Hoppa till innehåll

Ölbryggning


Siggy-Stardust

Recommended Posts

Ville kolla om vi har ölbryggare på Jaktsidan.

Vad har ni för prylar och har ni några trevliga höstrecept

som ni vill dela med er av.

Själv har jag fått frugan med mig och vi, jag du läste rätt :D,

ska skaffa oss lite basprylar och testa någon enkel variant.

Om du ids så skicka med bilder på bryggningar och utrustning.

Här tarvas inspiration.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ville kolla om vi har ölbryggare på Jaktsidan.

Vad har ni för prylar och har ni några trevliga höstrecept

som ni vill dela med er av.

Själv har jag fått frugan med mig och vi, jag du läste rätt :D,

ska skaffa oss lite basprylar och testa någon enkel variant.

Om du ids så skicka med bilder på bryggningar och utrustning.

Här tarvas inspiration.

trevligt...

lycka till och så får du rapportera här.

och så kommer jag och provsmakar när det är klart :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

trevligt...

lycka till och så får du rapportera här.

och så kommer jag och provsmakar när det är klart :P

Haha, självklart, provsmakning blir det - bokat. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ville kolla om vi har ölbryggare på Jaktsidan.

Vad har ni för prylar och har ni några trevliga höstrecept

som ni vill dela med er av.

Själv har jag fått frugan med mig och vi, jag du läste rätt :D,

ska skaffa oss lite basprylar och testa någon enkel variant.

Om du ids så skicka med bilder på bryggningar och utrustning.

Här tarvas inspiration.

^_^ Det väckte lite gammla minnen..

Jag köpte en sån där lagersats för åtskilliga år sedan, jag gjorde som instrucktionen krävde hela vägen fram till buteljeringen där jag gick över till att fylla socker på måfå :rolleyes:

När jag sedan försvunnit iväg på Värnplikten så exploderade 4 flaskor inne på mitt rum och eftersom jag bodde hos föräldrarna då så åkte resten av buteljerna ut i trädgården och morsan fick tvätta gardiner och resten av rummet :lol:

Jag tog med mig 10 flaskor till en fest och försökte dricka dem tillsammans med några mindre nogräknade kompisar, kolsyra fanns det gott om och de försvann snabbt ner i strupen när man lutade dem eftersom trycket gjorde sitt , men jag kände inget rus :huh:

När jag senare blev avsläppt vid hållplatsen hemmavid så var jag lagom sur eftersom jag trodde de var alkoholfria, DÅ hände det och allt på en gång så jag lyckades med nöd och näppe ta mig hem och när jag la huvudet på kudden så snurrade hela rummet i farligt hög hastighet.

Dunderöl :ph34r: Akta er! numera så handlar jag på bolaget, tryggare så <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nix, men jag har en kompis som är aktiv bryggare. Främst ale och porter. Han använder en brewmeister (heter den så?). Så för närvarande står ett fat av hans ale i min jordkällare för rätt temperering....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukade brygga en hel del för några år sedan, hel-mäskning. Bitter och varianter av Amerikansk Ale var favoriterna. Utrustningen byggde jag till stora delar själv. (Byggandet var nog roligare än bryggandet ;) ) Ska se om jag hittar grejorna och skicka upp ett foto (bara ingen el-inspektör tittar här :ph34r: Jordfelsbrytare är ett måste :excl: :excl: :excl: )

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har aldrig provat brygga öl men en hel del mjöd har jag bryggt!

det är mumma det!!! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bryggt, kokat och framställt i princip det mesta som går :wub:

Öl bryggde jag som full-mash och trots ett sjukt långt uppehåll har jag nu fixat så jag kan mälta min egen malt och bara raka ner det direkt i kvarnen våningen under!

Använder 1000 liters tank för bryggningen... :D

Vin har jag provat på några gånger också men det är knepigare eftersom det är sjukt svårt att få tag i bra druvor i de här breddgraderna...

Vidare har jag testat att framställa alkoholhaltiga drycker på de flesta frukter och bär som man har i trädgården eller kan hitta i skogen.

Lingongin är en av mina bättre kreationer faktiskt! Tar dock två år innan den blir klar... :mellow:

Prioriterar kvalitet framför kvantitet och jag har hällt ut många liter i mina dar som inte vart bra.

Anser att hemkokningen skulle vara laglig för de som vill förädla sina egenodlade produkter men det lär jag nog inte få se under min tid... Öl- och vinframställningen har ju fått bättre regelverk så det får man glädjas åt!

I England var det strikt förbjudet att koka hemma och endast frysdestillering var tillåtet. Kan lova att mina kompisar tittade skeptiskt på när jag byggde min kokare där med hjälp av ölfat och ett kortare kolonnrör men när jag hade förklarat skillnaden mellan metanol och etanol så provade alla glatt och ingen tappade någon syn! (ja, inte för någon längre tid i alla fall :lol:)

Har många kompisar som brygger öl på halv-proffs nivå och kvaliten på den hemmabryggda ölen i dag är otroligt bra! Inte att jämföra med dessa totalvidriga hemsatserna folk köpte förut :ph34r:

Nu blev jag faktiskt sugen på att damma av alla bryggeriprylarna och sätta en god vinteröl! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I England var det strikt förbjudet att koka hemma

Det är det väl här också? Sen har jag ju hört att det finns de som gör det ändå :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bryggt, kokat och framställt i princip det mesta som går :wub:

Öl bryggde jag som full-mash och trots ett sjukt långt uppehåll har jag nu fixat så jag kan mälta min egen malt och bara raka ner det direkt i kvarnen våningen under!

Använder 1000 liters tank för bryggningen... :D

Vin har jag provat på några gånger också men det är knepigare eftersom det är sjukt svårt att få tag i bra druvor i de här breddgraderna...

Vidare har jag testat att framställa alkoholhaltiga drycker på de flesta frukter och bär som man har i trädgården eller kan hitta i skogen.

Lingongin är en av mina bättre kreationer faktiskt! Tar dock två år innan den blir klar... :mellow:

Prioriterar kvalitet framför kvantitet och jag har hällt ut många liter i mina dar som inte vart bra.

Anser att hemkokningen skulle vara laglig för de som vill förädla sina egenodlade produkter men det lär jag nog inte få se under min tid... Öl- och vinframställningen har ju fått bättre regelverk så det får man glädjas åt!

I England var det strikt förbjudet att koka hemma och endast frysdestillering var tillåtet. Kan lova att mina kompisar tittade skeptiskt på när jag byggde min kokare där med hjälp av ölfat och ett kortare kolonnrör men när jag hade förklarat skillnaden mellan metanol och etanol så provade alla glatt och ingen tappade någon syn! (ja, inte för någon längre tid i alla fall :lol:)

Har många kompisar som brygger öl på halv-proffs nivå och kvaliten på den hemmabryggda ölen i dag är otroligt bra! Inte att jämföra med dessa totalvidriga hemsatserna folk köpte förut :ph34r:

Nu blev jag faktiskt sugen på att damma av alla bryggeriprylarna och sätta en god vinteröl! :wub:

Klart du ska sätta igång en vinteröl.

Själv håller jag på att skaffa grejer. Det behövs ju inte så mycket

men jag tar det pö om pö.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är det väl här också? Sen har jag ju hört att det finns de som gör det ändå :rolleyes:

Nja, där var det typ "hembränning=fängelse direkt" och det är lite skillnad ;)

I dag kan man betydligt enklare få tillstånd att bränna hemma (microbränneri) för kommersiellt bruk och det är en ordentlig förbättring!

Betänk att för inte allt för många år sedan fick man bara brygga folköl hemma!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klart du ska sätta igång en vinteröl.

Själv håller jag på att skaffa grejer. Det behövs ju inte så mycket

men jag tar det pö om pö.

Saknar min bryggshop i England som hade fanimig ALLT hemma!

De hade normalt 80+ sorters jäst hemma i kylen och lätt 30+ sorters humle i den andra kylen!

Kornmalt hade de hur många sorter hemma som helst i olika stora förpackningar och givetvis var de redan rostade olika hårt! :wub:

Här måste allt beställas vilket motverkar impulsköp men jag skall försöka få igång någon öl till jul...

...det enda problemet är att jag nu bara eldar med ved och på dagarna är det ingen hemma=ojämn temperatur vilket är klart obra för jäsningen... <_<

Man kanske skulle ta och bygga om en termostat som jag har till ett annat "projekt" och låta den gå på sparlåga och på så sätt hålla en jämn temperatur för jäsningen...

Det var länge sedan jag bryggde en Barley Wine och det är kanske melodin för nästa bryggning?

10%+ är inte ovanligt för dessa kreationer! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...

Gammal tråd men att brygga öl är tämligen lätt och är man bara noga med renligheten är det svårt att misslyckas totalt.

 

Har själv bara bryggt 4 batcher hittills och 5e på gång men ingen har blivit så den måste hällas ut. Vill man lära sig grunderna så finns det numera helmaltsrecept för t.ex. Ale att köpa som kit på nätet från t.ex. köksbryggeriet och hur mycket som helst att läsa om man googlar lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Humlegården och Maltmagnus har bra webshopar. Köp ingen färdig Coopersats eller liknande med gammal jäst och vitt socker bara.

Jag föreslår att den som är intresserad även läser på lite om biab (brew in a bag) och börjar med det.

/M

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Humlegården och Maltmagnus har bra webshopar. Köp ingen färdig Coopersats eller liknande med gammal jäst och vitt socker bara.

Jag föreslår att den som är intresserad även läser på lite om biab (brew in a bag) och börjar med det.

/M

Bra sidor. Blir att pröva

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

PGW.se funkar också bra!

Sänk inte Coopers helt!

Deras Stout blir väldigt trevlig om man använder Bryggsocker istället för Strösocker.

Det är bra om du gillar Stout då förstås  :happy:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte min mening att dissa Cooper, ge bara f-n i att använda strösockr utan köp maltextrakt istället samt en färskare pigg jäst så löser det sig säkert.

Men det är enkelt att köra med riktiga grejer och om du vill prova på riktig malt så är biab enklare och kräver mindre utrustning än att köra med lakning.

Du kan köpa krossad malt så är det enda du behöver (lite förenklat) egentligen är en tillräckligt stor gryta, jäskärl, påse, våg och saneringsmedel.

/Markus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det går framför allt fortare och är mindre krångel med malten i en påse. Orkar inte beskriva hela lakningsprocessen men i korthet går det ut på att utvinna så mycket socker som möjligt ut malten, man behöver kärl med dubbla bottnar och vörten ska cirkuleras mm. Se länken till boken How to brew ovan om ni vill fördjupa er i ämnet. Man får ett något bättre utbyte, dvs mer socker, med lakning vs biab.

Skicka PM för recept.

/Markus

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...