Hoppa till innehåll

vilken ras skall jag välja?


röbban

Recommended Posts

Alltid lika roligt med dessa trådar.... det blir nämnligen alltid samma svar tjt alt wachtel och då oavsett vad trådskaparen skall jaga. Jag skulle helt klart satsat på en drever håller inte med om att marken är för liten, har jagat med oloika drevrar de sista 10 åren på allt från 110 ha och upp till 1000 ha och det har gått bra. Det är desutom precis som taxen en underskattad familje hund.

mer info om drevern vill veta allt å lite till :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 62
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • röbban

    31

  • annasgl

    5

  • LEHD

    4

  • hunter96

    3

dom skånska rävarna kanske inte har lika mycket spring i benen som här i värmland =) :D

Haha jag tänkte just på det. Jag har aldrig haft igång en räv för beaglen eller någon annan hund som har buktat på några 200 hektar,, inte rådjur heller för den delen.

Nä nog drar det iväg ett par kilometer och över ett eller flera berg innan det i bästa fall kommer tillbaka. men det är nog stor skillnad på djurens sätt här i dom stooooora skogarna i norr, ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha jag tänkte just på det. Jag har aldrig haft igång en räv för beaglen eller någon annan hund som har buktat på några 200 hektar,, inte rådjur heller för den delen.

Nä nog drar det iväg ett par kilometer och över ett eller flera berg innan det i bästa fall kommer tillbaka. men det är nog stor skillnad på djurens sätt här i dom stooooora skogarna i norr, ;)

grannlaget jagar bara älg så gör inget hehe kan kuta på=) hehe i norrland e de väl bara skog? haha :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har lika stor chans att bli nöjd oavsett om du väljer drever eller tax, i slutändan är det nog eget tycke och individ som är det viktiga. Jag har aldrig ägt men jagat med båda, frågar du mig så skulle jag välja tax alla dagar i veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har lika stor chans att bli nöjd oavsett om du väljer drever eller tax, i slutändan är det nog eget tycke och individ som är det viktiga. Jag har aldrig ägt men jagat med båda, frågar du mig så skulle jag välja tax alla dagar i veckan.

okej lutar åt tax men skulle vilja samla på mig mer info om drevern så man inte köper å sen kommer på att man skulle tagit den andra hehe iof går de ju köpa 1 till en anledning till att få jaga mer för frun =) :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

okej lutar åt tax men skulle vilja samla på mig mer info om drevern så man inte köper å sen kommer på att man skulle tagit den andra hehe iof går de ju köpa 1 till en anledning till att få jaga mer för frun =) :wub:

Jag skall ge dig ett argument som din fru kommer att älska, pälsvården. Vi har en strävhårig tax som rycks en gång på hösten och en på våren, sedan dammsuger man och så har man inte något mer hundhår i huset under resten av året :D

Det är en tik vi har och lika frustrerad över henne som jag ibland kan vara så är hon ljuvlig. Egen personlighet som jagar friskt när hon önskar och ibland så gör hon inte mer än nödvändigt i skogen. Söket på taxen är sällan utanför 150 meter vilket gör att man har god kontakt med henne och vilt som finns inom 100 meter tar hon upp. Precis som tidigare skribenter säger så buktar djuren inom 300 meter vilket gör att jakten blir väldigt begränsad kring taxen.

Min tax stöter dels Orre och tjäder, driver hare, rå och räv samt stötande på älg. Hon har också tittat närmare på en björn, men efter någon minut kom hon tillbaka och satte sig bakom ryggen på mig. :lol:

Själv kommer jag nog alltid ha strävhårig tax i hemmet och planerar att ta valpar på min tax i februari.

Skulle dock vilja komplettera henne med en strävhårig Vorsteh för fågeljaktens skull.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skall ge dig ett argument som din fru kommer att älska, pälsvården. Vi har en strävhårig tax som rycks en gång på hösten och en på våren, sedan dammsuger man och så har man inte något mer hundhår i huset under resten av året :D

Det är en tik vi har och lika frustrerad över henne som jag ibland kan vara så är hon ljuvlig. Egen personlighet som jagar friskt när hon önskar och ibland så gör hon inte mer än nödvändigt i skogen. Söket på taxen är sällan utanför 150 meter vilket gör att man har god kontakt med henne och vilt som finns inom 100 meter tar hon upp. Precis som tidigare skribenter säger så buktar djuren inom 300 meter vilket gör att jakten blir väldigt begränsad kring taxen.

Min tax stöter dels Orre och tjäder, driver hare, rå och räv samt stötande på älg. Hon har också tittat närmare på en björn, men efter någon minut kom hon tillbaka och satte sig bakom ryggen på mig. :lol:

Själv kommer jag nog alltid ha strävhårig tax i hemmet och planerar att ta valpar på min tax i februari.

Skulle dock vilja komplettera henne med en strävhårig Vorsteh för fågeljaktens skull.

mycket träning =) hehe jag är sjukt sugen på fågeljakt brukar kolla mycke jaktfilmer samt läsa massa jakt relaterat men finns dåligt med skogsfågel där ja jagar tyvärr så har aldrig fått den chansen men får ja nys om mark med bra skogsfågel hoppar ja med eller arrenderar direkt ser ju ut å vara hur kul som helst=) du har inga kennel rekomendationer eller nått specifikt man ska tänka på när man väljer jycke? hehe björn lät lite vågat hehe ungefär samma klass på kropp hehe :lol:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller kennel anser jag att det finns lika många åsikter som det finns hundägare. Personligen tror jag att råämnet (sök hundar med drevchampions i generna) givetvis är viktigt men jag anser att det beror på hur man jagar. Om Jagar man i grupp eller ensam är det enorm skillnad på hur hunden bör fungera.

Sedan har jag förstått att allt fler strävhåriga taxars ägare är mån om att utseendet skall vara bra. Själv är jag bara intresserad av att det fungerar i skogen.

Sedan är det detta med grunddressyr. Vissa menar att man aldrig kan lära en tax någonting. Själv kan jag säga att grunddressyr inte är några problem och jag kan idag kalla in henne när helst jag vill oavsett om det är drev eller inte.

Det negativa är att drevtiderna inte är i topp ännu ca45 min, men det är trots allt bara första hösten hon driver löst. Dressyren tror jag att jag har igen nästa år när drevtiderna ligger på 60 minuter.

Kan också konstatera att taxar förut låg på ca 3000 st inreggade per år men nu är man nere i ca 800 st. Detta visar på att strävhåriga är på nedåtgående i antal. Men skall du söka riktigt bra taxar så skulle jag värdera följande bitar hos föräldrarna:

1. Sociala

2. Lyssnar, vilket är viktigt för dressyren

3. Fungerar i skogen (inte plöjer sig igenom blåbärsriset utan studsar) när den söker.

4. Pälsen är fin, vacker att se på. (Själv anser jag att en snygg hund i skogen är bättre än en snygg hund på utställning)

Fråga om du får jaga med någon av föräldrarna innan du köper en valp. Hade du inte bott så avsides hade du givetvis fått följa med och se hur min jagar. Var kräsen innan du bestämmer dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När det gäller kennel anser jag att det finns lika många åsikter som det finns hundägare. Personligen tror jag att råämnet (sök hundar med drevchampions i generna) givetvis är viktigt men jag anser att det beror på hur man jagar. Om Jagar man i grupp eller ensam är det enorm skillnad på hur hunden bör fungera.

Sedan har jag förstått att allt fler strävhåriga taxars ägare är mån om att utseendet skall vara bra. Själv är jag bara intresserad av att det fungerar i skogen.

Sedan är det detta med grunddressyr. Vissa menar att man aldrig kan lära en tax någonting. Själv kan jag säga att grunddressyr inte är några problem och jag kan idag kalla in henne när helst jag vill oavsett om det är drev eller inte.

Det negativa är att drevtiderna inte är i topp ännu ca45 min, men det är trots allt bara första hösten hon driver löst. Dressyren tror jag att jag har igen nästa år när drevtiderna ligger på 60 minuter.

Kan också konstatera att taxar förut låg på ca 3000 st inreggade per år men nu är man nere i ca 800 st. Detta visar på att strävhåriga är på nedåtgående i antal. Men skall du söka riktigt bra taxar så skulle jag värdera följande bitar hos föräldrarna:

1. Sociala

2. Lyssnar, vilket är viktigt för dressyren

3. Fungerar i skogen (inte plöjer sig igenom blåbärsriset utan studsar) när den söker.

4. Pälsen är fin, vacker att se på. (Själv anser jag att en snygg hund i skogen är bättre än en snygg hund på utställning)

Fråga om du får jaga med någon av föräldrarna innan du köper en valp. Hade du inte bott så avsides hade du givetvis fått följa med och se hur min jagar. Var kräsen innan du bestämmer dig.

haha vadå avsides din lille halvfinne =) ja får man prov jaga föräldrarna är de ju lättare. annars känns de som rena lotteriet när man väljer valp men som sagt tror med att om de är konstaterat bra föräldra djur så hänger mycket på en själv med träning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skall man jämnföra med taxe så är drevern ett säkrare kort på räv och hare inte med det sagt att det inte finns taxar som klarar det jobbet oxå. De drevrar jag jagat med har haft drevtider på 1-2 tim och mycket bra hemgång. Inga skl jaktidioter, kanske fel att skriva så för det har varit jakt hela dagen men flera drev på olika drevdjur och vi har oftast inte fått vänta på att hundarna skall släppa och gå hem. Sträcker det rätt ut så har ett flertal av hundarna släppt själva och återvänt snabbt. Dessa har haft utpräglad återgång och vi har kategoriskt gjort oss av med de hundar som inte haft självmand återgång, att köra å leta och plocka upp hundar i tid och otid håller inte. Tror på riktad avel och inte på att någon kan dressera vare sig återgång,drevsätt och drevtider så därför lägger jag/vi inte tid på hundar som visar vad vi anser vara "fel" anlag efter ett par säsonger.

Skulle jag välja tax så skulle det bli en korthårstax med MYCKET Trobax blod i för rovviltsskärpan,faller valet på drevern så skulle det bli med mycket Biabys blod många bra och trevliga hundar har kommit från dessa kennlar. Finns säkert bra strävhår men de är ju ack så fula ;)... och denna dj**la pälsvård, räcker med tysken jag hade för ex antal årsen.

Viktigast i ett hundköp är ändock att magkänslan är rätt inte vad andra tycker och tänker.

Skit jakt på er.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar har en Drever och som sällskapshund så har han tagit plats som ett barn i familjen

Helt suverän där, Men han har haft problem med att han hårar något förbannat samt att han har visat sig ha stora problem med Svensk sommar och värme han blir totalt orkeslös och känns som den gamla gubbe han nu hunnit bli.

Jaktmässigt så var han till en början en ganska olydig långdrivare <_< vilket först ändrade sig när orken började tryta.

Många långa dagar i skogen med en jakttokig Drever gapandes i fjärran..

Köp en Tax! det hade de före Drevern och honom växte jag upp med, fin familje hund med alla hästar i hemma, stor saknad när ett diskbråck gjorde processen kort med honom :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mina föräldrar har en Drever och som sällskapshund så har han tagit plats som ett barn i familjen

Helt suverän där, Men han har haft problem med att han hårar något förbannat samt att han har visat sig ha stora problem med Svensk sommar och värme han blir totalt orkeslös och känns som den gamla gubbe han nu hunnit bli.

Jaktmässigt så var han till en början en ganska olydig långdrivare <_< vilket först ändrade sig när orken började tryta.

Många långa dagar i skogen med en jakttokig Drever gapandes i fjärran..

Köp en Tax! det hade de före Drevern och honom växte jag upp med, fin familje hund med alla hästar i hemma, stor saknad när ett diskbråck gjorde processen kort med honom :(

mm läst att diskbråck e rättså vanligt? nån kennel rekomendation?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

mm läst att diskbråck e rättså vanligt? nån kennel rekomendation?

Nä sorry ingen rekomendation!

Jag tror vi köpte av en privatperson men helt säker är jag inte.

Till saken får höra att diskbråcket inte kom förrän han var ganska gammal.

Han hade ett skapligt långt liv utan skador men det blev ganska abrubt avslut för han blev så dålig att han inte kunde röra sig på slutet, tror att han fick någon skada när han var lös, jakt eller ute och rände vid någon löptik ^_^ gossen kunde öppna ytterdörren och en hel del andra trix för att kunna besöka grannskapets damer :lol: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena

Min röst går till drever.

Jag har jagat mycket med både drever och tax.

Tax är en underbar hund,men det blir problem om det är mycket ris och spår av skogsmaskiner.

Jag har nu en drever som är en underbar familjehund och perfekt i skogen,drevtider på ca 1-2tim.

Jag tror att du blir nöjd med en drever.

Mvh Tobbe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

haha vadå avsides din lille halvfinne =) ja får man prov jaga föräldrarna är de ju lättare. annars känns de som rena lotteriet när man väljer valp men som sagt tror med att om de är konstaterat bra föräldra djur så hänger mycket på en själv med träning.

Jag tror att det finns ett antal fina jaktlinjer i Göteborg, har inte någon koll på hur det valpas. En annan fin jaktlinje är i Östersund "hissmovallens". Själv har jag en Ovansjöskallets som nu är på annons på blocket.

Utöver detta skall det visst tas en kull på ängsmons kennel i Sundsvall. Sedan bör du titta på hur ägaren ser ut, om det är en jaktintresserad person eller en utställningsintresserad person.

Sådan husse sådan hund är ett begrepp som stämmer, själv har jag en strävhårig tax, liten hund med stor skalle och tjurig som få. Kanske får det istället vara sådan matte sådan hund. :lol:

När har du tänkt att köpa hund?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns ett antal fina jaktlinjer i Göteborg, har inte någon koll på hur det valpas. En annan fin jaktlinje är i Östersund "hissmovallens". Själv har jag en Ovansjöskallets som nu är på annons på blocket.

Utöver detta skall det visst tas en kull på ängsmons kennel i Sundsvall. Sedan bör du titta på hur ägaren ser ut, om det är en jaktintresserad person eller en utställningsintresserad person.

Sådan husse sådan hund är ett begrepp som stämmer, själv har jag en strävhårig tax, liten hund med stor skalle och tjurig som få. Kanske får det istället vara sådan matte sådan hund. :lol:

När har du tänkt att köpa hund?

hehe=) bästa är om dom är leveransklara runt nyår då jag tänkte ta 2 månaders pappa ledigt å va hemma med jycken har kollat ovansjöskallets men så jävla långt å åka då ja bor i degerfors som ligger mellan örebro å karlstad typ. finns en kennel som ska ha valpar nu i november campilios.stellan heter han men vet inget om dom bara kollat deras hemsida å smsat lite med dom. blir lite långt till sundsvall tyvärr hehe

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej,

Med 160 hektar att tillgå hade det blivit en TAX - helt klart. Alternativet kan vara en Petit Basset. Det hela beror ju lite på andra faktorer. Familj, andra möjligheter till jakt, HUR OFTA DU ska/kan jaga. 160 ha räcker helt enkelt inte för en Drever eller Beagle. Du måste jaga minst en gång i veckan helst mer för att det ska må rikgtigt bra, i alla fall Drevern.

Själv är jag Beaglefrälst...

Kan rekommendera att du läser http://matslodfelt.cybersite.se/tips.html

Han har en riktigt bra sajt med massor av bra tips och råd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hehe=) bästa är om dom är leveransklara runt nyår då jag tänkte ta 2 månaders pappa ledigt å va hemma med jycken har kollat ovansjöskallets men så jävla långt å åka då ja bor i degerfors som ligger mellan örebro å karlstad typ. finns en kennel som ska ha valpar nu i november campilios.stellan heter han men vet inget om dom bara kollat deras hemsida å smsat lite med dom. blir lite långt till sundsvall tyvärr hehe

Campilios är en bra lina bakåt av jakthundar. Så det är inget fel med dem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Campilios är en bra lina bakåt av jakthundar. Så det är inget fel med dem.

alltså vettigt å köpa hund av dom=) hittar du nån bra kennel inom ca 30mil från mig som kan leverera i slutet av december början av januari så hojta till som har erkänt bra linjer kul å kolla fler kennlar. hade ovansjöskallet legat lite närmare hade de blivit dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ös in strävhårig tax kennel rekomendationer å info i mängder tack=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både drever och tax men jag kan ju säga att jag saknar drevern!!!!

Var noga när du väljer valp kan jag bara säga....

Drevern leta efter en linje men samarbetsvilliga hundar och du kan få en grym hund på Rå,Räv och Hare :)

Min tax hon driver mkt sakta och man kan få underbara drev på både räv och rå som sällan går utom hörhåll men hon har ett allt för dåligt sök. Den erfarenhet av tax är just den att man kunde önska mer av söket. Samtidigt så var söket åt helvete för stort på min drever. Hon gick tills viltet var rest då ofta utom hörhåll. Under de 9 år som jag jagade med henne så tror jag hon endast kom tillbax ett handfull gånger utan att hon rest vilt. Dessa gånger var hon borta minst 1 timma.

Nästa hund jag kommer att skaffa blir nog ändå en drever :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft både drever och tax men jag kan ju säga att jag saknar drevern!!!!

Var noga när du väljer valp kan jag bara säga....

Drevern leta efter en linje men samarbetsvilliga hundar och du kan få en grym hund på Rå,Räv och Hare :)

Min tax hon driver mkt sakta och man kan få underbara drev på både räv och rå som sällan går utom hörhåll men hon har ett allt för dåligt sök. Den erfarenhet av tax är just den att man kunde önska mer av söket. Samtidigt så var söket åt helvete för stort på min drever. Hon gick tills viltet var rest då ofta utom hörhåll. Under de 9 år som jag jagade med henne så tror jag hon endast kom tillbax ett handfull gånger utan att hon rest vilt. Dessa gånger var hon borta minst 1 timma.

Nästa hund jag kommer att skaffa blir nog ändå en drever :)

är ju de att ja jagar på 176ha för tillfället så känns taxen säkrare drevern drar kanske lite för långt för marken? så tror de blir en tax =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hunnabackens kennel eller campilios kennel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...