Hoppa till innehåll

Tips angående injagning av wachtel


CG1

Recommended Posts

Hej.

Har börjat så smått att jaga in min Wachtel hane nu i höst, han är i skrivande stund 11 månader.

Första gången han var lös med passkyttar i skogen var under Älgjaktsveckan. Jag ville väll egentligen inte "jaga" med honom med massa folk i skogen,men tyvärr vart våran älghund i laget skadad veckan innan och jag har den enda hunden i laget förutom den skadade som vi kan skjuta älg för.

Iaf,allt förlöpte fint.Ingen älg skjuten för hunden men han presterade bra ändå, dom få gånger han var lös (ca 2h/dag i 3 dagar).

Han drev både Älg,Rå och Dovhjort under dessa dagar.

Älg går fint än så länge, där håller han i ca. 10-15 minuter under drev.

Han stötte även på en kviga som vart lite sömnig, den skällde han "ståndskall" på. Jag var framme på ståndet och kika (ca.30m) och här märkte man att han inte är mogen för att möta dessa situationer ännu. Han höll ungefär 15 meter till kvigan och vågade inte möta henne framifrån. Han kom till mig och sökte stöd och när jag heja på honom så gick han in på kanske 5-10 meter som närmast. Kvigan stod som bergfast, även fast jag stod och tittade på henne och till slut gav hunden upp och började leta andra spår. Sedan växlade hunden med att skälla på kvigan och leta nya spår om vartannat. När hon till slut gav sig av,kom hunden in till mig och var redigt stolt. Jag berömde honom massor men han hängde aldrig på kvigan något mer. Det kändes precis som han var mentalt slut och inte orkade springa efter henne.

10 minuter efter ovan beskrivna incident får han upp en dovhjort och det går på långskjuts, han driver ungefär 25 - 30 minuter och bryter till slut ca. 1,5 km från mig.

Dagen efter händer samma grej. Han tar upp dovhjort och driver i 20-25 minuter,till slut kommer han förbi mig med hind och kalv och jag kan vråla av honom från drevet.

Nu senast tog han upp ett Rådjur, detta drev han i ca.20 - 25 minuter väldigt knackigt. Rådjuret kommer i pass hos mig och efter hon har blivit varse mig går det på långskjuts och han släpper ca. 1,2 km från mig.

Han har träffat på flera älgar som skenat för honom, som längst har han hållt i 3,5 km innan han släppt. Står älgarna stilla skäller han någon minut eller två,sen tar den mentala orken slut och han bryter och kommer in till mig.

Tilläggas skall att hans återgångar är jättebra, han har alltid gått i sina bakspår hela vägen in till mig förutom sist gång när han drev rådjuret då gick han tillbaka till upptagsplatsen och började väckskalla, då vissla jag in honom.

Söken ligger på ungefär 150-200 m och ett par vändor ut till 500 m hinner han med om jag bara sitter stilla på en stubbe i säg en timme.

Jag känner instinktivt att han driver för länge med tanke på hans unga ålder. Dessutom vill jag inte han skall bli övermodig i tidig ålder och bli skrämd av en älg eller liknande då han är väldigt vek och lär sig allt löjligt snabbt. Jag tänker som så att jag inte skall släppa honom på jakt med passkyttar för att undvika att skjuta för honom för tidigt. Sedan får jag trappa upp lydnaden lite för att se om det påverkar hans drevtider (eller det kanske bara påverkar hans sök?). Jag har ingen kadaverlydnad på honom men jag har alltid kunnat vissla in honom under sök och när han väckskallar, under drev har jag provat ett par gånger och har väll lyckats hälften av gångerna. Kommer han förbi mig under drev kan jag ropa hans namn och då bryter han.

Tänker jag rätt? och har har någon något mer bra tips hur jag skall gå tillväga.

Såg nu att detta blev långt, men om någon orkar läsa allt är jag säker på att folk här inne har massa matnyttigt att komma med!

MVH /

Christoffer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter väl som att han går som en klocka vad mer begära? :rolleyes:

11 månader så är det bara köra på ju mer jakt ju bättre blir dom .. är min erfarenhet.. Hjortar blir alltid naturligt längre drev på då dom går närmare hunden ..

synd att du inte fick skjuta älgen på stånd ..sådant är nyttigt för dom.. Mvh Jensa

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försök att skjuta något för hunden tidigt under ett drev?

Eller tänker jag tokfel då?

De är kul vad olika individer de finns på hundar, våran unghund 1.5år (wachteltik) har ett sök på ca 75m och driver ca 2-4min hon har nu varit lös 6jaktdagar så vi ska inte kräva något än av henne :)

/Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter väl som att han går som en klocka vad mer begära? :rolleyes:

11 månader så är det bara köra på ju mer jakt ju bättre blir dom .. är min erfarenhet.. Hjortar blir alltid naturligt längre drev på då dom går närmare hunden ..

synd att du inte fick skjuta älgen på stånd ..sådant är nyttigt för dom.. Mvh Jensa

Hej Jensa.

Vet ej om du kommer ihåg mig men det var jag som ringde dig i sommras angående en ny hund. Det var min hund som höll på att stryka med i en tarmoperation.

Som du förstår repa han sig och är back in business så att säga.

Jag det var synd med älgen, vi hade dock skjutit en kviga dagen innan så vi hade/har bara en tjur kvar på licensen.

Jag är bara rädd att jag tappar fullständigt kontrollen om det går för fort fram för honom, men det är kanske bara jag som är nojig. Jag har juh haft några chanser att skjuta för honom men avstått för att jag vill att han skall få driva "tomt" ett par gånger först och bryta själv och komma tillbaka.

Funkar det kanske att sätta en gräns att inte skjuta om han drivit längre än säg 25 min?. Jag får en känsla av att det bara kommer bli längre i framtiden när han har mognat på sig

De flesta dreven har varit riktigt OK, och han är väldigt spårnoga och driver hyffsat sakta. Ett par drev har blivit lite bukt på (rådjur och 1st dovhjorts drev)

MVH /

Christoffer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Försök att skjuta något för hunden tidigt under ett drev?

Eller tänker jag tokfel då?

De är kul vad olika individer de finns på hundar, våran unghund 1.5år (wachteltik) har ett sök på ca 75m och driver ca 2-4min hon har nu varit lös 6jaktdagar så vi ska inte kräva något än av henne :)

/Martin

Hej Martin.

Jag tänker tvärt om.

Om jag skjuter efter 2 minuters drev kanske han lär sig att han skall driva tills det ligger något för honom, man kanske skapar sig en långdrivare.

Jag hade försökt att skjuta så fort det bara går om hunden är lite trög i starten och behöver hetsas igång.

Jag vet ej om detta stämmer, men detta är tips jag fått från andra ägare till wachtlar.

MVh /

Christoffer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen wachtelexpert men det du skriver låter riktigt bra för en ung jakthund.

Men, vill du inte skjuta djur för honom för att du vill han ska ha ännu längre drevtider med tiden?

Jag hade nog tagit tillfället och belönat hunden med att skjuta ett djur, har han förtjänat

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen wachtelexpert men det du skriver låter riktigt bra för en ung jakthund.

Men, vill du inte skjuta djur för honom för att du vill han ska ha ännu längre drevtider med tiden?

Jag hade nog tagit tillfället och belönat hunden med att skjuta ett djur, har han förtjänat

Jag tänker att om jag skjuter för tidigt så får han riktig smak på detta och får ännu längre tider i framtiden, vilket jag inte vill.

Som sagt jag spånar bara fritt, är helt ny på jakthundar så jag behöver alla tips jag kan få.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Tror jag att jag träffade din hund utanför tjörns brukshundsklubb i lördags?

Av jaktreferatet tycker jag det låter som att du har alla möjligheter att få en jäkligt bra jakthund - stark jaktlust och lite lagom förarvek är ett vinnande koncept för en wachtel.

Ser som Jensa ingen anledning att hålla igen. Så länge du har bra koll på inkallning och lydnad så är varje viltkontakt värdefull för utvecklingen.

Risken är liten för att inte säga obefintlig att du stimulerar till långa drev om det skjuts snabbt. Det hävdas dock att man kan stävja långa drev med att inte skjuta när hunden drivit länge. Själv är jag lite tveksam till att man kan påverka detta på detta vis utan att det är lite mer komplext än så.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Angående drevtider så är jag rätt så övertygad att den delen sitter i generna och är mycket svårt att påverka.

Enda sättet är att ha en perfekt inkallning men hur lätt är det när hunden är 500 meter bort och driver för fulla muggar.

Mvh Einar

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror jag att jag träffade din hund utanför tjörns brukshundsklubb i lördags?

Av jaktreferatet tycker jag det låter som att du har alla möjligheter att få en jäkligt bra jakthund - stark jaktlust och lite lagom förarvek är ett vinnande koncept för en wachtel.

Ser som Jensa ingen anledning att hålla igen. Så länge du har bra koll på inkallning och lydnad så är varje viltkontakt värdefull för utvecklingen.

Risken är liten för att inte säga obefintlig att du stimulerar till långa drev om det skjuts snabbt. Det hävdas dock att man kan stävja långa drev med att inte skjuta när hunden drivit länge. Själv är jag lite tveksam till att man kan påverka detta på detta vis utan att det är lite mer komplext än så.

Hej.

Frugan pratade något om att hon träffat en annan Wachtel ägare. Kul med fler wachtlar på nära håll.

Jo jag har funderat och också kommit fram till att det är bara och köra på.

Skulle drevtider och drevsätt inte vara optimalt för rådjur i framtiden får jag väll jaga annat vilt, han har juh hittils jagat allt som kommit under nosen för honom.

MVH /

Christoffer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...