Hoppa till innehåll

Mårdjakt med grythund


skogstokig

Recommended Posts

Jag är stolt ägare av en tjt-tik på snart 2 år. Jag har främst jagat in henne på räv, och det har i höst fallit räv för henne.

Som valp uppmuntrade jag henne på nästan samtliga "klovilt". Dvs räv, grävling, mink, björn och mård. Och förutom räv så tycks mårddoften ha fått en speciell plats i hennes hjärta. Hon blir alltså fullkomligt galen om jag tar fram ett mårdskinn eller en fryst mård.

Så om/när tillfälle ges så kommer jag testa henne på mård. Om det blir tillsammans med NOBSen eller solo vet jag inte, men testa måste man ju ;)

Vad är era erfarenheter av mårdjakt med terrier/grythund? Alla tips och trix är välkomna!

post-6640-0-56161300-1323725205_thumb.jp

Första mötet med mård.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har jagat en del mård med min borderterrier och en kompis tysk/tax blandning.

när vi kommit fram till legan så har vi ställt oss på pass och släppt bägge hundarna och bara avvaktat. Dom har fått ut mårdar under stenar i jordhögar,rishögar,under stugor, rasade lador m,m. Min erfarenhet är att om man bara tar sig ett pass tyst och låter hundarna jobba (gräva skälla, markera vars mården ligger så kommer den bara efter en liten stund. tycker att mårdarna är betydligt mer "svättiga än rävar. ibland har två stövare fått vara med å markera också men jag tror det går lika bra med bara en hund också. anledningen till att vi släppt flera är bara att det inte år varje dag men lyckas ringa nån mård så vi vill ge dom så mycke jakt som möjligt:)men mårdar är sega djur så försök avsluta jakten själv för att undvika onödiga skador.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har jagat en del mård med min borderterrier och en kompis tysk/tax blandning.

när vi kommit fram till legan så har vi ställt oss på pass och släppt bägge hundarna och bara avvaktat. Dom har fått ut mårdar under stenar i jordhögar,rishögar,under stugor, rasade lador m,m. Min erfarenhet är att om man bara tar sig ett pass tyst och låter hundarna jobba (gräva skälla, markera vars mården ligger så kommer den bara efter en liten stund. tycker att mårdarna är betydligt mer "svättiga än rävar. ibland har två stövare fått vara med å markera också men jag tror det går lika bra med bara en hund också. anledningen till att vi släppt flera är bara att det inte år varje dag men lyckas ringa nån mård så vi vill ge dom så mycke jakt som möjligt:)men mårdar är sega djur så försök avsluta jakten själv för att undvika onödiga skador.

Tack för svar och tips! Nu gäller det bara att ringa in en mård! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ursäkta att jag dröjt med svaret.....

Mården är generellt sett väldigt lättstressad och jakten på mård går ju oftast utan hund till dess man lokaliserat mården i stenrösen eller liknande sen är ofta terriern bra på att lokalisera var den tagit vägen och man kan hjälpa till med att gräva bort snö för att hunden ska hitta rätt en mjuk vidja, järnspett är bra för att sticka ner där hunden markerar.

Finnspetsen är väl den mest klassiska mårdjaktshunden som är bättre på att markera i träd men terriern är bättre om det går under backen och oftast räcker det att hunden kommer ner i närheten av mården för att den ska börja röra på sig eventuellt lämmna röset.

Har själv bara provat några gånger och skjutit en par mårdar för mina hundar och bommat en par.

En avkomma från oss(Parsonrusselterrier) är det säkert skjutit trettio mårdar för senaste åren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...