Hoppa till innehåll

Jaha nu har det hänt....


Kias Husse

Recommended Posts

Tiken hade ett upptag ca 300m från mig på ett ungskogs hygge. Det stod en liten stund innan det började röra på sig. Gångstånd som verkade skulle gå förbi mig med ca 150m. Sikten på hygget är typ 30-40m. Jag hör tom älgen gå förbi.

Plötsligt så kastar älgen och kommer i en basväg rakt emot mig. När kon kommer på in på ca 40m så smäller det. Hon kastar och går upp på hygget. Tiken tar i och skäller riktigt intensivt sen ser jag hur slyt ruskar och gungar till ca 50m bort. Jag säkrar och går upp för att se om kon ligger, och det gör den. Med en överlycklig ungtik som river hår!

Det var kanske inte riktigt såhär jag hade tänkt att hennes första älg skulle falla. Hoppades nog på att få gå in på ett fast stånd. Men nu får tiden utvisa om det var rätt att ta dagens skott.

post-4173-0-26025300-1316952103_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tiken hade ett upptag ca 300m från mig på ett ungskogs hygge. Det stod en liten stund innan det började röra på sig. Gångstånd som verkade skulle gå förbi mig med ca 150m. Sikten på hygget är typ 30-40m. Jag hör tom älgen gå förbi.

Plötsligt så kastar älgen och kommer i en basväg rakt emot mig. När kon kommer på in på ca 40m så smäller det. Hon kastar och går upp på hygget. Tiken tar i och skäller riktigt intensivt sen ser jag hur slyt ruskar och gungar till ca 50m bort. Jag säkrar och går upp för att se om kon ligger, och det gör den. Med en överlycklig ungtik som river hår!

Det var kanske inte riktigt såhär jag hade tänkt att hennes första älg skulle falla. Hoppades nog på att få gå in på ett fast stånd. Men nu får tiden utvisa om det var rätt att ta dagens skott.

post-4173-0-26025300-1316952103_thumb.jp

Stort grattis till er båda. :)
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack, tack!

När tiken var färdig med hår rivandet så drog hon iväg på egna uppdrag inne på grann marken. När hon sedan kom in och jag var färdig med urtagningen så drog hon iväg som en avlöning. Hot toksprang efter en väg. Idiot hund tänkte jag, så har hon inte gjort tidigare. Hör av en annan hundkarl att hon fått sällskap av en gråhund också. Efter runt 1,2 km vänder tiken och kommer tillbaks. Jag ska gå över vägen till ett nytt område. Där ser jag orsaken till vägspringningen, det har gått två stora djur längs vägen. Senare så får jag reda på att gråhunden har fått fast dom intill en sjö ca 10-15km utanför våran gräns.

Hon gjorde även några till vändor på 500-800m innan vi bröt och drog fram älgen.

Känns rätt lovande, fattas bara lite bättre arbete framme vid älgarna så dom blir fast på stånd. Jag misstänker att det kommer bli bättre redan senare i höst när passarna inte vill sitta ute och frysa.

Före jakten så hade hon lättare att få kvar älgarna, och höll dom fast längre tid än vad hon presterat under jakten.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul hon är taggad, se till att knäppa nästa på fast stånd.

Jo, det är tanken! Eller så var det tänkt från början också, men det känndes som hon behövde lite uppmuntran trots att det inte stod fast.Hon har ju börjat söka ut riktigt bra och hon har haft rejält med älgkontakt. Det är bara bättre ståndarbete som saknas. Tror att viljan finns och hon har gjort riktiga försök att få fast dom. Det har varit hartnär omöjligt även för veteranhundarna att få fast älg på marken. Iof så har vi minst en nalle på marken förmodligen två. Kanske det spelar roll också, förutom skogen full av folk som får älgen på tå redan innan släpp....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo, det är tanken! Eller så var det tänkt från början också, men det känndes som hon behövde lite uppmuntran trots att det inte stod fast.Hon har ju börjat söka ut riktigt bra och hon har haft rejält med älgkontakt. Det är bara bättre ståndarbete som saknas. Tror att viljan finns och hon har gjort riktiga försök att få fast dom. Det har varit hartnär omöjligt även för veteranhundarna att få fast älg på marken. Iof så har vi minst en nalle på marken förmodligen två. Kanske det spelar roll också, förutom skogen full av folk som får älgen på tå redan innan släpp....

En äldre hundkarl från mina bredgrader sa alltid:

Älgen står bäst när björklöven har släppt ?

Myt eller sanning vad vet jag... Men det kanske tåls att tänkas på ? Så är det då iaf häromkring kan jag säga... Oktober står älgarna men inte i september...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis! Hur gammal är tiken?

Hon blir 2 i slutet av dec.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...