Jump to content

2 vs 4 dörrars

marcus.söderlund

Recommended Posts

marcus.söderlund

Sitter för stunden med en nyköpt bmw e36 coupé 318IS. bilen är i bra skick o funkar som den ska. har gått i skrivande stund ca 25k mil. relativt nylackad är den med M detaljer, ( bild på min bil )

dock blivit erbjuden o köpa en annan bil nämligen en 4dörrars ( jag tycker 2 dörrars är snäppet snyggare )

fördelarna är dock många för 4 dörrars bilen!

relativt nylackad den oxå, gått lite mindre, är i snäppet bättre skick än den jag har nu. större motor som är bättre utgångsläge för att öka effekten! just ja. utsidan är lite mer stylad än vad min nuvarande bil är ( för och nackdelar ) vilket är ok även om jag tycker M paketet är de snyggaste på en e36:a :rolleyes:

HUR SKA MAN KUNNA VÄLJA? :wacko: för o nackdelar med bägge. fler fördelar för 4 dörrars bilen ( förutom de uppenbara att den har 4 dörrar )

mvh

post-3905-0-39115300-1323877663_thumb.jp

marcus.söderlund

de må vara sant. men endast en rörkrökare skulle uppskatta o sitta i ett baksäte fullt med rör ;)

får se om jag får tebax pengarna för bilen jag köpte. får jag det inte så finns det alltid kompressor delar o plocka ner under huven på den lilla 4:an

om jag får komma med tips så tycker jag att du ska behålla 318is och trycka ner en liten turbo istället. bästa allternativet i min mening.men en 4-dörr beroende på vilken motor såklart kan ha sina fördelar med större plats osv ska det vara 4d så tycker jag att motorn bör vara minst 2,5lit dvs 325 eller 525, 328 eller 528 e också fina. har en kompis som byggde med turbo i sin 525 4d fick ut 300hk med 0,8bar tryck ska man ladda mer än så, så bör man byta kolvar och stakar och då blir det genast dyrt.

Både två och fyra dörrar är för lite... jag åker BMW 523i och kräks varje gång jag ska städa ur bilen efter att ha haft hunden i baksätet...

Jag slog till på ytterligare en bil och nu blev det en Jeep Cherokee med 190 hästar under huven... knappast samma komfort på landsväg men fasligt praktiskt... lutar åt att skaffa mig en lite mindre kombi också så min BMW är till salu vilken dag som helst.

Är 4-dörrasen med en is?? För ISn har ju diffbroms orginal och ett ltie mer lättat utförande vill jag minnas jag läst på ett banåka skadat forum! så du lär ju helt klart har roligast med en IS! Sen beror det ju på intresse och vad man är ute efter!

Tvådörrars må vara snyggt, men det är fan allt annat än praktiskt.. Långa dörrar jobbigt på parkeringen, baksätet blir i stort sett oanvändbart.

Men visst, en kebabraket är ju inte praktiskt på något annat sätt heller.. Så då kan man lika gärna köra på det snyggare alternativet.. :D

Ang diffat på 318 IS så var det tillval på samtliga modeller utom M-bilarna så det som skiljer IS mekaniskt är sportchassie, och annan motor.. Och IS finns både i fyr och två dörrars..

Galne, du tänker inte på snik m3:an i föregående generation(E30 320IS)??

Tvådörrars må vara snyggt, men det är fan allt annat än praktiskt.. Långa dörrar jobbigt på parkeringen, baksätet blir i stort sett oanvändbart.

Men visst, en kebabraket är ju inte praktiskt på något annat sätt heller.. Så då kan man lika gärna köra på det snyggare alternativet.. :D

Ang diffat på 318 IS så var det tillval på samtliga modeller utom M-bilarna så det som skiljer IS mekaniskt är sportchassie, och annan motor.. Och IS finns både i fyr och två dörrars..

Galne, du tänker inte på snik m3:an i föregående generation(E30 320IS)??

Kan så vara, inte så insatt i BMW världen!! :unsure:

marcus.söderlund

kan börja med kommentarerna om opraktisk bil och sånt. skrev om burbygge så trodde folk här förstog att det handlade om lekbil men så va tydligen inte fallet.

det är iaf en lekbil som ska byggas. har en toyota avensis kombi som är lastbilsreggad så den klarar av alla praktiska delar i körandet.

bilen som är 4 dörrars är en 325:a så den har lite större motor japp. MEN upptäckte idag att den lilla jäkla 1,8:an klarar av rätt mkt. sitter på 23:or bak men lite fuktigt ute som de är på vägen så är 1:an inga större problem o 2:an får man trycka på en del med sätter sig inte fören man kommit upp i 40-45km/h bilfart.

tror smalare sulor skulle göra susen samt kännas lite ok iaf att bränna bort. 235:or är tyvärr dyra :blush:

är inte spec lättsålt nu så om den blir kvar så blir det nog en extramotor o ha vid sidan om och renovera o fixa på medans man kan köra med bilen.

tankarna är inte på något sätt att få ut mängder med effekt. snarare få en bra balanserad bil för diverse vansinnig kurvtagning på bredden så jag tänker bygga säkra hästar. enklast hade varit en motor från någon av nissan 200 modellerna då dom har 170hk org och en renoverad ( vevlager ras på deras motorer är relativt vanligt ) sådan går att få ut det jag önskar med relativt enkla o säkra medel, målet är drivsäkra hk på 250-300 samt Nm i dom trakterna eller lite högre.

lång text men ja, detta är en stor hobby för min del. :wub: