Hoppa till innehåll

Cancer


dptrapper

Recommended Posts

Tjo på er.

Fick det tråkiga beskedet nyss att vår snart 9 åriga storpudel har fått Leukemi, typ cancer i lymforna. Är det någon annan som har haft samma sjukdom på sin hund som kan berätta lite om förloppet?

Som det är nu har han bara förstorade lymfor men äter, dricker och ser allmänt pigg ut.

Just nu kollar jag upp om det kan bli aktuellt med cytostatika men jag är skeptisk. Tack och lov täcker vår försäkring detta.

Hundägandets baksida, ena dan frisk och kry och nästa döende, och han som varit vår vän i snart 9 år.  :-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjo på er.

Fick det tråkiga beskedet nyss att vår snart 9 åriga storpudel har fått Leukemi, typ cancer i lymforna. Är det någon annan som har haft samma sjukdom på sin hund som kan berätta lite om förloppet?

Som det är nu har han bara förstorade lymfor men äter, dricker och ser allmänt pigg ut.

Just nu kollar jag upp om det kan bli aktuellt med cytostatika men jag är skeptisk. Tack och lov täcker vår försäkring detta.

Hundägandets baksida, ena dan frisk och kry och nästa döende, och han som varit vår vän i snart 9 år.  :-

Kan bara beklaga, min sex år gamla Schillerstövare drabbades ochså av cancer,

dock inte av leukumi utan av livmodercancer

efter tre år och lika många operationer blev jag

tvungen att avliva henne.

cytostatikan har en bromsande effekt men orsakar å andra sidan kräkningar, trötthet, bortfall av aptit m.m.

Vet inte om du har rådgjort med veterinär men kolla upp med dom om vilket förlopp

cancern kan tänkas ha tidsmässigt med medicinering och sen får du väl sätta det i relation till rasens

genomsnittliga livslängd.

personligen hade jag nog låtit hunden få gå bort medans den fortfarande mår bra och inte har ont

vet att det låter cyniskt och att det är ett mycket svårt beslut att fatta.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått besked nu

Ett par veckor till har han i livet i bästa fall.

När vi ser att hans allmäntillstånd ändras så får han en biljett till hundhimlen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har fått besked nu

Ett par veckor till har han i livet i bästa fall.

När vi ser att hans allmäntillstånd ändras så får han en biljett till hundhimlen.

ok, klappa vovven från mig och tala om för honom att han får busa med mina tidigare hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tråkigt att höra. Kaanske känns lite bätte att höra av andra i samma situation. Min 11-åriga finnspetstik har fått juvertumörer. Det var för mycket tumörer för att operera enl veterinären. Eftersom hon är pigg och har bra kondition får hon vara kvar så länge hon mår bra. Nu har det dessutom hänt något positivt. Direkt efter veterinärbesöket 20/2 började jag ge henne avkok av alger (carrageen). Efter 5-6 dagar var huden (svullnaderna) inte lika spänd längre - men det är väl bara inbillning, tänkte jag. Idag två månader senare har två av de tre tumörerna synbarligen försvunnit helt, bara den mörkblåa färgen kan skönjas. 

Vill inte inge några falska förhoppningar. Kände bara att jag ville berätta om detta. 

Ha de´  (så gott det går) 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min f. d. gamla sttertik hade tumör i ljuverna.  >:( Jag tänkte två gånger och lät inte henne plågas längre än vad som behövdes. :'( Hon var fin.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest polkagrisgubben

Lider med dig.Det är alltid svårt när ens bästa vän är borta eller på väg bort.Han får det säkert bra där uppe och kan busa med alla mina bortgångna....

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest apocalypse

Man vet egentligen att det kommer det som skall när man köper hund, tänker på sånt ibland men det är inte roligt. Det viktiga är att hunden inte lider, och att allt kul Ni haft ihop räknas högst.

Mina sympatier med Er. :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min f. d. gamla sttertik hade tumör i ljuverna.  >:( Jag tänkte två gånger och lät inte henne plågas längre än vad som behövdes. :'( Hon var fin.

Hmm...kanske inte rätt läge att vara petig..men..jag kan inte låta bli. Visst kan man på nåt sätt likna djurens juver med människans bröst(som är ljuvliga..kvinnornas iaf)...men...LJuver..näe...Sorry...dålig humor är bättre än ingen alls...eller kanske inte...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...

Vet hur det känns.

Vi fick göra oss av med våran drever vi hade när jag var liten pga cancer i magen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min gammelhund har tumör i ljuverna precis som sin mor! Det får bli en resa till vetrinären en dag här framöver och sedan kremering i Bondersbyskogen. B) 9 1/2 år bara! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Min gammelhund har tumör i ljuverna precis som sin mor! Det får bli en resa till vetrinären en dag här framöver och sedan kremering i Bondersbyskogen. B) 9 1/2 år bara! B)

Fan va tråkigt ls.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan va tråkigt ls.

Jepp! Det svider i mig att behöva fara dit igen. B) Jag har en kvar men sedan blir det ingen mer hund förän jag vet hur det går med knäet på mig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jepp! Det svider i mig att behöva fara dit igen. B) Jag har en kvar men sedan blir det ingen mer hund förän jag vet hur det går med knäet på mig.

Häller alla tummar jag har kompis. Du kan ju int vara utan hund

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Häller alla tummar jag har kompis. Du kan ju int vara utan hund

Tack broder! Nej, det är ju inte roligt när man har haft hund så länge nu. Den andra är 4 år i April så hon har ju några år kvar som kan följa med mig ut i skogen om allt går bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...