Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE
https://www.AUTOdoc.SE

Sign in to follow this  
Kias Husse

Effekt av kulor i vilt!

Recommended Posts

Tjörnbon

Jag var med och styckade en älgkalv idag!

Den var skjuten med 375:a och tydligen hade de hittat billig ammunition från Federal.

Kulan hade slagit igenom ett revben och rasslat genom lungorna. så långt allt väl!

kulan hade sedan slagit emot revbenen på andra sidan och ändrat vinkel till att passera vommen och skapa viss förödelse på vägen ner i baklåret där sårkanalen var helt tom på blod??

Kulan fann jag på insidan av hinnan i baklåret, den hittades inte under urtagning eller flåjobb mao de trodde att kulan följde med vommen ut!

Vestjakt

Sköt en räv med Norma BST 308w avstånd 25 meter

post-10839-0-73606900-1391888507_thumb.j

post-10839-0-29413900-1391889043_thumb.j

Kias Husse

Jag var med och styckade en älgkalv idag!

Den var skjuten med 375:a och tydligen hade de hittat billig ammunition från Federal.

Kulan hade slagit igenom ett revben och rasslat genom lungorna. så långt allt väl!

kulan hade sedan slagit emot revbenen på andra sidan och ändrat vinkel till att passera vommen och skapa viss förödelse på vägen ner i baklåret där sårkanalen var helt tom på blod??

Kulan fann jag på insidan av hinnan i baklåret, den hittades inte under urtagning eller flåjobb mao de trodde att kulan följde med vommen ut!

Var kulan "intakt" eller hade den separerat? 

Oneshot

Ingen som har bilder efter ha skjutit med 8x57js ? 

Tjörnbon

Var kulan "intakt" eller hade den separerat? 

Kulan hade till viss del splittrats men hade ändå ganska bra vikt kvar , separerat hade den inte.

Blyet hade lagt sig åt sidan en del och bidrog säkert till den avvikande kulbanan, det låg som ett roder åt sidan.

Tjörnbon

Igår kväll så styckade jaktlaget tjuren som jag lyckades knäppa!

Tjuren sköts raktframifrån med första skottet (det är den kula som är delad) det tog lite i bröstkorgen på sin väg in och bytte då riktning, kulan återfanns i båda delar (en liten bit isär) där vi trodde utgångshålet fanns! 

Där fanns ett utgångshål men inget eller endast lite hade slagit ut där.

Det andra skottet sköt jag troligen i onödan eftersom det första hade russlat om i maskinrummet ganska ordentligt.

Det sköt jag i nacken på Tjuren som tagit några steg bakåt i skottet och då också vänt sig om så det som mest syntes var ändalykten!

Kulan slog in lite under mitten av nacken och hade svampat vackert utan att ha verkat träffa på något ben på sin väg igenom, kulan återfanns dirkt under skinnet i halsen.

Direkt i träffen så klappade Tjuren i hop och blev liggande där den landade, effektivt!!

Kulorna är av märket North Fork Softpoint om jag inte missminner mig och kalibern är 9,3x62

post-4850-0-28515100-1445596912_thumb.jp

post-4850-0-11944200-1445596916_thumb.jp

Ken1

Testade en norma tip strike på en gris i 95 kg klassen. In bakom och satt i bog skinnet på andra sidan. Skotthållet ca 20m. 141,3 kvar av 165gn.

personligen tycker jag nog det borde blivit ett genom skott. Inte imponerad.

20161023_152207.jpg