Hoppa till innehåll

Orrstjärtar!?


Kias Husse

Recommended Posts

Såg någonstans att det fanns någon som ville köpa orrstjärtar.

Vad använder man sånna till? Hur ska man ta reda på stjärtarna? Är tjäderns stjärt något att ta tillvara?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg någonstans att det fanns någon som ville köpa orrstjärtar.

Vad använder man sånna till? Hur ska man ta reda på stjärtarna? Är tjäderns stjärt något att ta tillvara?

Dem blir hattuppsättningar man skär lös dem i leden och låter dem torka på en varm torr plats typ pannrum.

Tjäderns stylen sålde jag också något år men enbart exemplaren som hade en vitrand ytterst på fjädrarna under stylet var intressant och priset endast 50 spänn på dessa fullstora orrstylen betalas 150-200.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyran på orren används till utsmyckning av hattar. Men de ska vara skjutna under vintern för att inte ha blod kvar i fjädern.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för skojs skull knippsat av de senast skjutna fåglarna. Vet inte om jag gjort rätt eller så...

Är dessa några som skulle vara gångbara?

post-4173-0-14836800-1319742374_thumb.jp

post-4173-0-60866300-1319742418_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite risiga bilder men tycker det ser ut som ungfågel dessa är inte säljbara minns jag rätt så skall dem vara minst 21cm. Som Nils säger färdig ruggade utan blodpennor men det är dem nu sedan gärna utan blod eller andra skador också skär lös dem med minsta möjliga kött kvar vill man vara säker så funkar det bra att salta lite i snittet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Mailade en uppköpare idag. Bifogar ett word-dokument som jag fick.

fågeljägare utskick 2011 word (1).doc

Bra info! Tack!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror utan vidare att du kan få minst 500 kr/style för dem om du anonserar ut dem nere i alperna. Har en kompis som säljer dit. Det skall tydligen vara stora, snygga orrfjädrar i alphattarna som de går och sprätter i som uppklädda och i spelmannalagen. Hur som helst, fin inkomst för en orre ! Dåligt pris från Bjurholm om man kan dra in hela vinsten själv... Tjäder tror jag inte är så populart i alperna men hemma ! Jag har blivit värsta indianuppkittaren blan ungarna i området för att jag har sparat några tjäderstylen. När snön smällt och pilbågarna åker fram i kvarteret står varenda liten indian på kö utanför förådet och skall ha en fjäder. Tjänar inga pengar men är bästa pappan !! ;)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror utan vidare att du kan få minst 500 kr/style för dem om du anonserar ut dem nere i alperna. Har en kompis som säljer dit. Det skall tydligen vara stora, snygga orrfjädrar i alphattarna som de går och sprätter i som uppklädda och i spelmannalagen. Hur som helst, fin inkomst för en orre ! Dåligt pris från Bjurholm om man kan dra in hela vinsten själv... Tjäder tror jag inte är så populart i alperna men hemma ! Jag har blivit värsta indianuppkittaren blan ungarna i området för att jag har sparat några tjäderstylen. När snön smällt och pilbågarna åker fram i kvarteret står varenda liten indian på kö utanför förådet och skall ha en fjäder. Tjänar inga pengar men är bästa pappan !! ;)

Dessutom kan du göra riktigt bra lockpipor för Järpe av Tjädern. Har inte provat själv men sett andra som har!

// Henrik

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Ja det var inget litet trådlyft.

börja med att titta på hur en köpt järp pipa ser ut. Det går även hitta ljud. 
jag vill minnas att munstycket gjordes av en 22 hylsa. Sedan var total längden knappt 10cm. (Obs ur minnet) snedjacket som gör det till en pipa ganska nära munstycket. Kanske 1-2xm från där hylsan slutar. (Intryckt i fjäderpennan) nagellack för hållbarhet. I övrigt får du experimentera. Eller googla. Borde finnas någon som lagt upp ett projekt någonstans!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 years later...
13 hours ago MagnusN sa:

Ah, såg bara ditt ilägg i luren.

Hattmakare?

Jo jag förstod det så, har fått ett nr som jag ska testa ringa och höra.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...