Hoppa till innehåll

QuickLoad-hjälp


exabit

Recommended Posts

Hej Rikard!

Skulle jag också kunna få lite QL-hjälp till min 416 rem mag?

Kula: Barnes TSX 300 gr. BC .298

Pipa: 24"

Krut: Norma 203 B

Tändhatt: Federal 215 även CCI 250 finns hemma.

:)

Jag har fått tag på 5 kulor Barnes TSX 300 gr som jag tänkte prova i min 416 så får jag se vad träffbilden säger.

Kör på max laddning så får jag se vad den säger. :)

Kan du få ut hela diagrammet genom QL så kan du skicka det till mig på bondersbyn@hotmail.com

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I regel förväntar man sig nog frågor av typen "var jag jag börja min laddstege med?" i den här tråden ;)

*ASG*

Fan va go du är som servar på detta viset, guldstjärna till dig!

/ Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har mail ;)

Tack för hjälpen Rikard! :wub:

*ASG*

Fan va go du är som servar på detta viset, guldstjärna till dig!

/ Rikard

Ja, det är han värld! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varsågoda ;) Vänj er inte vid den här servicen alltför mycket bara - det är inte alltid jag har tid att svara inom nån anständig framtid :rolleyes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varsågoda ;) Vänj er inte vid den här servicen alltför mycket bara - det är inte alltid jag har tid att svara inom nån anständig framtid :rolleyes:

Nej då, det ska jag inte göra! Det blir väl nästa gång som dom kommer med något revultionerande i kulväg el när man skaffar sig en annan bössa. :lol:;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har QL med och ska hjälpa till när jag kan. Men till dom som inte har den så kan jag rekommendera att slanta upp, värt varje krona för en nyfiken handladdare. Har stämt riktigt bra tex i hastighet dom laddningar jag tagit fram.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska ladda upp några 55gr. Sierra Blittzking i 6br. och saknar data :unsure:

Krut som jag har och känns lämpliga är Norma 200 VV 120 och 135 vilken av dessa ger rejäl fart?

Hittade en laddning med 29,7gr. Hodgdon H322 det krutet är väl rätt likt VV120 gissar jag, vad säger QL om 30gr. N120 COL 54mm?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska ladda upp några 55gr. Sierra Blittzking i 6br. och saknar data :unsure:

Krut som jag har och känns lämpliga är Norma 200 VV 120 och 135 vilken av dessa ger rejäl fart?

Detta är maxladdningar. Du får själv räkna om till m/s. Antog 60 cm pipa.

post-296-0-11587400-1326905425_thumb.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag vet inte vad hylsvolymen är på en Norma 222-hylsa, så jag har inte matat in det i QL. Enligt QL får du följande:

Muzzle Velocity: 939 m/s

Max Chamber Pressure: 3291 bar / 47725 psi

Du får själv dubbelkolla nuffrorna nedan ;)

post-296-0-85701000-1324471006_thumb.jpg

Jag begriper inte informationen i rutan du bifogade, låg det på gränsen eller över avseende tryck? Lurar på att sätta ihop skott idag och tycker den uppskattade hastigheten är lite mesig så kan man öka till 21.5 månde? Japp vet att det är smått vansinnigt men lite nyfiken på vad som sägs om förväntat tryck enl QL typ..

Alt att man ringer runt och försöker få tag på 40 gr V-max... äsch orkar inte, laddar det jag har så länge.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du kollar tryckkurvan på bilden så ser du att trycket är uppe i det snedstreckade området och vänder, dvs högt tryck. Syns även på den lila rutan till höger i bilden där trycket anges. Enligt QL är detta en het laddning.

Har tyvärr ingen möjlighet öht att hjälpa till med QL för tillfället då jag bytte jobblaptop i fredags och den nya har igen DVD-läsare. Jag kan med andra ord inte installera QL från min skiva (GIVETVIS ORIGINAL med licens och allt). Får leta upp nån USB-DVD.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok! Tack!

Såå jävla knepigt, jag har inga problem att köra en "het" laddning så länge grejerna funkar dvs så länge jag inte får konkreta tycktecken när jag skjuter. Sen anar jag att man börjar närma sig ett tryck där plötsligt yttertemperaturen blir aktuell att hålla koll på och då är det nog för mej utan tvekan. Samt huruvida pipan är ren eller ej..

Har rätt mycket V-max tror jag, ska ladda upp ett bra gäng och skjuta lite på 200 så får vi se hur illa/bra det är.

Mvh!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Återigen så är du över Normas maxladdningar. Det finns nog ingen, mig inkluderad, som skulle rekommendera denna laddning eller att gå högre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Robban va så snäll o gav mig en stor skvätt N105 krut. tänkte ladda det i min hornet för mina 40gr blitzking med "max" 7,5grain krut då ql gav det som max. börjar väl stege på 6,7 och går uppåt.

söker hjälp för mina små v-max 35gr kulor med samma krut? funkar de alls

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska jag använda winchester smal hattar eller rws? vilke borde passa bäst? tyvärr hade handlaren varken cci eller federal hemma. varken som vanliga smal eller magnum :/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om du kollar tryckkurvan på bilden så ser du att trycket är uppe i det snedstreckade området och vänder, dvs högt tryck. Syns även på den lila rutan till höger i bilden där trycket anges. Enligt QL är detta en het laddning.

Har tyvärr ingen möjlighet öht att hjälpa till med QL för tillfället då jag bytte jobblaptop i fredags och den nya har igen DVD-läsare. Jag kan med andra ord inte installera QL från min skiva (GIVETVIS ORIGINAL med licens och allt). Får leta upp nån USB-DVD.

Det funkar bra med en extern CD-läsare annars. Jag köpte ett Sata/IDE-interface till USB på Teknikmagasinet för ett par hundralappar och tog en gammal DVDläsare från en dator.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska jag använda winchester smal hattar eller rws? vilke borde passa bäst? tyvärr hade handlaren varken cci eller federal hemma. varken som vanliga smal eller magnum :/

Vet bara att Rws sköt kasst i min Br, nu är det långt från samma kaliber men jag fick avsmak. Köpt dom hos Janne?

Mvh

Jocke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Japp så han inte hade något annat hemma alls så vart de såna. finns dock en ask hemma med winchester som kristian hade till sin 222a förut

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fan va puckat av dig Marcus...

När du ändå var här kunde du ju frågat om SR-hattar för då kunde du fått ett paket men nu fick du inte det. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...