Hoppa till innehåll

Mäta friflykt


josc72

Recommended Posts

Fungerar det att bara trycka i kulan lite i hylsa, sätta den i patronläget och stänga slutstycket ? Kan man lita på att kulan då går mot bommarna och då är i läget 0 friflykt ? Därifrån är det ju då bara att trycka i kulan en milimeter extra. Är en milimeter föresten ok för min nya 6XC ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Slitsa halsen på hylsan så är mindre risk den nyper i bommarna då du drar ut den. Kör själv med en stång och skjutmått.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan man lita på att kulan då går mot bommarna och då är i läget 0 friflykt ?

Nä.

Först måste du bestämma vad som är "0": är det när kulan precis tar i bommarna, är det när kulan kilat fast så pass att den inte trillar lös av gravitationen eller är det när bommarna lämnar märken på kulan - och isåfall, hur tydliga? Skillnaden mellan "precis ta" och "kvadratiska bommärken" kan med vissa kul/throatkombinationer handla om ett par millimeter...

Min egen metod är stång genom pipan med kulan lätt fastknackad, detta ger ett utgångsvärde som jag normalt aldrig går närmare än 0,3 mm mindre eller 0,2 mm större - extremkort friflykt kan ge våldsamma skillnader i tryck med minimala skillnader i kulsättning, därför har jag antingen okej friflykt eller ordentligt i bommarna.

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OOOOOOOOhhhh in i bommarna,

eller motsvarande taskigt komponerad slagdänga,

när det gäller just 6XC och om läget är skuret med en Norma rivare så är det inte särskilt långt och då särskilt med avseende på throaten, med en COL om 67 mm med de flesta 105:or så är man i bommarna, kvadratiska märken.

Det var tom som så att när jag sköt mina första 10 Norma farbriks Berger, så var de alla påtagligt i bommarna, detta med ett nytt läge efter en break in om 40 skott. (nej mitt läge är inte kört för kort)

Eller med andra ord 6XC är ett eget djur i denna värld av patronlägen och valet att inte lägga kulan i bommarna med denna kaliber ger för handen att man får sätta kulorna djupt i hylsan.

Jag gillar kalibern som sådan, men det är helt klart som så att Norma medvetet valt att optimera sina rivare kring den egna fabriksladdningen, man kan se det lite som en del i designen/konceptet och acceptera det, eller så väljer man en annan kaliber då de egenskaper det medför i 6XC inte sällan är sådana man vill komma runt, typ optimera patronlängd jmfr maglängd eller ha en lite längre throat för att öka farten osv, olika aspekter på andra design möjligheter.

Anekdotiskt kan anges att det har skjutits en del otroligt små träffbilder ur bra vapen med Norma fabriks, på grannkanalen har Bullen som skriver där skjutit ett par som är i storleksordningen 3-4 mm C-C med sin tidigare rigg.

Nåväl detta kanske var lite OT men det speglar vad jag anser som kalibern och dess lätta särdrag.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan, å det säger du nu ! :o Men, hur skall jag göra med 105 gräjnarna då ? Skall jag byta till kortare och ladda dem lite klenare ? Har jag fattat dig rätt då ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej Johan,

du skall ladda, skjuta o njuta av precisionen o farten,

hela designen är sådan att det skall gå bra. Det enda som kan ge dig bekymmer är om du har för klen/dålig neck tension på hylsorna,

men det är knappast troligt,

vad har du för verktyg?

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Reddingverktyg. Å vad menar du med necktention. Jag kan inte riktigt terminologin. Jag har bara laddat min gamla 243, 308 och pappas 300 weatherby. Har bara gjort som jag blivit instruerad och inte fördjupat mig så mycket. Hänger inte helt med i snacket :blush: Fattar inte riktigthur patronlängden skall bli rätt. Om jag sätter i en hylsa med kula och trycker in den i loppet och stänger slutstycket. Mäter till spetsen på kulan med läskstången och sedan till slutstycksbotten får jag då fram längden på hela patronen när kulan tar i bommarna ? Därifrån skruva ner kulisättaren tills patronen blir lika lång om jag mätt men med minus en mm till friflykt. Tänker jag rätt då eller alldeles för enkelt ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...å hur lång skall friflykten vara ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Johan,

börja med valet i bommarna eller med ff,

om i bommarna, betänk att det kan medföra att du har en kula fast i loppet, en låda full med krut och ett missat skottläge, men om man har bra necktension,

eller med andra ord har kalibrat hylshalsen väl/lagom så sitter kulan på plats oaktat att den går i bommarna något.

_______________

Att skjuta med bomkontakt anför en del inte är bra vid jakt osv och det kan vara nog så viktigt att beakta men för ex en 6XC som i princip är designad för just bomkontakt samt har en lång/fin hals som ger för handen god neck tension är det inte alls samma sorts problem.

_____________

Är man osäker och inte känner att detta är rätt för mig, så väljer man en rejäl friflykt, den säkra vägen fram, hur du mäter framgår av ovan, mindre ff än 1 mm är svårt att lägga sig på, kulor är inte jämna i spetsen och mätfel kan uppstå,

mäter man på ogiven så blir det lättare och säkrare, men om man inte vet hur man gör det/saknar prylar så återigen, säkra vägen fram.

____________

Om du berättar vilka kulor som är aktuella,

så framgår COL av Normas laddata, såsom det är just nu har du inte meddelat något info om vad du egentligen gör/laddar med vilket gör det svårt att råda.

Men laddar du Berger 105:or finns ingen anledning att göra något annat än att ladda enligt data och skjuta, det är inte svårare än så o då anser jag inte att man skall göra det svårt för sig.

_______________

På detta o andra fora finns massor av kunniga handladdare, sådana som verkligen kan sina saker o de flesta som jag känner av dessa ställer upp med coaching och teknik tips på plats om man bara ber om hjälpen.

Jag brukar ha en eller ett par varje år som jag fördärvar med mina svartkonster.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grymma svar ! Tack. Kommer bara att jaga toppfågel och har köpt Lapua Scenar 105 gr. Har en del 2:a-handssorteringshylsor från Norma. Skjuter jag rådjur eller bäver blir det nog oryx.... Får se om jag laddar dem själv ellr bara köper färdiga. Toppfågelpatronerna kommer jag i alla fall att ladda själv. Har hört att Lapuas hålspets skulle vara lite hårdare i manteln och därför inte spränga lika hårt. Pratade med Norma som själva tycker att deras Berger-kula inte riktigt passar till toppfågel och har dessutom svårt att rekonendera någon annan helmantel som är riktigt bra. Därför föll valet på Lapua. Läste dessutom en artickel i Jaktmarker och fiskevatten (2011,5) där Jörund Lien hade fått sina bästa träffbilder med lite långsammare laddad Scenar. Min bror har även skjutit Scenar i sin Blaser 6,5*55 med riktigt bra resultat och inte allt för trasiga fåglar.

Ehhh, ogiven ? COL ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

COL- Catridge Overall Lenght,

Ogiven- tja det är ett ord som beskriver en punkt på kulan där den går från att vara taperad och under kalibertjocklek till att vara "rak" och kalibertjock,

eller med andra ord den plats på kulan där den kommer att träffa bommarna först.

Angående Scenar har jag inga svar till dig om deras lämplighet men ev kan jag få till dem lite senare, har ett gäng uppladdade som skall testas ut, ev redan till nästa helg, jag tror dock att det kan bli rejält grisigt även med 105:or i de farter som är aktuella.

Att ladda ner en patron är inte alltid så lätt som det kan föreslås, jag tror/anser att man har att accepter att det kan riva lite om man träffar i vingknoge eller motsvarande.

_________

Oryx har jag provat ett gäng av under min inledande break in av min pipa, de sköt verkligen otroligt illa( läs över ett helt A4) och jag skulle absolut inte använda dem men det är jag det.

I övrigt har pangen skjutit helt ok, bättre än vad jag kan. 2:a sortshylsor, var då extremt försiktig med dessa och kontrollera dem noga för avvikelser/brister/fel

IMAG0490.jpg

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag börjar med de laddningar som jag hittat i tidningen och laddar även lite över och lite under. Får se vad det blir. Norsken hade fått träffbilder på ca 9 mm med en fart på 870 m/s. Ang hylsorna ser de helt ok ut. Det enda som är andra hand är lite småfläckar/missfärgningar. Har tom kollat dem på insidan... Tack för ditt tålamod. Var bor du ? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul att se att du har kommit igång med bössan och laddandet. Såg 2 tjädertuppar i topp i helgen när jag gick med hunn så snart är det dax! :P

Har du kronograf? Om inte så får du låna en av mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Johan, jag bor i Täby, det är långt från Ås, förmodar jag.

Bra att du inspekterad hylsorna, var inte rädd för att kassera dem fådda är billigt men det är inget kul om de havererar.

870 är ok fart, men det är klart, beror på piplängden, mitt stilla råd i detta nu på slutet, ladda inte över angivna data, det går illa så fort.

Som Dorro skriver, se till att få fart på prylarna, o låna hans crono ocksåm det är snart dags för lite jakt för er del.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Se på märkena på den här kulan. Kan man säga att den ha varit i kontakt med bommarna? När jag mäter från kulspetsen till slutstycksbotten får jag fram en patronlängd mellan 68,1 till 68,5 mm. Är det då ok att lägga sig på 1 mm friflykt, trycka i kulan 1 mm till?

post-2892-0-99333500-1323814985_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Svårt att se på bilden tycker märkena är långt ned på kulan för att vara från bommarna, men har du lika många märken som bommar är det nog kontakt. 1mm FF kommer säkert att fungera mera tycker jag inte du ska använda med så pass kort patronläge.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

går det bra om jag lånar tråden lite??

skall ladda lite till min tikka t3 hunter 6,5x55... kulan är norma alaska 10,1grams. när jag mäter kulspets till slutsstycksbotten (max patronlängd) får jag ca 81,8mm.... i deras laddata står det COP 78mm. är det max längden för en patron med alaskan eller är det ett rekommenderat mått??

så här långt är jag med men sen dyker en mycket skum tanke upp då jag provmäter en fabriksladdad 6,5 patron (lapua mega 10,1) den är alltså ca 71mm lång: det skiljer alltså nästan mellan ca 7-10 mm mellan alaskan och lapuan? kan man skjuta med en FF på dessa mått?? när råden här är 1-3 mm FF..

kan någon hjälpa mig att reda ut detta.. ??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

går det bra om jag lånar tråden lite??

skall ladda lite till min tikka t3 hunter 6,5x55... kulan är norma alaska 10,1grams. när jag mäter kulspets till slutsstycksbotten (max patronlängd) får jag ca 81,8mm.... i deras laddata står det COP 78mm. är det max längden för en patron med alaskan eller är det ett rekommenderat mått??

så här långt är jag med men sen dyker en mycket skum tanke upp då jag provmäter en fabriksladdad 6,5 patron (lapua mega 10,1) den är alltså ca 71mm lång: det skiljer alltså nästan mellan ca 7-10 mm mellan alaskan och lapuan? kan man skjuta med en FF på dessa mått?? när råden här är 1-3 mm FF..

kan någon hjälpa mig att reda ut detta.. ??

Att det finns en max patronlängd är för att patronerna skall rymmas i magasin mm.

Att olika kulor ger olika totallängd vid noll friflykt är helt normalt, beror på kulans utformning tex Alaska har väl inte fullt mått före rillen om jag minns rätt.

Det är inga problem att skjuta med lång friflykt fungerar som regel utan problem, just 6,5x55 brukar det ofta bli problem med om man försöker ladda med kort FF. Då flesta pipor har väldigt lång friborrning och laddas med relativt trögt krut så krävs att kulan sitter rätt djupt i halsen för att det inte ska sota.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att det finns en max patronlängd är för att patronerna skall rymmas i magasin mm.

Att olika kulor ger olika totallängd vid noll friflykt är helt normalt, beror på kulans utformning tex Alaska har väl inte fullt mått före rillen om jag minns rätt.

Det är inga problem att skjuta med lång friflykt fungerar som regel utan problem, just 6,5x55 brukar det ofta bli problem med om man försöker ladda med kort FF. Då flesta pipor har väldigt lång friborrning och laddas med relativt trögt krut så krävs att kulan sitter rätt djupt i halsen för att det inte ska sota.

okej. hur pass kort ff måste man ligga på? har tänkt lägga mig på en patronlängd på 78-80 mm vilket medför en ff på 3,8-1,8 mm. det borde väll inte vara för kort ff?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wikis- du har nog inte helt hängt med här,

en 6,5x55 ladding kräver med hänsyn till kruten som används att man faktiskt har ett rätt bra sättdjup på kulan i hylsan, ja typ 6+mm, detta för att skapa rätt mottryck av/från kulan vid avfyrning. Utan det får du sotiga halsar och ojämn förbrännning, ie även precision och fart.

Man skall inte lägga sig på längre COL än vad som anges per laddata till en 6,5x55, det är mycket långt fram till bommarna och om man har en ff på 3 eller 6 mm gör ingen skillnad i frågan om precision,

men det gör det med anledning av förbränning och sättdjup.

Med andra ord, gör som enligt recept och provskjut, fungerar inte det, tja....

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...