Jump to content

hjälp unghund

Seidemar

Recommended Posts

hejsan tänkte kolla lite efter tips har en unghund på 1.5år problemet jag har är att hon driver men när vi är ut med andra så gå hon helst vid fötterna å sen springer hon på slag och driver en liten stund för att sen vända tillbaka när hon hör andra hundar. vad kan man göra för att hon ska ignorera andra skall från jakthundar och fortsätta med det spåret hon har??

Har en kompis som har en drever blandning och har samma problem.

När dom jagar med fler hundar så driver den en liten kort stund knappt mät bar och kommer tillbaka.

Men som Pertan är inne på, det gyllene ordet ENSAM.

Börja från början.

Vad jag kan utläsa så jagar hunden bra själv.

Sen är det till att lära hunden att när ni jagar kan det va fler hundar med.

Tips man kan prova med kan kanske va,

Ta med en hund till som kan sitta i en bil.

När du släpper din hund låt den andra få skälla en gång och kör hem den.

Din hund måste känna trygghet i skogen.

Sen kan man bara utveckla det vidare.

det är en blandning mellan tax/drever/beagle ja när vi är ut å tränar så går det kanon har dock inte fått tillfälle att skjuta för henne än men då driver hon på och håller i mellan 30-50min innan hon släpper...

vi var på jakt i småland och då gick det bra att driva för henne trots andra hundar men då vart det en annan unghund som sprang till henne så slutade hon driver direkt vet inte om de kan ha vart med den gången att göra...för nu funkar de bara när ja är själv med henne..får tacka för tipset ska testa detta i veckan då så få se... för söket har vart uselt på henne när vi vart ute med andra på samma ställe där vi tränar men när vi är själva så går det kanon bra... eller har ja gjort fel som har vart ut med henne flertal ggr. utan bössa å hon har fått driva??

göran ekholm

Jaga men hunde själv, att släppa fler långrivare i samma såt gör bara att dom stör varandra och springer på varandras drev, jaga du med din hund ensamt lös, ska du jaga i större sällskap med många hundar lösa på en gång, köp en spaniel, eller wachtel. Risken blir annars att du får hämta din hund i grankomunen varje gång du släpper efter att den lärt sig att jaga under störning, för drevdjuren kan dra långt om det blir trångt i såten.

Även om utveckligen går framfåt och jag tycker det är bra tycker jag att den här hysterin med allt för många hundar lösa har gått för långt.

idag gav det resultat ifrån att börjat från början blev ett skjutet rådjur för henne när ja va ut själv med grannen..så första rådjuret för unghunden

post-1890-0-05674700-1324045843_thumb.jp