom det 2 gåsar till och då plockade vi ner dom 2 med så det vart en lyckad jakt till sist. Och det var en hel del gnäll på by folket med för att det hade smällt så mycket lät som att det var militär övning här hemma på byn :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur gick det??...har bara jagat gås över fält en gång men fick inte skjuta någon.

vart jagar du någonstans????

var ute idag med teffek och fick ner en gås och han en....

Hej, normalt jagar jag inte långt från Grillby, man svänger vänster från 55an vid Säva ridcenter. Men den här gången var vi i Månkarbo och jagade gås. Vi hade lite besvär med dimman så de kom inte riktigt in, men Charli lyckades locka in 5st. som blev skjutna iaf...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gåspremiär här uppe idag!

Ganska lyckat hittils med tanke på tidigare år då det knappt funnits gås när säsongen startat. (Blivit totalt 1 gås på hela säsongen tidigare år)

Jag fick skjuta 2, pappa 1 och hans kompis fick skjuta en grågås.

Förövrigt mina första gäss och även mina första vilt sen jägarexamen! :D

Dock är dagen inte slut ännu så blir nog en vända till gömslet senare ikväll med.

post-9029-0-23886000-1313919954_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej, normalt jagar jag inte långt från Grillby, man svänger vänster från 55an vid Säva ridcenter. Men den här gången var vi i Månkarbo och jagade gås. Vi hade lite besvär med dimman så de kom inte riktigt in, men Charli lyckades locka in 5st. som blev skjutna iaf...

okej det e ju inte långt från mig..... :D

det är kul att det gick att locka in dom trots dimman.. ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det premiär på sjöfågeln här hemma men även gås hade vi väntat oss. Vi kommer ut kl 0500, dimman ligger tät över sjön och vi ser inte mer än några meter ut över vattnet, vi hör kanadagässen på håll och änderna flyger kvackande förbi ute i dimman, jag tycker mig skymta någon skugga som kan vara en flygande and ute i dimman och vi slår oss ner.

Efter 15-20 min lättar dimman och vi ser nu längre ut än vi kan skjuta iallafall, inte en and, inte en knipa syns till men vi hör gässen på håll.

Efter ytterligare några minuter hör vi hur gässen lyfter någonstans därute, först låter som att dom kommer närmare och närmare så jag laddar snabbt om till treorna och väntar, men så hör jag hur gässen vänder och dom börjar låta mer och mer avlägsna.

Vi väntar och väntar, kl 0730 ger vi upp utan att ha sett någon skjutbar fågel, lomm såg vi däremot, 8 st som simmade förbi inom hagelhåll.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Idag var det premiär på sjöfågeln här hemma men även gås hade vi väntat oss. Vi kommer ut kl 0500, dimman ligger tät över sjön och vi ser inte mer än några meter ut över vattnet, vi hör kanadagässen på håll och änderna flyger kvackande förbi ute i dimman, jag tycker mig skymta någon skugga som kan vara en flygande and ute i dimman och vi slår oss ner.

Efter 15-20 min lättar dimman och vi ser nu längre ut än vi kan skjuta iallafall, inte en and, inte en knipa syns till men vi hör gässen på håll.

Efter ytterligare några minuter hör vi hur gässen lyfter någonstans därute, först låter som att dom kommer närmare och närmare så jag laddar snabbt om till treorna och väntar, men så hör jag hur gässen vänder och dom börjar låta mer och mer avlägsna.

Vi väntar och väntar, kl 0730 ger vi upp utan att ha sett någon skjutbar fågel, lomm såg vi däremot, 8 st som simmade förbi inom hagelhåll.

glömde du lägga in beställning på gås igen???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

glömde du lägga in beställning på gås igen???

Nej jag tyckte jag beställde 10 änder, 2 knipor och 2 kanadagäss (en till mig och en till stoffe)men det måste ha blivit något fel så vi fick 8 lom och femtioelva sädersälor, jag skyller på vargen, det är vargens fel alltihopa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej jag tyckte jag beställde 10 änder, 2 knipor och 2 kanadagäss (en till mig och en till stoffe)men det måste ha blivit något fel så vi fick 8 lom och femtioelva sädersälor, jag skyller på vargen, det är vargens fel alltihopa.

ja skyll på den....det gör ju alla andra också :P ...

det kommer nog fler chanser med mera gäss :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja skyll på den....det gör ju alla andra också :P ...

det kommer nog fler chanser med mera gäss :rolleyes:

Ja dom brukar ju sträcka rätt bra ovanför mitt hus, bruka se dom på låg höjd från vardagsrummet då det är som bäst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gåspremiär här uppe idag!

Ganska lyckat hittils med tanke på tidigare år då det knappt funnits gås när säsongen startat. (Blivit totalt 1 gås på hela säsongen tidigare år)

Jag fick skjuta 2, pappa 1 och hans kompis fick skjuta en grågås.

Förövrigt mina första gäss och även mina första vilt sen jägarexamen! :D

Dock är dagen inte slut ännu så blir nog en vända till gömslet senare ikväll med.

Var i hudik jagade du då? På vissa ställen verkar det ju finnas skapligt, tyvärr inte där en annan jagar bara =/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var i hudik jagade du då? På vissa ställen verkar det ju finnas skapligt, tyvärr inte där en annan jagar bara =/

Cirka 2,5 mil söder om Hudik i Enånger.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja dom brukar ju sträcka rätt bra ovanför mitt hus, bruka se dom på låg höjd från vardagsrummet då det är som bäst.

sitt i fönstret och panga på utav hel...e :P:P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

sitt i fönstret och panga på utav hel...e :P:P

Tanken har slagit mig, stod i hundgården förra året och peta ner ett par st. Dom övriga i huset har ju dock protesterat mot att jag skjuter inne från huset jag får åtminstone gå utanför dörren tycker dom.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tanken har slagit mig, stod i hundgården förra året och peta ner ett par st. Dom övriga i huset har ju dock protesterat mot att jag skjuter inne från huset jag får åtminstone gå utanför dörren tycker dom.

kan inte förstå varför..... :wacko:

gå ut när man kan sitta i fotöljen och titta på tv samtidigt ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kan inte förstå varför..... :wacko:

gå ut när man kan sitta i fotöljen och titta på tv samtidigt ^_^

Ja ellerhur, och en rävåtel utanför köksfönstret vore ju skitbra också, tänk att kunna sitta vid frukostbordet och knäppa räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja ellerhur, och en rävåtel utanför köksfönstret vore ju skitbra också, tänk att kunna sitta vid frukostbordet och knäppa räv.

det vore grejer det...kanske en vildsvins åtel utanför toafönstret :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några erfarenheter med hur många lockgäss som måste till?

Lockgäss då menar du bulvaner antar jag? Har du 100 gäss som sitter på en åker kann det räcka med ett par bulvaner brukar kunna köpa dem 12 st paketet. Men sen e det en fråga om jakt tryck metod ligg gömslen diken lockpipor. Ju större flockarna är som man försöker få ner ju bättre e det med flera bulvaner. Men kan räcka med färre om man har lite koll på lockandet så funkar det med färre bulvaner!

Men naturligtvis så e det bara riktlinjer å det går att lyckas ändå, sen att man gör lite rekning kållar några dagar före hur de kommer in å tider å så så man e ute i god tid! Att vinden ligger rätt mot bulvanbilden å att du kanske inte jagar med solen i ögonen uttan att man strävar efter att gässen har det. Vädret spelar in en hel del åxå för en lyckad jakt.

Hoppas du fick nått svar å att du får nån trevlig jakt framöver!

/charlie

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lägger upp lite trevliga bilder ifrån gårdagens gåsjakt =)

Tydligen så kan det verka skumt att samlas vid 04 på morgonen, en fick polishäng som följde efter och för att fråga vad som var i gärningen med tanke på alla pick-ups =p

21 skjutna gäss på 4 och en halv skyttar (en hade försovit sej 2 timmar, varpå vi andra roades av att se en väldigt stressad gåsjägare springa för kung och fosterland över åkrarna för att hinna närvara vid nästa inflygning)

post-5409-0-24148700-1314533668_thumb.jp

post-5409-0-12492300-1314533676_thumb.jp

post-5409-0-12230600-1314533712_thumb.jp

post-5409-0-22510100-1314533751_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Lockgäss då menar du bulvaner antar jag? Har du 100 gäss som sitter på en åker kann det räcka med ett par bulvaner brukar kunna köpa dem 12 st paketet. Men sen e det en fråga om jakt tryck metod ligg gömslen diken lockpipor. Ju större flockarna är som man försöker få ner ju bättre e det med flera bulvaner. Men kan räcka med färre om man har lite koll på lockandet så funkar det med färre bulvaner!

Men naturligtvis så e det bara riktlinjer å det går att lyckas ändå, sen att man gör lite rekning kållar några dagar före hur de kommer in å tider å så så man e ute i god tid! Att vinden ligger rätt mot bulvanbilden å att du kanske inte jagar med solen i ögonen uttan att man strävar efter att gässen har det. Vädret spelar in en hel del åxå för en lyckad jakt.

Hoppas du fick nått svar å att du får nån trevlig jakt framöver!

/charlie

Tack för svar! Förstår att det är som med all annan jakt, mycket som påverkar och fast man gör allt man kan är det ändå osäkert hur det går. 12 bulvaner är nu inhandlat och en Short Reed lockpipa, kamoflagenät och kamuflagkläder. Koll på lockandet har jag inte, men tränar. Funderar på att köpa Ulf Lindroths film om gåsjakt, har du sett den? Tyvärr fortfarande inte tröskat där jag jagar, tänkte bygga något gömsle till helgen.

Blir spännande att prova en ny jaktform. Gillar lockjakt och har lockat älg, rådjur, duvor, järpe, orre ++, blir lite mera aktiv jakt jämfört med att enbart vänta...

/Hans

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...