Jump to content

Älgolycka 20110911

Recommended Posts

hände väl vid ca 16

Va på plats ca 1,5 timme senare.

Älgen hade sprungit in i sidan på bilen, mycket skärrad förare.

Buckla i framskärm, bakspegeln avslagen och repor i dörr o bakåt.

Hittade glaset till backspeglen o det va helt.

Fick inte tag på nån ståndhund först men väl ute så fick jag tag på en i grankommunen som kunde komma.

Under tiden vi väntade in honom så handspårade vi (jag och kontaktman) så långt vi kunde tydligt se språngspåren, kanske 80-100m, inget blod eller nått som såg konstigt ut.

Vi beslöt att gå med karelartiken i band. spårar ut i en röjing med massor av hallonsnår som går till midjan. Tiken vill norrut men där finns inte minsta tillstymelse till älgspår där vi går fram.

Tar om och nu går det söderut o sen ut på stora vallar som ligger där.

28 går längs med den gamla vägen som ligger 200m västerut och österut är det gröngräs o helt öppet 3-400m fram till lyckabyån.

Älgen bör gå söderut elller tillbaka över vägen om den ska undvika helt öppen åkermark.

Vi bröt i gröngräset.. tog min svarte i lina o karelaren i koppel bakom.

Tåget spårade oxå fram i hallonriset o vrålade när vi kom ut i det.. massor av grisspår o sölgropar... såg inga älgspår där men lät henne fortsätta söderut ungefär samma löpa som karelarn till en början.

Efter några hundra meter så kommer vi över en liten fläck med svartjord där fanns enbart ett pinfärskt grisspår... h-vete med har det legat gris i hallonet?

jag trodde hon spårade en gris o vi bröt precis innan ett tätt grantång.

Tog om ett par ggr och spårade även vidare dit karelarn ville gå första gången.

Efter fler omtag hittade vi älgspåren och kunde följa dem med hunds hjälp, det gick i 90 graders vinkel ut i hallonriset.

Så beslöt vi att låta karelaren få söka lös.

Först åt det håll hon ville gå första gången men det va resultatlöst.

Vinden kom från vägen o tiken vindade helt klart nått ut mot vägen som va 200m bort..

Lät tiken visa vägen o så försökte vi ta oss in i granet framför där vi avbröt Blackies spårning. jycken va uppspelt o vi hittade nu älgtramp inne i tätningen.

2 killar med varselväst och lampor va på vägen och den ena hade oxå astro o vi hade lagt in jyckens halsband på den.

Jag lät ståndhundsföraren ta beslut om han ville släppa.

Vi bad en stilla bön om välgång för folk o hundar och kopplade loss...

Nu var det 130 meter mellan oss och vägen...

Jycken fick kontakt med älgen o det gick som väl va söderut längs vägen.

Men flera ggr gick det ut mot vägen men vände strax innan.

Till slut så kom hunden ut på vägen och klarade sig från att bli påkörd med hjälp av killarna därute.

Vi tog oss dit och gick in o släppte på löpan, älgen hade vänt ett par meter från vägen, mycket troligt på grund av bilar folk o lampor.

Hittade spårngspåren och såg att älgen lätt hade hoppat över ett 3 m korndike.

Nu pekade löpan rakt från vägen och karelaren släpptes igen. Vi hoppades att älgen nu skulle dra bort från vägen o ut över gräsängarna där vi va nu fanns det iallafall ett smalt bälte med skog över.

Bra fart på hunden enl pejlen men så rundade det en liten göl och kom ut mot vägj-vlen igen..

Nu rusade vi ut på vägen 4 man va på asfalten nu... vi hörde det knäppte lite innanför oss o då kommer 2 lastbilar i bra fart..

Vi blinkar o vifta för de ska sänka farten.. de saktar in ytterst lite o jag blir nu redigt förbannad.. lyckas iallafall få dem till att sakta ner precis innan hunden är på vägen ingen...

Kopplar upp henne sen går vi in o kollar o nog faen har äglen försökt komma över vägen igen...

Vi spårar en bit till o tanken är att nu måste väl älgskrället ge fan i o försöka ta samma väg igen...

Men närå... den rundar gölen en andra gång o försöker gå över 28:an för 3:dje gången...

Nu får de va nog.. vi kopplar jycken och avbryter.

Älgen springer lätt på alla fyra, nu va klockan 22.00 alltså en 6 timmar sen olyckan, invärtes skador hade visat sig nu.

Inget blod har vi sett någonstans.

Men det som gnager är varför älgen buktade runt som en hare ?

Med det lilla facit vi fick så skulle jag nog låtit blackie spåra vidare där jag trodde hon spårade gris.. så hade vi troligen fått kontakt med älgen innan det blev bäcksvart...

Alltså svartens husse har bevisat igen att han är en idiot..

Förresten.. det va med all säkerhet gris i hallonsnåret vilket ställde till det hela ordentligt i början..

När man sen nästan fått hund påkörd 3 ggr och älgen verkar rätt frisk då pallade vi inte med o ha hund lös längre.

Att få till ett avslut med enbart bandhund hade inte gått som den älgen sprang..

Möjligt att den har en skada i huvudet men tex mulen på en älg är ju känslig och brukar blöda en del eller iallfall ge en del vätska som rinner.

Känns hur som inte helt bra..:(

Ni har gjort vad ni kunnat i mökret. Framförallt när hundar är lösa. Mörker och väg är inte kul har vid något tillfället ställt mig mitt ivägen vifta med handlampa pannlampa på men fan känns som en del förare tänker fan har har hänt något så det är bäst att köra så snabbt som möjligt förbi och skiter i allt.

Men dom mesta förare saktar ner ialla fall med det räcker med ett pucko för att det ska bli problem.

Som du skriver är huvudet träffat så brukar det alltid blöda framförallt lite näs blod.

Men känns inte bra att lämmna skogen när man inte är säker på skadan.

Lasse

Bra jobbat.

Men det är så jävla tråkigt att stå där efteråt utan att veta något om skadan. Även när man gjort vad man kunnat.

I ett sånt här fall hade det ju varit bra att kunna stänga av vägen för att kunna få över älgen på andra sidan. Hade underlättat en hel del.

Bra jobbat.

Men det är så jävla tråkigt att stå där efteråt utan att veta något om skadan. Även när man gjort vad man kunnat.

I ett sånt här fall hade det ju varit bra att kunna stänga av vägen för att kunna få över älgen på andra sidan. Hade underlättat en hel del.

Vet i faen om de va så bra jobbat...

Stänga av vägen hade varit kalas bra.

Hade jag hittat nått i blodväg eller att älgen gått kostigt någonstans så skulle vi inte avbrutit.

Kunde ändå följa trampet både i gång o under bra fart.

Hoppet över 3m diket avgjorde iallafall att benen måste vara hela.

Tiden det tog, typ 5-6 timmar från olyckan så tycker jag att invärtes skador borde ge sig tillkänna.

Återstår skallskada....

Men vore den då lite påverkad av skallskadan så kanske den inte fixat det där hoppet i becksvarta natten så graciöst ?

Den har ju passerat mycket vegitation som ev blod från huvud kunnat fastna på.

Skulle kunnat fungera o koppla upp löshunden o bandat ut den på ett eller annat vis med Blackie och sen släppt löshund igen när vi kommit från vägen.

Varit vid olycksplatsen idag en sväng o kollat men hittar inte ens hår i vägkanten eller längs spåret där vi började.

Har ju inte sett bilen, bara fått info från kontaktman vars info kommer från polis ang skadorna på bilen..

jorå.. Tankarna maler på...:(