Puukare 15 Posted December 8, 2011 Share Posted December 8, 2011 Nu är det på gång,har satt ihop en vacum kammare och testkört, håller undertrycket perfekt utan att ändras något alls på ett dygn,håller även på att tillverka en tryckkammare av stål där träbitarna skall tryckas med högt tryck efter att vacum proceduren är avklarad. Kommer att testa med olika vätskor och sealers. Mycket intressant projekt. Burken är en gammal 3 liters sylt burk,locket är 10mm plexi med 1,5mm tjockt gummi under. http://jeknives.blogspot.com/ Quote Link to post Share on other sites
Eas 4 Posted December 9, 2011 Share Posted December 9, 2011 Sjukt intressant projekt där dock så fattar jag inte ett dugg om hur det hela skall funka så du får gärna förklara hur sealern /limmet blir kvar i burken o inte tjongar rätt ner i pumpen i stället ? skall bli spännande o följa det hära MVH Eas Quote Link to post Share on other sites
bregotten 10 Posted December 9, 2011 Share Posted December 9, 2011 +1 på detta!!! Quote Link to post Share on other sites
Puukare 15 Posted December 10, 2011 Author Share Posted December 10, 2011 Sjukt intressant projekt där dock så fattar jag inte ett dugg om hur det hela skall funka så du får gärna förklara hur sealern /limmet blir kvar i burken o inte tjongar rätt ner i pumpen i stället ? skall bli spännande o följa det hära MVH Eas Ja,,Eas det är mycket intressant har forskat i detta en tid. Inget problem med vätska i pumpen, lägger träbitarna i en mindre burk utan lock och fyller vätska så det täcker bitarna och placerar den i vacum burken suger ut luften och då börjar det i början skumma rejält (men bara i lilla burken) när luften sugs ur träet och vätskan,det skummar kanske 1 minut och sen är det stilla suger då vidare ca 1 timme beroende på träbitens hårdhet och storlek. Nästa skede är tryckkammaren,då läggs bitarna i plast eller alufolie och in i trycket ca 10 bar medan bitarna härdas, tiden i tryck kommer jag att ha ca 1 dygn kanske. Detta är i stora drag proceduren. Tryckkammaren är inte färdig ännu, men under tiden kommer jag testa olika vätskor i vacum. Har även projektet på min knivblogg. http://jeknives.blogspot.com/p/stabiliserings-projektet.html Quote Link to post Share on other sites
Puukare 15 Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Projektet går framåt,har nu beställt Ronseal wood hardener och sonen håller på att färdigställa tryckkammaren,nu fattas ändast bar mätaren och nippel. Quote Link to post Share on other sites
Puukare 15 Posted December 22, 2011 Author Share Posted December 22, 2011 Äh kom lite dubbelt Quote Link to post Share on other sites
Håkan.P 59 Posted February 25, 2012 Share Posted February 25, 2012 Hejsan! Nyfiken på hur det går med stabiliseringen? Intressant om du får till det Quote Link to post Share on other sites
Puukare 15 Posted February 25, 2012 Author Share Posted February 25, 2012 Jo det är på gång, håller på och torkar lite trä som jag skall testa med. Väntar ännu att det blir varmare ute så att jag kan va på gården första gångerna,ifall något händer, sen luktar det även ganska starkt av vätskorna också. Quote Link to post Share on other sites
Puukare 15 Posted March 29, 2012 Author Share Posted March 29, 2012 Första riktiga testen på gång, kolla in på bloggen och se dom första bilderna på min stabbning http://jeknives.blogspot.com/p/stabiliserings-projektet.html Quote Link to post Share on other sites
Recommended Posts