Hoppa till innehåll

Camo nät? Val och var att handla?


Christian N

Recommended Posts

Jupp,

sitter med en liten fnuling,

efter en del valsande i terrängen där bland annat camo nät varit en del av tillvaron har jag kommit fram till att vanliga nät iofs säkert är fina och så men de har "fel" färg för 90 procent av alla jakt och bruk,

såldes,

sökes tips på nät som är ljusare/beiga/vete eller stubbfärgade, eller med andra ord nät som man kan använda utan att det är helt sjukt uppenbart för alla fåglar med färgseende att se där,

är en blobb med grönsvart färg jag inte har sett förut osv.

jag vill gärna kunna möta nästa säsong med att vara i framkant, beredd, klar och med ett nät som är testat för att inte bara vara kasst.

Är alternativet annars att ta ett vanligt M90 nät o bleka skiten ur det samt skita ner det med lera?! :)

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte spraymålning av en kron-nät vara ett alternativ? Överskottsnät torde vara de billigaste/m2.

Jag kan ju svänga förbi Mike&Nike här i A-boga och kolla om de har nått nät liggande.

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flex,

det där nätet alt 2, är kanske mer/mest rätt,

tydligen krängs dessa även i Sverige.

Må- du får gärna svänga förbi där och ta en titt om du hinner.

Tanken att sprejmåla på ett nät för att justera upp det är inte utesluten, det tråkiga med det är ett tvingande besök till en sådan där klotterfärgsbutik,

det är de enda prismässigt vettiga burkarna..

Tack för förslagen...

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

är ett tvingande besök till en sådan där klotterfärgsbutik,

det är de enda prismässigt vettiga burkarna..

Det där verkar du ha koll på.. ;):D

/Må

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt för mig att jag läst att en del fåglar också kan se ultraviolett ljus. Hur blir det med camouflage-faktorn om man målar med sprayfärg? I stället för en grön/svart klump ser fåglarna en klart lysande ultraviolett klump. Vingspeglarna på änderna ska tydligen fylla samma funktion.

Tidigare hade gundogeq.com nät av säckvävstyp. Att köpa säckväv på tygrulle och lera in samt göra små hål i är också ett alternativ.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför inte det görs camonät med camoteckning. Det finns ju många olika camomöster som borde passa typ Max4, Seclusious 3d, Woddland o s v... :huh:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jupp,

sitter med en liten fnuling,

efter en del valsande i terrängen där bland annat camo nät varit en del av tillvaron har jag kommit fram till att vanliga nät iofs säkert är fina och så men de har "fel" färg för 90 procent av alla jakt och bruk,

såldes,

sökes tips på nät som är ljusare/beiga/vete eller stubbfärgade, eller med andra ord nät som man kan använda utan att det är helt sjukt uppenbart för alla fåglar med färgseende att se där,

är en blobb med grönsvart färg jag inte har sett förut osv.

jag vill gärna kunna möta nästa säsong med att vara i framkant, beredd, klar och med ett nät som är testat för att inte bara vara kasst.

Är alternativet annars att ta ett vanligt M90 nät o bleka skiten ur det samt skita ner det med lera?! :)

/Christian

Vet inte om ngn annan redan sagt det, men såg förra veckan eller något sånt nät på blocket för anv på stubb som var beiga typ :) kostade inte mkt pengar heller! :)

/Gustaf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Racerback,

om man säger så här, inte en helt korrekt prissättning i deras annons, eller i varje fall inte så klart som man kunde kräva som konsument.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag undrar varför inte det görs camonät med camoteckning. Det finns ju många olika camomöster som borde passa typ Max4, Seclusious 3d, Woddland o s v... :huh:

http://www.camonetsusa.com/categories/3D-Digital-Camo-Nets/

http://www.camonetsusa.com/products/Flyway-Camouflage-Netting.html

De säljer inte till sverige men samma produkter finns delvis iaf hos midway tex.

http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=130027

Har sett de på andra ställen med....

Annars så är jag nyfiken på om ngn har prövat dessa?

http://www.midwaysverige.com/apps/eproductpage.exe/showproduct?SaleItemID=697056

Har sett lite blandade ressensioner från USA.

Vore kul o höra om det finns erfarenheter i sverige o från våra förhållanden o våran jakt.

//Ulf

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jupp,

sitter med en liten fnuling,

efter en del valsande i terrängen där bland annat camo nät varit en del av tillvaron har jag kommit fram till att vanliga nät iofs säkert är fina och så men de har "fel" färg för 90 procent av alla jakt och bruk,

såldes,

sökes tips på nät som är ljusare/beiga/vete eller stubbfärgade, eller med andra ord nät som man kan använda utan att det är helt sjukt uppenbart för alla fåglar med färgseende att se där,

är en blobb med grönsvart färg jag inte har sett förut osv.

jag vill gärna kunna möta nästa säsong med att vara i framkant, beredd, klar och med ett nät som är testat för att inte bara vara kasst.

Är alternativet annars att ta ett vanligt M90 nät o bleka skiten ur det samt skita ner det med lera?! :)

/Christian

Ebay is the shit för camonät, kostar ingenting att beställa från USA dessutom har de seriösa handlarna free shipping. Värt att tillägga är att dollarn är rätt fördelaktig för tillfället!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Uffe-Puffe,

din fråga om det där spegelgömslet är iofs roande men enligt vad jag har hört är det bara vi dumma människor som anser det bra,

därtill blir bruket av det begränsat till dagar utan sol och påföljande reflektioner.

Fille- ja det verkar som att det är e-bay som gäller, för den svenska marknaden är lite marger helt klart.

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan ju svänga förbi Mike&Nike här i A-boga och kolla om de har nått nät liggande.

Mike o Nike har jag handlat av tidigare, minns inte några detaljer men jag har för mej att det var rejält billigt och smidigt!

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Njaaa du vet att jag har vanliga nät,

det är inte dem jag söker efter, det är beigare nät typ ditt det där super lätt nätet i färgen fast med något mer av egenvikt,

Men det var ett bra tips till någon som behöver lite nät.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns billigt nät på engelsons men jag vet inte hur bra det är har tänkt köpa men är det någon här som har sånt nät är det bara skit eller är det ganska bra? :)

MVH

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

det här kanske kan vara något det är det allra allra billigaste i alla fall :o;) det är från Jula kostar bara 200 kr och det är 3 m lång och 1,5 m högt om du bara bygger på med lite kvistar kan det nog bli bra :D eller ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

inte så himla dumt faktiskt, Linus.

I mina ögon är det något för brunt, på håll kommer det bara att se mellanbrunt ut och det krävs att man sätter en gren eller något annat framför/invid som då bryter linje o mönster, eller snarare skapar det.

Jag har hittat de nät jag letar efter, men de säljs av en firma jag inte vill ha något att göra med....

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ok vad blev det om man får fråga ? :D för jag kanske behöver ett till duvjakten i sommar för då behövs väl ett hyfsat nät för duvor har väl också bra syn ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är racerback som har näten,

de kallar dem stubble eller motsvarande,

av en pletora av skäl handlar inte jag från dem.

/C

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är racerback som har näten,

de kallar dem stubble eller motsvarande,

av en pletora av skäl handlar inte jag från dem.

/C

det ser fint ut ;):D
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit fiskenät o sedan knytit fast diverse efter hur bra det ska smälta in i omgivningen. Lite omständigt men med en rulle fisketråd, några buntband lite material och en portion tålamod så kan det bli riktigt bra. Har hängt upp de i förrådet efter var gång det använts så det inte ska förstöras för fort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...