Hoppa till innehåll

täta trä?


marcus.söderlund

Recommended Posts

pga den inte allt för lockande prislappen på utomhus plywood på 349kr för 120x240cm så funderar jag på vettigare lösning som fortfarande håller. kan man använda tjära för att sluta ute fukten? tänkte om man skulle kunna använda vanlig plywood och tjära noga på det?

vilket materiall skulle annars kunna funka?

tjänar inte några större summor som 1års montör och blir inte över spec mkt efter betalt hyran,bilen o alla andra räkningar så.

taket kommer dom bli i utomhusplywood pga att det är så utsatt. frågan handlar om det som ska användas som väggar.

mvh//Marcus

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kolla på soptippen nästa gång du är dit om du inte kan hitta några hinkar med kastad färg?

Det finns ju hela avdelningar för miljöfarliga avfall och där slänger man bl a färg.

Plastfärg eller liknande med silikonbas osv borde ju täta ordentligt!

Har de fel nyans så är det bara att bryta dem med svart pigment eller liknande!

Annars kan du snacka med någon större färgaffär om de inte har någon färg som har passerat bäst före datum.

Det gjorde jag en gång när jag skulle måla ett jakttorn och det blev inte många kronor! (brukade handla där så de kände inte att de förlorade något på den affären)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tack Wizard. har haft i tankarna om att det rimligen borde gå o "döda" lufttillförselns med färg men jag är långt ifrån en målare så va långt från säker att de borde funka så bra som jag trodde.

har en bekant som jobbar/jobbade på återvinningsstationen här i varberg så får allt höra mig för med honom om han jobbar kvar o kan hålla koll efter lite färg.

hmm får undersöka om man känner någon inom färghandeln eller om man helt enkelt får åka o fråga på. finns diverse affärer i byn här så :) tack för tipsen!

killer_mouse: tveksamt om man kan få tag på sånt till vettig peng. visst går de o köpa på ÖB o såna ställen men vet inte hur ekonomiskt det blir i längden?

kojans mått är enkla gjorda för o få ihop bygget så snabbt jag har handlat lite virke.

bredd: 240cm

höjd : 180-200 ( osäkert ännu, måste undersöka djupets yta först till 100% )

Djup : 180 ( satsar jag på. förlorar 8-10cm per sida pga isolering och innervägg )

mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Oljehärdad masonite istället för marinplywood? Inte lika starkt (behöver lite fler reglar) men hyfsat beständigt och definitivt tätt. Under 100-lappen på bygg-max (1,2x2,4 m). Funderar faktiskt på det till väggarna på ungarnas trädkoja....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kan det ju vara lite känsligt men vårda polaren på återvinningsstationen väl.. Med hjälp av material därifrån så kan du bygga måååånga vakkojor! Jag körde dit och knackade ihop en hel kråkfälla en gång, funkar hur bra som helst. Däremot så är det jävligt känsligt, pryttlarna som landat på tippen ska inte ut igen så det förutsätter lite goda kontakter eller något. Coolast var när jag skulle ha tag på en tyst och go stol, maskinföraren plockade snabbt ut 4-5 stycken som jag fick provsitta och kolla hur tysta de var och sen var det bara att köra till rävtornet med fyndet.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

oj det tipset gillade jag Älgflugornas herre! :rolleyes: tittade på sånt men trodde aldrig det skulle funka. virke till den mesta av själva skelettet finns och det kommer byggas högst troligt med 2"3 och ha normal mått mellan reglarna.

kanske det och mcgyvers förslag ihop hade kunnat löst de hela smidigt? :rolleyes:

Hipshot: det kallar jag service :lol: man skulle ha extraknäck på tippen egentligen! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag använde vanlig 6mm plywood på min koja och sedan målade jag med överbliven oljebaserad grundfärg (Visir.

Det har inte verkat ta skada än så länge och då har den varit helt täckt i pansaris i vintras och dessutom klarat en riktigt våt vår och höst.

Det man får vara försiktig med är kanterna som kan börja skikta sig om de int blir ordentligt täckta, helst av brädor eller plåt (knutarna alltså)

Taket är täckt med Tjärpapp och det funkar fint. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjörnbon: tackar för infon. kommer köra med bockat plåt på knutarna. jag är av naturen lat fd balkongbyggare så jag har upptäckt finurligheten med o täta allt med just fogskum :rolleyes: några strängar sånt så har man det tätt o fint B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tjörnbon: tackar för infon. kommer köra med bockat plåt på knutarna. jag är av naturen lat fd balkongbyggare så jag har upptäckt finurligheten med o täta allt med just fogskum :rolleyes: några strängar sånt så har man det tätt o fint B)

Och du behöver knappt skruva fast plåten för fogskummet funkar som lim ^_^

Täta inte för bra bara , syre är gott för kroppen ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

japp. fogskum is the shit så att säga B)

nä då ventilation ska fixas oxå ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hittade en ritning på en vak-koja i en jakttidning för några år sen (jaktjournalen), basen/golvet byggdes med två tompallar och sen en regelstomme av 2x2 tum (45x45mm), detta kläddes med "asfa-board" (detta är en 12mm porös träfiberskiva som impregneras med en typ av asfaltlösning, den är dessutom isolerande både mot kyla och ljud) och taket kan man lösa efter eget huvud. Resultat blev en väldig lätt och "tyst" koja.......2-3 personer lyfter den lätt på plats, det bästa är att bygga en ställning som den ska stå på för att sen ställa kojan på denna och förankra den ordentligt med skruvar i ställningen. B)

Tyvärr blev kojan inte använd utan står nu på en traktorvagn ute i skogen, fick höra att grannens kvigor hade börjat käka av asfaboarden...... :wacko:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...