Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
jheiden

Hur ser man skillnad?

Recommended Posts

jheiden

Hej!

Jag tycker att det är väldigt svårt att se skillnad på t ex dovhjort, rådjur, kronhjort i de fall man bara får se huvudet på djuret och dem inte har horn eller att det är en kapital dovhjort med ett väldigt horn. Någon som har tips att ge inför mitt teoriprov hur jag kan tänka för att särskilja dessa?

bamse82

först och främst så ser du skillnad på hornen på dom olika djuren, sen kan du öva in färgen på pälsen och till sist så kan du kolla upp storleken och formen på deras huvud den skiljer sig ganska mycket

Lecha

Hej!

Jag tycker att det är väldigt svårt att se skillnad på t ex dovhjort, rådjur, kronhjort i de fall man bara får se huvudet på djuret och dem inte har horn eller att det är en kapital dovhjort med ett väldigt horn. Någon som har tips att ge inför mitt teoriprov hur jag kan tänka för att särskilja dessa?

I regel på teori-provet så visar de hela djuret(själv gick jag efter svansen)googla på bilder på dessa 3 hjortar. Tycker det låter konstigt att bara huvudet kan synas på bild i provet. I det vilda går man på "hela kroppen" tex, svans, färg, gångart och storlek. Hoppas det går bra med ditt kommande prov. :rolleyes:

jheiden

I regel på teori-provet så visa de hela djuret(själv gick jag efter svansen)googla på bilder på dessa 3 hjortar. Tycker det låter konstigt att bara huvudet kan synas på bild i provet. I det vilda går man på "hela kroppen" tex, svans, färg, gångart och storlek. Hoppas det går bra med ditt kommande prov. :rolleyes:

Tack för bra svar alla!

Jag hoppas inte att det gör det men frågorna på jägarprovet.se är en del bilder med bara huvudet!

Visst är det så att dovhjort har längst svans och sen kronhjort och sen rådjur som inte har nån svans alls eller bara en liten tuss?

Lecha

Tack för bra svar alla!

Jag hoppas inte att det gör det men frågorna på jägarprovet.se är en del bilder med bara huvudet!

Visst är det så att dovhjort har längst svans och sen kronhjort och sen rådjur som inte har nån svans alls eller bara en liten tuss?

Så rätt så, "dovis" har en lång svans och ett "M" i rumpan, glöm dock inte bort att rågeten har en längre "svans" till skillnad från bocken. Det är är mycket man ska lära sig inför provet :rolleyes:

jheiden

Så rätt så, "dovis" har en lång svans och ett "M" i rumpan, glöm dock inte bort att rågeten har en längre svans till skillnad från bocken. Det är är mycket man ska lära sig inför provet :rolleyes:

tack :)