Hoppa till innehåll

Fauve kanske?


swecul

Recommended Posts

Har funderat ett tag nu och lyckats förankra idén med min fru om en till hund och ny ras denna gången ( vi har ju uppfödning av Engelsk springer spaniel).

Skulle vilja komplettera springern med en drivande hund för jakten och har fastnat för Bassett fauve de bretagne som jag tycker verkar passa in i familjen och med våra hundar och framför allt jaktmässigt.

marken vi ska jaga på är ca 850 ha (visserligen inramad av motorvägar) och mest rå och älg samt räv på.

Funderar på om man ska skaffa hane ( har bara tikar hemma nu) för att slipa tjurigheten som ibland kan uppstå vid löp / Skendräktighet. dock fullt medveten om att det blir lite pyssel hemma när någon springer löper.

kravet från frugan då är att valpen måste vara efter meriterade linjer och då inom både arbete och utställning samt friska linjer.

Har sökt lite grann på google och fauveklubben för att försöka hitta någon som skulle kunna passa in på detta och som dessutom ska ha en kull snart eller redan en valpkull som man kan ringa men tänkte att det finns säkert en hel del folk på detta forumet som har fauve eller/och lite mer koll på rasen och linjer som kanske kan komma med rekommendationer och kanske något råd?

hur ser avelsbasen i Sverige ut?

tips om linjer och ev. uppfödare?

Mvh / Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hur ser avelsbasen i Sverige ut?

Bra rasval :) (Ni kommer garanterat inte att ångra er!)

Rasen uppgår väl till ca 1400 individer idag och forsätter att växa i snabb takt. Jag tycker personligen att uppfödarna här hemma har varit väldigt flitiga att importera nytt jaktligt blod i från Frankrike under många år nu.(Och valt väldigt bra linjer hundar och linjer dessutom!) I rasen hemland, är ju Fauve den näst största drivande rasen efter Beagle. Man brukar säga att det finns 12000 registerade Fauvar där nere, och troligtvis runt 70000 renrasiga individer som inte är stambokförda. Så avelsbasen är det inget fel på om man ser till antalet hundar som finns att tillgå.

Vad man ska välja för linjer och uppfödare är ju en smaksak! Man får ju sina favoriter, men personlige skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en Fauve från dom flesta av de uppfödare vi har här i landet! Men för min egen del, så kommer nästa Fauve att hämtas från Norge, om det nu inte blir en import i från Frankrike vill säga? (Men jag ska njuta av min 11-åring ytterligare en säsong, så får vi se vad som händer framöver....)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har sökt lite grann på google och fauveklubben för att försöka hitta någon som skulle kunna passa in på detta och som dessutom ska ha en kull snart eller redan en valpkull som man kan ringa men tänkte att det finns säkert en hel del folk på detta forumet som har fauve eller/och lite mer koll på rasen och linjer som kanske kan komma med rekommendationer och kanske något råd?

Den här kullen skulle jag titta närmare på om jag vore i dina kläder! Väldigt bra och framgångsrika franska jaktliga linjer både på tik och hanhunds sidan!!! (Har en Fauve efter hanen i den här kulle några mil hemifrån, och den jycken är helt jäkla grym till att jaga!)

http://www.blocket.se/jonkoping/Basset_fauve_35643596.htm?ca=7&w=3

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för infon! ska höra mig för med några uppfödare som verkar vettiga, skulle ju vara kul att få tillfälle att träffa några individer också innan man bestämmer sig men efter allt jag läst mig till och fått berättat för mig så känns det som en ras som skulle passa perfekt!

blir ju en hel del nytt att lära ssig då också, har t.ex ingen aning om hur drevproven funkar...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack för infon! ska höra mig för med några uppfödare som verkar vettiga, skulle ju vara kul att få tillfälle att träffa några individer också innan man bestämmer sig men efter allt jag läst mig till och fått berättat för mig så känns det som en ras som skulle passa perfekt!

blir ju en hel del nytt att lära ssig då också, har t.ex ingen aning om hur drevproven funkar...

Kontakta Svenska Basset Fauve Klubben, så hjälper dom dig med både kontakt med andra Fauve ägare i ditt område, och information om drevprov och hur det går till.

http://www.fauveklubben.se/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har pratat med några favve-ägare / uppfödare idag, verkar iaf som att rasen i sig kommer passa mig/oss utmärkt!

Är ju dock intresserad av mer än "bara" ett valpköp, iom att jag aldrig haft en drivande hund förrut skulle jag ju vilja att uppfödaren kan bistå med eventuell hjälp eller kunskap men dessvärre så verkar det vara en del privatpersoner som säljer valp( alltså inte kennlar) som inte har den kunskapen jag efterfrågar vilket får mig att ana att en dedikerad uppfödare med klara avelsmål och erfarenhet av rasen kanske är bättre att köpa ifrån.

bäste vore nog helt klart att hitta en kennel som man känner förtroende för och höra sig för om avelsplaner och sedan vänta om det inte finns någon valp idag, även fast suget efter en valp NU är stort! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du pratat med Kurt på Kennel Grebbas? Om inte, så tycker jag du ska ringa honom! Tror faktiskt att han kan hjälpa dig att lindra suget och bidra med massor av erfarenhet och kunskap om rasen, både innom och utom landets gränser.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du pratat med Kurt på Kennel Grebbas? Om inte, så tycker jag du ska ringa honom! Tror faktiskt att han kan hjälpa dig att lindra suget och bidra med massor av erfarenhet och kunskap om rasen, både innom och utom landets gränser.

Om det är samma Kurt så verkar han ha valpar nu...

http://www.jagareforbundet.se/annonser/default.asp?act=details&aid=31314

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har kikat igenom alla valpannonser som ligger ute och skärskådat stamtavlor och tävlingsdata på skk, " efter meriterade linjer" betyder ju enligt vissa att ena hunden fått en etta på utställning och den andra har gått ett viltspår eller används i praktiskt jakt :huh: . Näe tävlingsmeriter är ju som ett kvitto på att hunden har relativt bra odds för att funka som man tänkt så hittills är det bara en valp som passerat nålsögat...

vi får väl se hur det blir, måste besöka och se hur lynnet är på dom små innan man bestämmer sig! =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Näe tävlingsmeriter är ju som ett kvitto på att hunden har relativt bra odds för att funka som man tänkt så hittills är det bara en valp som passerat nålsögat...

Tänk bara på att "tävlingsmeriter" verkligen inte per automatik ger avkommor av samma klass!!! Man ska också ha klart för sig att "meriterade linjer" inom den här rasen, lika gärna kan gälla hundar som i sex-sju led bakåt har franska jaktprovsmeriter, och dom ser du oftast inte i den svenska stamtavlan. Men jag förstår dig! Det är inte lätt att försöka sätta sig in i en helt ny ras. Det är oftas bara provmeriterana hos föräldrar djuren man har att förlita sig på. Men ett gott råd är att ta referenser på vad dom tilltänkta föräldradjuren och deras förädrar i sin tur har gett för typ av avkommor. Och ta dig tid att ringa runt till andra fauve ägare som köpt valpar från dessa hundar tidigare och hör dig för hur deras hundar fungerar!!! (Det är ett säkrare kort än alla titlar i världen!)

Lycka Till.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...