Jump to content

2, 3 eller 4 blad jaktspets?


Recommended Posts

Christopher

Hej,

Vad är fördelen respektive nackdelen med 2, 3 och 4 bladiga jaktspetsar?

Det som jag har hittat är att:

2 bladiga har bättre penetration (mindre friktion, samt att de inte stoppas lika lätt av ben), men kan flyga "sämre" samt mindre sannolikhet att träffa ett större kärl.

3 bladiga har högre sannolikhet att träffa ett större kärl än 2 bladiga och flyger bättre, men sämre penetration (högre friktion och mer ben att bryta sig igenom).

4 bladiga, två typer, en är en 2 bladiga variant med "bleeder-blades" och den andra har 4 jämstora blad. Ännu större skada men sämre penetration.

Jag har planner på att ta IBEP med en långbåge och undrar vilken jaktspets skulle vara att föredra till jakt. Har läst att många traditionella bågjaktsjägare använder 2 bladsspetsar eftersom de utvecklar oftast mycket färre joule än compound skyttar och behöver då mer penetration.

Tankar?

Link to post
Share on other sites
ground n pound

Låter som du har ett bra svar på dina egna funderingar :)

Hej,

Vad är fördelen respektive nackdelen med 2, 3 och 4 bladiga jaktspetsar?

Det som jag har hittat är att:

2 bladiga har bättre penetration (mindre friktion, samt att de inte stoppas lika lätt av ben), men kan flyga "sämre" samt mindre sannolikhet att träffa ett större kärl.

3 bladiga har högre sannolikhet att träffa ett större kärl än 2 bladiga och flyger bättre, men sämre penetration (högre friktion och mer ben att bryta sig igenom).

4 bladiga, två typer, en är en 2 bladiga variant med "bleeder-blades" och den andra har 4 jämstora blad. Ännu större skada men sämre penetration.

Jag har planner på att ta IBEP med en långbåge och undrar vilken jaktspets skulle vara att föredra till jakt. Har läst att många traditionella bågjaktsjägare använder 2 bladsspetsar eftersom de utvecklar oftast mycket färre joule än compound skyttar och behöver då mer penetration.

Tankar?

Link to post
Share on other sites

Hej,

Vad är fördelen respektive nackdelen med 2, 3 och 4 bladiga jaktspetsar?

Det som jag har hittat är att:

2 bladiga har bättre penetration (mindre friktion, samt att de inte stoppas lika lätt av ben), men kan flyga "sämre" samt mindre sannolikhet att träffa ett större kärl.

3 bladiga har högre sannolikhet att träffa ett större kärl än 2 bladiga och flyger bättre, men sämre penetration (högre friktion och mer ben att bryta sig igenom).

4 bladiga, två typer, en är en 2 bladiga variant med "bleeder-blades" och den andra har 4 jämstora blad. Ännu större skada men sämre penetration.

40 joule borde vara ditt riktmärke, på Åland är det mini kravet för att använda bågen, troligen hamnar sverige och norge i samma klass, men som jag sa vid 40 joule och största djuret är rådjur penetrerar alla dessa spetsar lika bra.

Jag har planner på att ta IBEP med en långbåge och undrar vilken jaktspets skulle vara att föredra till jakt. Har läst att många traditionella bågjaktsjägare använder 2 bladsspetsar eftersom de utvecklar oftast mycket färre joule än compound skyttar och behöver då mer penetration.

Tankar?

Först ska du fråga dig vilka djur du kommer att jaga, om vi säger upp till rådjur funkar alla lika bra

och penetrationen ligger i ditt fall mindre i vilken spets du använder utan mer i bågens dragvikt och pilens vikt

för att komma upp till 40 joule med en långbåge om du skjuter 27grams pilar måste du få upp bågen i 180 ft/s minst

och det betyder minst 70 punds i dragvikt skulle jag säga kanske 65 funkar med men inget klenare än det i alla fall

Långbågsskyttar använder vanligen riktiga fjädrar på sina pilar, och om du använder breda 2 bladiga måste fjädrarna

vara större än bladets bredd, 4 bladiga brukar comp skyttar använda små fenor och många gånger 4 fenor (bättre styrning)

Men 3 bladigt funkar, ta inte för stora/breda 26-27 mm i diameter är nog lagom

Link to post
Share on other sites
Christopher

Först ska du fråga dig vilka djur du kommer att jaga, om vi säger upp till rådjur funkar alla lika bra

och penetrationen ligger i ditt fall mindre i vilken spets du använder utan mer i bågens dragvikt och pilens vikt

för att komma upp till 40 joule med en långbåge om du skjuter 27grams pilar måste du få upp bågen i 180 ft/s minst

och det betyder minst 70 punds i dragvikt skulle jag säga kanske 65 funkar med men inget klenare än det i alla fall

Långbågsskyttar använder vanligen riktiga fjädrar på sina pilar, och om du använder breda 2 bladiga måste fjädrarna

vara större än bladets bredd, 4 bladiga brukar comp skyttar använda små fenor och många gånger 4 fenor (bättre styrning)

Men 3 bladigt funkar, ta inte för stora/breda 26-27 mm i diameter är nog lagom

En följdfråga:

Hur kom man fram till att det skulle vara minst 40 joule? Tänker på att många långbågsskyttar i USA rekommenderar att man skjuter med 45-55 lbs för hjort. Är inte då 40 joule lite "over-kill" för små rådjur som bara väger en femte del av vikten av vitsvanshjortarna?

Link to post
Share on other sites
H.E.N.R.I.K

Gränsen är rimlig tycker jag. Då har man råd med lite benträff och dyl.

Varför har du fastnat just för långbåge då?

MVH

Link to post
Share on other sites
Christopher

Gränsen är rimlig tycker jag. Då har man råd med lite benträff och dyl.

Varför har du fastnat just för långbåge då?

MVH

Letar mest efter någon typ av forskning som man stödjer sig på för 40 joule gränsen.

Sköt recurve när jag var tonåring och tänkte byta ut den mot en compund för jakt. Men testade en kompis långbåge och blev överraskad glad av den. Gillar att den är avskalad, enkel i designen och lätt. Tycker också att instinktivt skytte är min grej. Men om det blir så att jag fortsätter att använda den och då för jakt får vi väl se. Har planer på att ställa upp i 3D-jakt tävlingar tills jag känner mig trygg nog att ge mig på IBEP med den.

Link to post
Share on other sites
H.E.N.R.I.K

Man blir glad av att hålla i en långbåge ^_^ Friheten är otroligt påtaglig som du nämner.

Men för jakt litar jag mer på mina tre färgade pinnar,fallhylla och 280 fps :lol:

Nån forskning kan jag inte svara för. Men det finns garanterat om man letar.

Nu räknar jag ju med att du sopar banan på 3D jakterna nästa år! För vi kommer troligtvis ses på någon :P

Mvh

Link to post
Share on other sites

En följdfråga:

Hur kom man fram till att det skulle vara minst 40 joule? Tänker på att många långbågsskyttar i USA rekommenderar att man skjuter med 45-55 lbs för hjort. Är inte då 40 joule lite "over-kill" för små rådjur som bara väger en femte del av vikten av vitsvanshjortarna?

45-55 pund, men vad väger pilen ?

Jo 40 joule kanske är lite overkill, men i vårt fall ville vi ha en säkerhetsmarginal och att vi tittade på vad Danmark har för

riktlinjer. Det är bättre att ligga för högt än för lågt mao

Link to post
Share on other sites
Christopher

45-55 pund, men vad väger pilen ?

Jo 40 joule kanske är lite overkill, men i vårt fall ville vi ha en säkerhetsmarginal och att vi tittade på vad Danmark har för

riktlinjer. Det är bättre att ligga för högt än för lågt mao

Ingen aning vad pilen vägde, men definitivt mer än en compoundskytts pil i alla fall! ;)

Läste runt och fann att man kanske borde använda rörelsemängd istället för joule för att bedöma ens bågjaktsutrustning.

Läs följande, tycker att de har ganska vettiga argument:

Momentum vs kinetic energy for dummies: How a traditional bow kills

Momentum, Kinetic Energy, and Arrow Penetration (And What They Mean for the Bowhunter)

Korta versionen Kinetic Energy vs. Momentum

Link to post
Share on other sites

Ingen aning vad pilen vägde, men definitivt mer än en compoundskytts pil i alla fall! ;)

Läste runt och fann att man kanske borde använda rörelsemängd istället för joule för att bedöma ens bågjaktsutrustning.

Läs följande, tycker att de har ganska vettiga argument:

Momentum vs kinetic energy for dummies: How a traditional bow kills

Momentum, Kinetic Energy, and Arrow Penetration (And What They Mean for the Bowhunter)

Korta versionen Kinetic Energy vs. Momentum

Mycket bra och välskriven data och det förklarar bra varför en pil beter sig annorlunda en t.ex. en kula.

Nu tycker jag att endel delar är lite väl överarbetade och är mera ett sätt att visa att man inte behöver

så mycket dragvikt för att få genomslag, detta vet jag och andra med, och som jag sa tidigare så är 40 joule

lite over kill (marginal) för jakt på de flesta djur (storvilt i afrika borträknade). 25-30 joule duger nog utmärkt

till att få genomslag på ett rådjur.

Men det finns andra icke tekniska/fysiska själ till att man vill ha en säkerhets

marginal och det är den jaktetiska och politiska delen, för att göra en halvhjärtad jämförelse så går det att skjuta en älg med 222. med,

men av samma (politiska) skäl som med 40 joule för en båge säger man att du ska använda klass 1 vapen på älg dvs ha en säkerhets

marginal. Att sedan skriva lagar och förordningar är inte helt enkelt heller och man (vi på Åland) ville inte krångla till den processen

genom att skapa olika paragrafer för olika villebråd i förhållande till bågtyp och prestanda osv. Detta reflekteras även i vårt årliga

skjutprov som är lika för alla bågtyper oavsett prestanda och skyttens egna maxavstånd.

Men som sagt, jag och många bågjägare med mig vet att det inte bövs 40 joule, men så är lagen här och jag blir mycket förvånad om den kommer att se annorlunda ut i Sverige när/om bågjakten blir laglig.

Sen tyckte jag att det fanns endel kommentarer när det gäller mekaniska spetsar som inte riktigt stämmer med min erfarenhet (och jag har använt båda typer)

Jag har aldrig sett att mina mekaniska spetsar skulle ha några som helst problem att öppna eller skjuta igenom ett rådjur (med comp båge) den lilla extra energi som behövs för att bladen ska öppnas är försumbar i det stora hela, men med en tradbåge eller comp som kanske ligger precis på gränsen kan jag inte rekomendera att man använder dem, men ligger man över 70 joule finns det inga djur i våra trakter som de inte fungerar på. Naturligtvis ska man skjuta på rätt ställe! men det gäller vilka spetsar som helst.

Oj det blev mycket! sorry för allt ordbajsande!

Link to post
Share on other sites

Hej hopp.

Kul att du gillar långbågar, det gör jag med. Jag byggde precis klart en jaktbåge till en kompis, osage orange, 53#@28", den levererar i snitt 170 fps med 530 grains pil (34 gram) vilket är ungefär 46J. Det som jag ser som den största fördelen att gå upp lite i styrka och anslagsenergi är att man får renare släpp. Själv skjuter jag bäst med bågar mellan 50 och 60 pounds, men eftersom jag har kort draglängd blir anslagsenergin ofta ner mot 42-43 J, detta räcker dock rakt genom lungorna på 100kg vildsvinsgalt (been there done that).

Om du skall skaffa en LB för jakt så ska du provskjuta den först, och skjuta genom kronograf och räkna på det, många tillverkare hävdar saker de inte kan hålla, sist jag testade min gamla slitna idegransbåge fick jag ut mer ur den än någon av de som sköt glasfiber eller glas/kolfiberbåger, kronografen ljuger inte. Tyvärr vet många tillverkare av billiga glasfiberbågar inte riktigt vad de sysslar med.

Angående spetsar gillar jag tvåblad och treblad eftersom de är enkla att vässa, men har nog kommit att föredra tvåblad eftersom det är enkelt att sy små bladskydd i läder till dem så att de inte blir slöa i kogret.

Jo, angående mekansika spetsar finns det ingen anledning i världen att använda dem med en långbåge eftersom det går utmärkt att trimma in pilflykten även med vanliga jaktspetsar, det ger ingen skillnad i precision så att säga. Mekaniska spetsar är i huvudsak till för compoundskyttar som hittat en fungerande komnination med tavelpilar och inte vill byta eller börja om intrimmningsprocessen.

Link to post
Share on other sites

Hej hopp.

Kul att du gillar långbågar, det gör jag med. Jag byggde precis klart en jaktbåge till en kompis, osage orange, 53#@28", den levererar i snitt 170 fps med 530 grains pil (34 gram) vilket är ungefär 46J. Det som jag ser som den största fördelen att gå upp lite i styrka och anslagsenergi är att man får renare släpp. Själv skjuter jag bäst med bågar mellan 50 och 60 pounds, men eftersom jag har kort draglängd blir anslagsenergin ofta ner mot 42-43 J, detta räcker dock rakt genom lungorna på 100kg vildsvinsgalt (been there done that).

Om du skall skaffa en LB för jakt så ska du provskjuta den först, och skjuta genom kronograf och räkna på det, många tillverkare hävdar saker de inte kan hålla, sist jag testade min gamla slitna idegransbåge fick jag ut mer ur den än någon av de som sköt glasfiber eller glas/kolfiberbåger, kronografen ljuger inte. Tyvärr vet många tillverkare av billiga glasfiberbågar inte riktigt vad de sysslar med.

Angående spetsar gillar jag tvåblad och treblad eftersom de är enkla att vässa, men har nog kommit att föredra tvåblad eftersom det är enkelt att sy små bladskydd i läder till dem så att de inte blir slöa i kogret.

Jo, angående mekansika spetsar finns det ingen anledning i världen att använda dem med en långbåge eftersom det går utmärkt att trimma in pilflykten även med vanliga jaktspetsar, det ger ingen skillnad i precision så att säga. Mekaniska spetsar är i huvudsak till för compoundskyttar som hittat en fungerande komnination med tavelpilar och inte vill byta eller börja om intrimmningsprocessen.

Finns några bra skäl till för att använd mekaniska, Säkerhet, du hanterar dem förhållande vis säkert även i mörker, du behöver inte sy några skydd för dem ;)

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE


×
×
  • Create New...