Hoppa till innehåll

Hur dåliga träffbilder har ni i laddstegarna innan det blir rätt?


mr Snok

Recommended Posts

Hej!

Handladdar för .223 och .30-06.

När jag laddar för .223 är det svårt att misslyckas, friflykt och krutmängd påverkar inte precisionen nämvärt (20-25mm träffbild) och träffbilden flyttar sig endast uppåt i små steg med krutmängd eller längre friflykt. Har endast varit med om en 'dålig' träffbild runt 30-35mm och det var med Sierra GK FMJ 55gr, men den var lätt att justera in till 20-25mm.

När jag laddar .30-06 så är det ytterst prekärt att få till en träffbild som ens är i närheten av 30mm, vägen dit kantas av otaliga stegar med olika friflykter och hittils har jag endast lyckats med Nosler BT 150gr. Träffbilden sprider sig mellan 45mm och 85mm och träffläget flyttar sig lika mycket på resan mot en bra laddning och vissa kulor ger jag upp med efter otalet försök eller för att jag tycker att friflykten börjar kännas otrevligt liten (1.25mm) för en novis.

Ska det vara så jefligt att få till en laddning för 30-06? Är det normalt att det skiljer så mycket i träffbild mellan bra & dålig laddning?

Pipan är relativt kort (22'' Browning A-bolt) så jag håller mig till Norma 203B

Hur ser det ut för er?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft både upp och nedgång i handladdarlivet (.308) den kaliber jag laddat mest i.

Lätta kulor har krånglat - de tyngsta gått på räls

Barnes TSX (150 gr.) tog lång tid innan de stadigt tog som de skulle (under MOA)

Sierra GK 150 gr. + 165 gr. har gått bra efter lite strul. 180 gr. funkade direkt.

Scirocco ska vi inte prata om.......

Accubond 180 gr och Lapua Mega 200 gr. gick i mål på första laddstegen.

Prova Sierra Game King och Lapua Mega.....de gör ju inte hål i plånboken heller ;)

Edit: Ingen av de inledande laddstegarna har varit över 58 mm (2MOA), det var Barnes TSX som strulade till det med väldigt svårtolkade träffbilder.

Raggarö

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har haft både upp och nedgång i handladdarlivet (.308) den kaliber jag laddat mest i.

Lätta kulor har krånglat - de tyngsta gått på räls

Barnes TSX (150 gr.) tog lång tid innan de stadigt tog som de skulle (under MOA)

Sierra GK 150 gr. + 165 gr. har gått bra efter lite strul. 180 gr. funkade direkt.

Scirocco ska vi inte prata om.......

Accubond 180 gr och Lapua Mega 200 gr. gick i mål på första laddstegen.

Prova Sierra Game King och Lapua Mega.....de gör ju inte hål i plånboken heller ;)

Edit: Ingen av de inledande laddstegarna har varit över 58 mm (2MOA), det var Barnes TSX som strulade till det med väldigt svårtolkade träffbilder.

Raggarö

Intressant, man borde kanske laborera med de tyngre kulorna i större utsträckning. Hittils har det bara varit 150gr.

Vilka friflykter brukar du ligga på?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några grundregler:

* Allt metodiskt arbete är bortkastat på en bössa som inte är stabil (= rätt bäddad och med friflytande alt. hårt och konstant förspänd pipa).

* Långsamma krut skjuter inte bra förrän du närmar dig eller passerat max - kraftig tändhatt och högt initialtryck underlättar. Fall inte i friflykten-måste-vara-kort-annars-skjuter-det-inte-bra-fällan, speciellt inte med europeiskt flack-throatade patronlägen...

* OCW, FFS! Bestäm en rimlig friflykt och stega (ca. 1% steg) fram ett stabilt träffläge. Duger inte precisionen varierar du sättdjupet med den stabila laddningen tills den blir okej.

Problemen med lättare kulor som nämns ovan kanske är relaterade till att ni använt det långsammaste krutet i listan? 203-B kanske inte platsar där, men jag har heller inte fått till nått vettigt med det i .30-06...

-- Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

+ att vissa bössor skjuter bättre än andra. En del verkar käka det mesta med hyfsade träffbilder, medan andra bara skjuter bra med en viss kombination av kula och krut. Elller inte alls, för den delen... Resonemanget ovan säger alltså ingenting om hur lätt det är att hitta laddningar i dessa två kalibrar, utan bara för just de två bössorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Några grundregler:

* Allt metodiskt arbete är bortkastat på en bössa som inte är stabil (= rätt bäddad och med friflytande alt. hårt och konstant förspänd pipa).

* Långsamma krut skjuter inte bra förrän du närmar dig eller passerat max - kraftig tändhatt och högt initialtryck underlättar. Fall inte i friflykten-måste-vara-kort-annars-skjuter-det-inte-bra-fällan, speciellt inte med europeiskt flack-throatade patronlägen...

* OCW, FFS! Bestäm en rimlig friflykt och stega (ca. 1% steg) fram ett stabilt träffläge. Duger inte precisionen varierar du sättdjupet med den stabila laddningen tills den blir okej.

Problemen med lättare kulor som nämns ovan kanske är relaterade till att ni använt det långsammaste krutet i listan? 203-B kanske inte platsar där, men jag har heller inte fått till nått vettigt med det i .30-06...

-- Mats

Fick till en OCW med 150gr BST, precision och stabilitet i ett intervall om ±0,5gr krut och den är guld värd. Ren eller skitig pipa, varmt eller kallt => sikta & skjut.

Med 150gr AccuBond och Mega har tendensen istället varit instabilitet. Det finns ngn laddning som kan ge precision, men ±0,5gr krut eller 0C omgivningstemperatur istället för 15C, så bryter precisionen upp eller så pendlar skotten mellan två träfflägen. Ny kula eller nytt krut?

En annan sak med att endast justera in FF så tycker jag mig se att det stabila intervallet går upp ett 0,5gr-steg i laddstegen när friflykten kortats >=0,5mm och vice versa åt andra hållet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...