Hoppa till innehåll

var köper man skinn till knivslidor billigt


hultegard

Recommended Posts

Jag har hittat på lite olika ställen. Köpt påsar med "spilläder" på skara slöjddetaljer, har fått läderspill från skomakare (t.ex. skaft från läderstövlar som kortats ner till lågskor), gamla läderväskor på loppisar och benläder på något överskottslager.

Det är fantasin som sätter gränsen för var man kan hitta material att använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skall, om du har utrymmen, givetvis lägga beslag på (älg)skinn när ni jagar (om ni inte säljer dem vill säga) och bereda dem själv. DÅ har du skinn för tid och evighet...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du skall, om du har utrymmen, givetvis lägga beslag på (älg)skinn när ni jagar (om ni inte säljer dem vill säga) och bereda dem själv. DÅ har du skinn för tid och evighet...

och troligen lite till... :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

bara för sakens skull så kommer jag idag att påbörja en serie blogposter om hur man ekgarvar ett rådjursskinn. Första postningen om någon halvtimme eller så. (www-adress se nedan)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns massa sidor på nätet som säljer materiel, några välkända är väl Tjäder Läder, SlöjdDetajer, Nordell Knives bla. Inte sagt att de är billigast, men lätta och hitta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns massa sidor på nätet som säljer materiel, några välkända är väl Tjäder Läder, SlöjdDetajer, Nordell Knives bla. Inte sagt att de är billigast, men lätta och hitta!

Loppis kan ju faktiskt vara en tanke.... gamla stövlar, eller en gammal väska för ett par tior...? ;) Perfekt pris för att lära sig. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så här långt ser det ju enkelt ut! :)

Om man inte bor i en lägenhet mitt i ett samhälle... :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

nästa projekt, som påbörjades idag, är att garva ett älgskinn. Skall fundera lite på vilken garvnignsmetod jag skall använda.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det rökgarvade rådjursskinnet hänger på tork, men jag kunde inte låta bli att prova det tidigare idag:

knivskida3.JPG

Nästa garvningsmetod jag beskriver i text och bild är rökgarvning av älgskinn, första inlägget hittar ni på: http://lipoptena.blogspot.com/2011/10/rokgarvning-av-algskinn-del-1.html

hmmm..... får väl ta å dra igång en separat garvningstråd så folk hittar fram till den. Så nu är denna tråd slutkapad från min sida...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det har varit lärorikt att följa ditt garvande. Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Jag köper läder för en spottstyver hos en av de lokala sadelmakarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...