Hoppa till innehåll

Wachtel, eller spaniel, eller munsterländer


andersson76

Recommended Posts

Vilken av dessa hundar tycker ni är bäst till klövvilt, men mäst hjort och gris, i mindre såter. Säg gärna varför just den ena och varför inte dom andra.

Vill veta olika för samt nackdelar med dessa raser.

Tack!

//And......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wachtel - för att det är säkrast att den skallar på löpa.

Med en KLM är risken större att du får en hund som bara skallar vid när/synkontakt vilket brukar resultera i att viltet kommer väl fort i pass - i synnerhet om det är små såtar och kort avstånd från upptag till pass.

Spaniel är en fågelhund som i originalutförande inte får släppa skall - och även om det finns skalldrivande linjer finns risken att få en tyst hund.

Kan inte se att en spaniel tillför något för en klövviltjägare som man inte också kan få ut av en KLM/Wachtel.

En fördel för KLM är att risken är mindre att drevet fortsätter in i nästa såt än vad det är med en Wachtel - men det är delvis en dressyrfråga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den "bästa" får väll ändå anses som wachtel, även om det finns många bra munst... Och spaniels.

De jag tycker är tråkigt med wachtel är dom långa drevtiderna på ca 45 min, hade det varit kortare drev hade de varit de självklara valet. Spaniel fungerar som stöthund, den följer alltså inte efter så länge, runt 5 min. Men de är ju igentligen en fågelhund så är svårt att hitta en som jagar klövvilt och sällan gris. munsterländer har jag ingen erfarenhet av.

Alla 3 är kanon som familjehundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den "bästa" får väll ändå anses som wachtel, även om det finns många bra munst... Och spaniels.

De jag tycker är tråkigt med wachtel är dom långa drevtiderna på ca 45 min, hade det varit kortare drev hade de varit de självklara valet. Spaniel fungerar som stöthund, den följer alltså inte efter så länge, runt 5 min. Men de är ju igentligen en fågelhund så är svårt att hitta en som jagar klövvilt och sällan gris. munsterländer har jag ingen erfarenhet av.

Alla 3 är kanon som familjehundar.

Wachtel skall ligga mellan 10-20 min drev, drevtider på 45min är inte det som rasklubben strävar mot så det är nog inte så svårt att få tag i en Wachtel som driver med skall i 10-20 min.

I övrig så håller jag med att om det är en hund till klövvilt du söker så är Wachtelhunden det säkraste kortet av de tre som du har som alternativ...

/Håkan H

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wachtel skall ligga mellan 10-20 min drev, drevtider på 45min är inte det som rasklubben strävar mot så det är nog inte så svårt att få tag i en Wachtel som driver med skall i 10-20 min.

I övrig så håller jag med att om det är en hund till klövvilt du söker så är Wachtelhunden det säkraste kortet av de tre som du har som alternativ...

/Håkan H

Ok, de jag varit med och hört om är tider på ca 45. Men en wachtel som driver mellan 5-10 min vore ju guld värt, får du tag i en sådan som jagar allt klövvilt lika länge så tror jag inte att du kommer hitta någon hund du kommer tycka mer om!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Har igentligen inte mycket erfarenhet av hundarna som nämts men har just tagit över en Springer Spaniel tik på 3,5 år som presterar drevtider på 5-10 minuter med skall. Hon har vid ett tillfälle även drivit gris.

En gång kanske inte verkar så mycket men jag har bara släppt henne 4 gånger hittils. Det var dessutom första grisdrevet genom tiderna på våra marker :D Hon är uppfödd på Qwarnhills kennel. Är dessutom en underbar familje hund :wub: så har man en Springer Spaniel av rätt linjer så verkar det funka men jag har kansk haft tur. Fördelen med Spanieln är möjligen att den är lite mjukare i sinnelaget vid dressyrträningen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Jag letar efter en bra hundras som kan driva dom flesta vilt! hare rev klövvilt gris mm o har läst en del om Wachtel o att denna ras driver de mästa av vilt o att dom är spårnoga mm. Har även läst att de fins dom som andvänder dom på rovdjur som björn mm. Men efter att jag läst en del inlägg på Jaktsidans forum tycker jag det mest har varit dålig kretik om Wachtel! så jag börjar bli lite otveksam. Sen så vill jag helst ha drevtider på över 10 minuter vilket många skriver dom inte gör!

så hur e de me Wacktel rasen egentligen???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Wachteln är inte spårnoga på drev, möjligen om du tränat den på blodspår så kan den bli spånoga just då.

Men på drev är den inte spårnoga. De far ofta omkring lite oregelbudnet över spåret, vilket gör att det inte går så fort som hunden egentligen är kapabel att springa. men som jag skrivit på två andra trådar i kväll; Det finns mycket få bra wachtlar, pga alltför okontrollerad avel i Sverige, Det har varit för lätt att sälja valpar och det har avlats på hundar med mycket medioker kapacitet. Så försök få tag på en hund efter direkta tyska linjer, där föräldrarna är meriterade. det räcker inte att uppfödaren tycker att tiken är bra. Mina två senaste wachtlar har vi antingen avlivat eller sålt vidare. De har helt enklet inte hållit måttet. Så leta noga innan du köper.

KLM är säkert bra, om du primärt vill ha en ståedne fågelhund med lite mer allround-egenskaper. Och att avla på skallande spaniels tycker jag är fel. Jag tycker at man ska använda hudnar på det sättet som aveln ursprungligen menade. Då kommer vi att få bättre o bättre hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...