Hoppa till innehåll

Medel mot älgflugor "ÄNTLIGEN"


Hunter84

Recommended Posts

ÄNTLIGEN! Fy f*n vilka äckliga små djur det är, tar hellre en näve fästingar.

Låter mycket intressant, hoppas bara att det funkar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Köpte en flaska men har inte ännu testat om den fungerar. Fanns en artikel Österbottens tidning (www.ot.fi)igår om älgflugan. En forskare påstår att medlet inte funkar, men han hade väl inte sprayat mot håret, det är ju dit flugorna söker sig. Blir väl att gå till skogs själv och testa mitt medel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja.. va Fn.. älgflugor är irriterande men rätt lätta ändå att plocka bort. De sprider inget till oss va jag vet.

De har aldrig bitit mig iallfall.

Hade nog tjogtals på mig i söndags men det som nu kilar är de två fästingbetten jag fick vid byxlinningen..

Så många fästingbett jag haft under åren så är det ett under att jag inte fått nått fästingburet skit än...

ta i trä..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja.. va Fn.. älgflugor är irriterande men rätt lätta ändå att plocka bort. De sprider inget till oss va jag vet.

De har aldrig bitit mig iallfall.

Hade nog tjogtals på mig i söndags men det som nu kilar är de två fästingbetten jag fick vid byxlinningen..

Så många fästingbett jag haft under åren så är det ett under att jag inte fått nått fästingburet skit än...

ta i trä..

+1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tja.. va Fn.. älgflugor är irriterande men rätt lätta ändå att plocka bort. De sprider inget till oss va jag vet.

De har aldrig bitit mig iallfall.

Hade nog tjogtals på mig i söndags men det som nu kilar är de två fästingbetten jag fick vid byxlinningen..

Så många fästingbett jag haft under åren så är det ett under att jag inte fått nått fästingburet skit än...

ta i trä..

Frugan blev faktiskt biten på kinden av en nu i helgen... Tydligen kan man få hudinfektioner av dom, då dom kan bära på Bartonella schoenbuchensis bakterier, men om det är vanligt är ju en annan sak..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har blivit biten av dem ganska elakt också,

måste säga att jag hellre tar geting stick än deras bett igen,

tog evigheter att läka ut o kliade satan.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fick ett bett av älgflugan för många år sedan på ryggen.

Blev som en fine "inombordare" om ni fattar vad jag menar.

Kan meddela att den finns än ca 6-7 år sedan.

fick samma kul liknade bett föra veckan i huvudet dom försvann på en vecka har nu ett på axeln och på överarmen som inte är borta än.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En jaktkamrat blev biten för flera år sedan och där bettet satt fick han blodförgiftning, läkaren bara tittade konstigt på honom när han sa att han trodde det kom från bettet!

Däremot beror det ju på vad han har pillat på med ett öppet bett i huden, förgiftningen kan ju ha kommit efteråt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde faktiskt att de inte bet, eller ens kunde bitas.

Så mycket älgflugor jag haft på mig under åren som gått o alldrig blivit biten va jag vet.

Men jag ser väl inte bara ut som skit jag smakar nog så oxå ;)

Annars är jag poppis bland fästingar och mygg...

Plockade väck 48 feta saker från wachteln förra året efter en dag med lyckad älgjakt.

Hur många jag plockade bort från mig själv under dagen vet i faen..

Förrssten.. det kanke har o göra med att jag känner när de landar.. är ju nästan rakad på huvudet o hittar dem där de fort kryper omkring.

Känner ofrast när det kryper en fästing på mig oxå. till o med känt när de hugger in...

Men det är väl för jag hatar dem ..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bör väl inte ta upp detta men jag tar nästan samma behandling som korna i början på säsongen. :blush:

Flusa utblandat i vatten i en sprayflaska och spraya jaktkläderna upp till knäna, man känner sig nästan ensam i skogen efter det ;)

Men varning för det är knappast testat för människobruk.

Utan det så brukar jag räkna fästingarna i tiotal efter en skogsrunda. :ph34r:

Vet dock inte hur Älgflugorna reagerar eftersom även jag brukar känna när de landar, de är ju inte direkt några konstflygare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trodde faktiskt att de inte bet, eller ens kunde bitas.

Så mycket älgflugor jag haft på mig under åren som gått o alldrig blivit biten va jag vet.

Men jag ser väl inte bara ut som skit jag smakar nog så oxå ;)

Annars är jag poppis bland fästingar och mygg...

Plockade väck 48 feta saker från wachteln förra året efter en dag med lyckad älgjakt.

Hur många jag plockade bort från mig själv under dagen vet i faen..

Förrssten.. det kanke har o göra med att jag känner när de landar.. är ju nästan rakad på huvudet o hittar dem där de fort kryper omkring.

Känner ofrast när det kryper en fästing på mig oxå. till o med känt när de hugger in...

Men det är väl för jag hatar dem ..

du ska vara glad att du är så pass snygg så dom landar på dej iaf

på en annan landar dom knappt

tror att jag tog bort knappt 20 st totalt på mej själv under hela förra säsongen ändå var jag ute ett par gånger i vecka fram till snön

inte ens fästningarna tycker om mej

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ser att vissa har lite bättre än oss andra, kan det vara utseendet? :lol: Var ute en sväng igår på markerna och blev totalt bombarderad av de små jävlarna, plockade nog 15 st under de första 10 min jag hade varit i skogen. :angry: Jag har alltid undrat vad de små flygande fästingarna har för funktion förutom att göra livet surt för vissa arter här på jorden? :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...