Jump to content

Drever unghund

Edman96

Recommended Posts

Hejsan alla, har en tre årig drever tik. Hon började fjolåret riktigt duktigt med omkring tio jakter på rad, men la sedan av när snön kom. Hon har börjat året bra det också, så sent som igår så hade hon tre olika jakter på samma tur som jag var ute med henne. Men jag undrar fortfarande om det finns något man ska göra för att få henne att söka ut bättre, hon går inte mer än runt 50 meter från benen så länge hon inte har spår vilket jag i alla fall tycker är för lite. Men som sagt hon jagar ypperligt när hon väl fått upp, både rådjur & hare. Tacksam för alla svar och tips, tack på förhand! :rolleyes:

Haha jo de är så jag gjort hitills, och de har ju tydligen fungerat bra! Hon är väl bara lite sen med att börja jaga, hennes mamma dog när hon föddes så hon har blivit en riktig knähund.. :P Men det går visst att få fram jakt ur dem flesta! Jagade gjorde hon för övrigt idag också :rolleyes:

• 4 weeks later...

Hejsan alla, har en tre årig drever tik. Hon började fjolåret riktigt duktigt med omkring tio jakter på rad, men la sedan av när snön kom. Hon har börjat året bra det också, så sent som igår så hade hon tre olika jakter på samma tur som jag var ute med henne. Men jag undrar fortfarande om det finns något man ska göra för att få henne att söka ut bättre, hon går inte mer än runt 50 meter från benen så länge hon inte har spår vilket jag i alla fall tycker är för lite. Men som sagt hon jagar ypperligt när hon väl fått upp, både rådjur & hare. Tacksam för alla svar och tips, tack på förhand! :rolleyes:

Jag håller helt med Gustaf4000... Sätt dig ner och sitt still, förr eller senare tycker hon att husse är skit tråkigt och går lite längre bort sen lite längre bort, när hund inser att hon kan och vågar lämna dig men ändå hittar upp dig igen kommer polletten att ramla ner på riktigt.... Många hundar blir tyvärr "sönder sprungna" av husse o matte som så gärna vill hitta vilt så dem ränner runt i skogen så hunden mest bara hinner med att kolla vart husse/matte tar vägen...