Hoppa till innehåll

Benskjuten galt och bukad älg.


N S

Recommended Posts

Nu gick polaren o la sig.. så jag gör ett försök o få ihop nått...

Sköts på en gris i morse på morgonpasset, ett skott o grisen sprang vidare.

Eftersom planen var att ta den såten vid 10 tiden så avvaktade vi och jag gick på med tåget när de andra hundförarna startade med sina hundar i andra änden av såten.

Spårade i lina första hundra meterna o konstaterade att där fanns blod.

Kopplade loss eftersom jag nu är rätt trött i benen…

Tiken tjoar iväg o drar långt bort rakt in i såten och jag hänger med efter.

Hon går nog 1,5 km och på vägen möter hon den ena hundföraren och hans två hundar.

Hon hälsar o tjoar vidare…

Så blir det upptag o fullt drev och en bukt genom såten, passerar en skytt som inte kom till skott men säger att grisen kom med öppet gap och verkade trött.

Hör på radion att det passerar en skytt i grannlaget i 180 knyck, han hinner inte med heller.

Så blir det stopp en bra bit söderut på en udde där vi jagat för några år sen.

Fick tag på de som jagar där och körde ner och gick in.

Det flyttar sig i gångstånd i planteringen som är röjd med en massa halvruttna björkstammar överallt.

Totalt omöjligt o ta sig fram tyst.

Efter en hundra meters gångstånd så lyckas jag gena o ser skymten av grisen ett par ggr men kikarens flippskydd har gått upp och det är fullt med vatten o granbarr i linsen.

Försöker ändå ett skott och jag tror det tar i grisen.

Blackie far på och tar ett tag i galten, får sig ett anfallo grisen vålar och är skitsur.

Jag tror att den fått en dödlig smäll men ack va jag bedrog mig.. den första va helbom…

Tar mig fram snabbt men kan inte se grisen som är bakom en stubbe o smågranar.

Tar ett par steg åt sidan för att se vart grisen är.

Då kommer ett anfall till och jycken passerar mig och efter kommer grisen där jag stått sekunderna innan.

Som väl va så satsade galten på Blackie som med nöd o näppe kom undan o inte på mig för då skulle jag nog åkt på stordäng.

Skjuter den i nacken på knappa meterns håll. Första träffen satt i benet men inte så det va av, endast mjukdelar skadade och kulan hade gått nedanför bröstet men öppnat upp så bröstbenet syntes underifrån.

450 m från väg genom röjd plantering kändes inte sådär kul...

Fick tag på de som jagar där så de kom o hjälpte mig. Vi hittade en båt och drog grisen efter båten.

Funkade skitbra den flöt fint i vattnet.. de som säger att döda grisar sjunker som stenar har fel….

Sa till killen som höll i linan..

-hugger det så håll i utav h-vete…:D

Lastade galten som vägde 110kg på min grisahylla och körde till de andra.

En älg blev påskjuten i drevet så det va bara till att sadla om och sätta igång med älgeftersöket.

Det var igensatt runt om och en av två älgar va påskjuten.

Blod hade hittats, tog av Blackie skyddsvästen, så gick vi på.

Jycken vill gå väster ut men enl polaren som kollat o spårat lite innan med hund så va det fel håll.

Blod en 40 m längre norrut tyckte vi bevisade det.

Fick tiken på den löpan så spårade vi en älg rakt igenom såten utan att se en enda bloddroppe.

Gick bakspåret tillbaka för att försöka hitta avhoppet på den påskjutna.

Tillbaka där vi såg blod så lät jag tåget gå det håll hon först ville o visst faen var där blod. Älgen hade nog bara varit uppe och vänt norrut där vi såg blod.

Hur va det nu.. lita på hunden…:blush:

Kom fram till sjökanten där det är massor av vass i en näst intill igenväxt sjö.

Då börjar det smälla, jag tror felaktigt att älgen gått isjön och att älgen va skjuten ute i sjön.

Hörde visst lite fel över sjön…

Jag ville inte ut o bada idag igen så jag kopplade loss o tänkte att jycken fick visa var älgen låg.

Hon for ut i vassen och va still nån minut. Jag fick i allafall gå ut en bit för att kolla då drog hon i full fart in på en udde o det blev våldsamt upptag.

Fick nu över radion att det setts ett trettiotal grisar, tvåskjutna…

En trodde att tiken jagade gris… jag fattade inget..

Blev fast ståndskall en 400m bort.

H-vete också är det en påskjuten gris o hon har ingen väst?

Sätter fart fram till bilen, kör som en galning, lyckas knäcka grishyllan med galten på så det skrapar som fan bakom bilen..

Stannar och går på ståndet, brodern hänger efter.

Låter dock inte som hon får utfall från gris utan det är ett tackfast skallande.

Tar mig in så jag får syn på jycken men ser inget annat i planteringen.

"musar" till så tiken vet att jag är där, då kommer hon och hälsar o så vrålar hon 20 meter fram.

Vinden snurra och jag känner den i nacken, det går loss, rakt på bror som fäller älgen utanför planteringen och som det visar sig har en bukträff.

Förutom Parkinsson-bror som kastar på 3 smällar innan den går omkull.

Jo jag är j-vligt nöjd med jycken…

Nu är hon mycket trött o sliten…

Nya tag i morgon o det kommer finnas mycket älg i de bitar som ska jagas av men jag ska låta Blackie va i bilen så hon är fräsch ifall det skiter sig.

Hon är, om jag får skryta lite…

Faen i mig det bästa som hänt mig…:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

NS- filmen var kanske så där,

lite som att titta på porr med filter men din berättelse,

lite utöver det extra, grattis till att det gick bra i båda fallen.

Du har verkligen ett tåg till hund..

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Underbar läsning NS.

Att det svarta tåget är en hund som saknar motstycke är ingen tvekan.

Du vet väl vad det gamla talesättet säger. "man får den hund man förtjänar" och du verkar vara värd henne :wub:

//

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har ju följt kräket sen det dök upp och hon har ju blivit precis som du! :wub:

Bra jobbat NS!

Får jag hem ett tjohooo kräk är det ditt fel! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tar det lungt idag, passade på att tömma kameran.

Döda grisar flyter bevisligen! De va inget som "högg" som väl var... den gäddan som tar det betet vet i fasen om jag vill ha på kroken :D

post-348-0-19973800-1318489230_thumb.jpg

post-348-0-76926500-1318489239_thumb.jpg

post-348-0-00249300-1318489248_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...