Jump to content

Tax, tik eller hane.

Jdahlberg

Recommended Posts

Funderar nu på att skaffa mig en ny tax till våren, har just nu en tik på sju år som funkar kanon, men funderar nu på att ta en han hund. Eftersom jag aldrig har haft något annat än tik så vore de roligt att höra lite åsikter om vad folk tycker funkar bäst, hört att han hundarna lätt blir "jakt idioter"?

Jag har också en taxtik och har precis införskaffat en taxhane som jag inte hämtat ännu. Detta för att få en jaktidiot :D Tiken är toppen på alla sätt men skulle önska ännu lite mer av henne och då blev det en hane vid sidan om henne.

mickekuparinen

Jag har en Tax hane

Som är en total jaktidot

Va mycket ute i skogen när han var yngre

körde blodspår

Tror ärligt talat att det är från olika från hund till hund

Har bara ägt han hundar mina hundar har vart jakttidioter

Men jagat med tikar som är jaktidioter med

Beror nog lite på hur man dresserar och aktiverar hunden också

Jag har en Tax hane

Som är en total jaktidot

Va mycket ute i skogen när han var yngre

körde blodspår

Tror ärligt talat att det är från olika från hund till hund

Har bara ägt han hundar mina hundar har vart jakttidioter

Men jagat med tikar som är jaktidioter med

Beror nog lite på hur man dresserar och aktiverar hunden också

Håller helt med om ovanstående .

Det finns ett par saker att fundera på, han taxar är gärna ordentligt hanhunds aggresiva, bor man då i stad kan det vara riktigt besvärligt.

En sak som man också skall tänka på är, hur fixar du tiden då tiken löper ?

//Lasse D

Om taxen blir jaktidiot eller inte beror inte på kön utan härstammning, kolla hur föräldrarna jagar, är hundar längre bak i stamtavlan jaktprovsmeriterade?

Fördelen med en hane tycker jag att dom är på samma humör, inga löp eller skendräktighet som stör under jaktsäsong.

Taxen är en envis hund och det gäller att husse/matte är ännu envisare, då får du en härlig jakthund och kompis.

Hanhundsilskan är det upp till ägaren att styra upp men det kan vara lite besvärligare med en tax.

Mvh Einar

mickekuparinen

Svar till LEHD

Tack det glömde jag skriva att dom är han-aggrsiva

Min går inte ihop med andra han-hundar

Men tikar är det inga problem med

Under löp

Kan dom vara bomstyriga med glömde jag tilläga

Vi har både tik och hane

Så vet vad du menar

Det finns ett par saker att fundera på, han taxar är gärna ordentligt hanhunds aggresiva, bor man då i stad kan det vara riktigt besvärligt.

Är inne på min andra strävhårig hantax. Ingen av dem har visat någon som helst aggresivitet gentemot andra hundar utan har funkat kanon tillsammans med dem.

Jag har samma problem med min korthårshane, så fort det dyker en annan hund som han inte träffat tidigare så ryker han på. Om hunden är en tik så går det över direkt men är det en hane (oavsett ras, schäfer, st bernhardshund mm) så går han "all in". Jag har varit på hundskola, privatträning mm men inget hjälper och han blir nu 8 år. Nästan så att man ibland önksar att han skulle få ordentligt med däng av en annan hund. Min åsikt är att en sådan hund har en tendens av lynnesfel, fastän han är världens snällaste åt vuxna och barn.

Jag har flera kamrater som även har taxhanar och de flesta har inga problem med sina så jag skulle inte säga att det är ett vanligare problem hos taxar än övriga hundraser.

Håller på och söker en ny tax och överväger att ta en tik denna gång fastän jag är hanhundsfantast.