Jump to content

8 mån hund okontaktbar

Recommended Posts

Som ni märkt är jag ingen expert på hundar men jag skulle tro det är en stor skillnad på en Rottis som lufsar i skogen och en jakthund som har viltdoft i näsan då det gäller inkallning. Men som sagt det är bara mina 5 öre, får se hur långt dom räcker ;) Men det är ju bra att du hittat din metod som funkar för dig Flex. Önskar bara jag hittar min snart :)

Inte jag heller använder bara sunt förnuft Bamse är 8 månader som din hund jag har aldrig bråkat med han försöker bara bygga ett så stort förtroende o ledarskap som går mellan mig o han då man blir mörkrädd när man ser folk slita kopplet o skriker o jagar valpen det bygger inget förtroende bara en osäker hund i stället för o låta valpen va valp o sen när den blir mer mogen ställa höger krav.

Mvh.

Du bor ju i Luleå, har ju rätt bra hundfolk där uppe! PM

Har du skickat till mig? Inte fått nåt i så fall.

Simon, vart bor du :D

Jag har inte påstått att man ska spöa hunden till lydnad. Det jag vänder mig emot är den sk "nya skolan" där man under närmast sektlika former försöker tuta i folk att träning ENBART skall ske med belöning, och att minsta lilla "Nej!" innebär svåra psykiska men för hunden och en för evigt förstörd ägarrelation.

Det är rent båg, men dessvärre förekommer det rätt ofta i olika kurser där instruktören saknar reell erfarenhet av faktisk hunddressyr och har hundar som kan visa att deras metoder fungerar. Bara för att man pyntat 35 000 kr för en 20-dagars kurs i "hundpsykologi" innebär det inte att man kan dressera hundar eller för den skull faktiskt hjälpa folk till en bättre relation till sin hund. Det är helt horribelt att se hur många som skaffat sin första hund för ett par år sedan, därefter gått någon obskyr instruktörsutbildning, och sedan anser sig lämpliga att bedriva kursverksamhet för andra hundägare, trots att de knappt kan få sin egen hund att gå fot utan en köttbulle viftandes framför nosen. Därav min rekommendation att hitta en kompetent instruktör, vilket tyvärr ofta är lättare sagt än gjort

Att träna in beteenden huvudsakligen med belöningar i någon form (beröm, godis, osv) är inte på minsta vis något nytt, utan snarare en självklarhet för folk som tränar hund med framgång. Det man tagit bort i den "nya skolan" är den senare kravfasen då man ställer ett orubbligt krav på åtlydnad, vilket ofta innebär att någon form av korrigering krävs, dock i betyyydligt mindre omfattning än vad de mest rabiata, och vanligtvis skrämmande oerfarna, förespråkarna för den "nya skolan" låter påskina.

I vissa fall fungerar det dock helt utmärkt att skita i kravfasen, t ex tävlingslydnad och andra tidigare nämnda tiggerilekar i kontrollerade miljöer, men det skall inte förväxlas med vardagslydnad, eller för den delen lydnad i bemärkelsen "lydig hund".

Man måste således skilja på äpplen och päron.

Du har en poäng där, lydnad är inte tiggeri, inlärning är inte ett straff, har tagit hand om ett o annat lik från diplomerade godis mutare.

Kias Husse

Jag har inte påstått att man ska spöa hunden till lydnad. Det jag vänder mig emot är den sk "nya skolan" där man under närmast sektlika former försöker tuta i folk att träning ENBART skall ske med belöning, och att minsta lilla "Nej!" innebär svåra psykiska men för hunden och en för evigt förstörd ägarrelation.

Det är rent båg, men dessvärre förekommer det rätt ofta i olika kurser där instruktören saknar reell erfarenhet av faktisk hunddressyr och har hundar som kan visa att deras metoder fungerar. Bara för att man pyntat 35 000 kr för en 20-dagars kurs i "hundpsykologi" innebär det inte att man kan dressera hundar eller för den skull faktiskt hjälpa folk till en bättre relation till sin hund. Det är helt horribelt att se hur många som skaffat sin första hund för ett par år sedan, därefter gått någon obskyr instruktörsutbildning, och sedan anser sig lämpliga att bedriva kursverksamhet för andra hundägare, trots att de knappt kan få sin egen hund att gå fot utan en köttbulle viftandes framför nosen. Därav min rekommendation att hitta en kompetent instruktör, vilket tyvärr ofta är lättare sagt än gjort

Att träna in beteenden huvudsakligen med belöningar i någon form (beröm, godis, osv) är inte på minsta vis något nytt, utan snarare en självklarhet för folk som tränar hund med framgång. Det man tagit bort i den "nya skolan" är den senare kravfasen då man ställer ett orubbligt krav på åtlydnad, vilket ofta innebär att någon form av korrigering krävs, dock i betyyydligt mindre omfattning än vad de mest rabiata, och vanligtvis skrämmande oerfarna, förespråkarna för den "nya skolan" låter påskina.

I vissa fall fungerar det dock helt utmärkt att skita i kravfasen, t ex tävlingslydnad och andra tidigare nämnda tiggerilekar i kontrollerade miljöer, men det skall inte förväxlas med vardagslydnad, eller för den delen lydnad i bemärkelsen "lydig hund".

Man måste således skilja på äpplen och päron.

Då tolkade jag det du skrev tidigare på fel sätt -_-

Det är viktigt att se vad hunden kräver/behöver, för att nå bra resultat.

Vissa hundar måste man tämligen bryskt korrigera. Andra kan en för hård blick, omkull kasta det man byggt upp....

Jag förespråkar belöning och avledning, men om det krävs så "gå och hämta hunden och sätt den där den skulle sitta" utan större åthävor.

Jag är fullständig motståndare till att klappa till hunden när den äntligen kommer in efter 10 inkallningar 7 sorger. Är du då arg så visa det inte för hunden när den väl kommer. Välkommna den och var glad att den kommer. Eller att den ska gå "plats" när man kommer hem och upptäcker att de nya skorna är uppätna. Gör hunden fel ska ev bestraffning komma direkt, inte någon sekund(eller längre) efter att felet redan gjorts

Det finns instruktörer, sen finns det instruktörer.....

Dom bästa dressyrinstrukörerna jag har träffad, är några jag träffa i försvarsmakten.(Vissa även grannar...)

Inget pjosk, tjafs, humbug, utan rakt på, enkelt, med beprövade metoder. Krävs miltvåld så är det ok att ta tag i hunden tex sätta den där den blivit tillsagt att sitta. Är hunden "tuff" och gör utfall mot folk eller fä och liknande, lägg hunden på rygg tills hunden är avslappnad/somnar(eller kissar på sig). Men big NO NO till att slå hunden till underkastelse. (Hundarna i försvaret skall umgås med många människor, så det skulle inte funka med en hund som tuktad till underkastelse från sin förare.....)

• 4 weeks later...

Om man tänker på hundträning som barnuppfostran så brukar det bli ganska självklara svar hur man ska göra med hunden.

Alla som har barn vet att - ber du barnet städa sitt sum så får den en potatis så blir det inte mycket städat. Ber du barnet städa mot godis/pengar så städar de som aldrig förr. :D

Samma med hund oavsätt vad du har som belöning (dig själv, en rolig trasa, klöv i ett snöre som du du springer åt andra hållet med, godis osv)

DU måste hela tiden ha en större pott en det hunden ser eller gör + att DIN timing är A och O, du ska ALLTID ligga steget före hunden. ;)

Har du halkat efter får du slänga på en lina, ett vattensprutande fjärr halsband, springa efter och ta tag i hunden, kasta saker på den eller vad du nu vill använda för metod.

Själv använder jag matskålen de första månaderna både ute och inne, i skogen och framförallt ser jag till att hunden fastnar i mysiga lukter och kallar då in hunden som SKA bryta vad den pysslar med, gör den inte det tar jag till det som behövs för just den hundens mentala status. :)