Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
Sign in to follow this  
zorox

Stövarblanding sökes

Recommended Posts

zorox

Har blivit lite intresserad av att köpa en stövarblandning som jagar allt med klor.

Finns det några kända profiler i detta land som föder upp sådana?

storviltsjägaren

hör med karlsson här på forumet :) han har en ruggit bra räv/lo hund samt att den jagar björn =)

ska själv kanske köpa en efter hans hane Ruben

MathiasD

Har du hittat någon bra rovstövare? Jag håller också på och letar, vill ha en plott/stövare men verkar svårt.

Vem är karlsson?

/mathias

storviltsjägaren

vet om en finne/hamilton kull i dalarna som är bra

sen kan de bli en korsnig skull i Södra dalarna oxå efter bra räv/lo hundar

MathiasD

finne/hamilton kull i dalarna låter intressant.

vet du när?

storviltsjägaren

finne/hamilton kull i dalarna låter intressant.

vet du när?

tror dom är födda oxå. skickar ett PM med nummer.

badger

Varför söka efter blandhundar? Finns renrasigt som fungerar exakt lika bra. Hade själv samma fantasier som er ( storviltsjägaren- zorrox) för 4-5 år sedan, men jag växte ur blöjan och vart torr bakom öronen, köpte en RENRASIG stövare som är minst lika " ball" som era idolers blandhundar. Köp renrasigt, få den att gå bra, är den värd att avla på så avla, om det gynnar rasen. Tack för ordet.

storviltsjägaren

har inget emot blandraser men kan tänka mig renrasigt oxå, då ja skiter i utställnigar o sånt kan ja lika gärna ha blandras då bara ja ska jaga med hun o skippar om den har krok på svansen o ser ut som en tax bara den jagar, men visst kan den vara skoj att få en riktigtbra renrasig oxå.

Korpen

Föds en kull foxhound's här inom en vecka efter räv/lo hundar. Tiken har gjort riktigt bra jobb på björn, även nattetid... Hanen är Melkersons Nixon i Värmland, ruggigt bra räv/katthund, har bara provats en gång på björn, jagade bra men svårt att säga efter ett försök vart det landar... Allt kan ju förvisso bli skit, men valparna borde ha goda förutsättningar att bli snabba drivare som stannar vid gryt och får dom lite extra från Nixon skäller träd oxå... ;-)

badger

Är inte intresserad av valp, dock lite nyfiken bara. Korpen: hur är dom i skallet, foxhunden har väl en benägenhet att vara hårdskälld.

Korpen

Ja, många av dom iaf.. Tiken är i mitt tycke perfekt, aldrig ett väckskall och tystnar om hon blir mer än 2 minuter efter, kanske något mer på barmark... Vet några som är direkt löskäftade, men generellt ska dom vara något hård. Tycker man generellt får kortare jakter med hårda, snabba hundar och det är därför jag fastnade för fox. Min egen hane har haft ett enda rävdrev på över 25 minuter, annars är det stopp eller gryt innan dess.