Hoppa till innehåll

förädling av bmw e36


marcus.söderlund

Recommended Posts

åkte och köpte en bmw e36 318is för en ganska OK peng tyckte jag allt.

bilen skulle enligt förra ägaren vara nylackad ( inom 1 år iaf ) vilket verkade stämma i mörkret som infann sig fort när jag köpte bilen. bilaffären gick snabbt o synade bilen ytterst fort pga storm påväg o däcken va inte dom bästa o bilen skulle ställas av dagen efter pga bes gick ut.

efter dom många milen från Nässjö hem till Varberg ( allt annat än lugna o trevliga ) så vart de uppvisning av bilen för tanten som gav ok. sedan dess har bilen bara rullat ut 2ggr för lite korttagning. annars står den utanför varberg i väntan på att garaget ska bli fritt från en vakkoja och en oljepanna tank som tar upp mkt utrymme!!

för några dagar sen bestämde jag mig för o göra en stortvätt av bilen. vilket var snabbt gjort i de kalla vädret. vilket även va en tråkig nyhet!!

rost på bägge dörrarna. ena bakskärmen har rostbulor och andra är allmänt dåligt iordninggjord!! färgen på motorhuven är den enda man egentligen kan säga är bra annars är det missfärgningar ( om än små men är man en billackerares barn med bilhobby så är man fan kräsen ) över nästan hela bilen. visst rosten är såpass liten utspridd så den är inte farlig ännu men ändå ett stort bekymmer för mig!

får se vad som händer. en sak är säker. vill försäkringsbolaget göra rätt för sig så ska jag få pengar så fixar jag det själv. fan heller att dom klåparna får göra om skiten IGEN!

aja nu står jag här men en motor som inte är spec underhållande men ändå OK grund då bilen har M-chassi org. bilen är sänkt men ska bytas till riktiga saker självfallet. stag fram o bak ska bytas likaså.

aja bilen är som den är. vad gör man? jo man börjar planera. till sommaren planerar fadern min o flytta ner o köpa gård för att då kunna bygga en liten lackverkstad i ladan på gården = fri tillgång till lackbox!! :)

tittade runt lite på internet och insåg att detta kommer bli långtidsprojekt. hitta nämligen nästan hela bilens kaross i glas o kolfiber delar!

lagt bud på en svag inledning till projektet. nämligen sidorna bak vid pasagerarsätet i kolfiber! hoppas jag får dessa.

vet inte ännu hur det blir med bakskärmarna men mer om detta i ett annat inlägg.

motorhuv och baklucka vill jag ha i kolfiber men funderar om de bara ska va motorhuven pga prisskillnaden. dörrar i glasfiber samt framskärmar och bakspoiler. taket kommer det inte bli något av. möjligen glas/kolfiber senare men de är långt senare.

motor o drivlina tar jag möjligen imorgon samt mer om bakskärmarna!

fälgar har jag redan. en uppsättning 17"are som passar. en till uppsättning ännu bredare bak med fälgbana på fälgarna som ligger i V-rås o väntar på upphämtning. dock behövs kambervinkeln ändras för att dessa ska få plats.

post-3905-0-67163200-1325646030_thumb.jp

post-3905-0-09312200-1325646117_thumb.jp

post-3905-0-35971900-1325646207_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

händer inte mkt o lär inte göra det heller då jag inte räknar med o va klar tills sommaren o inte heller sommaren därpå den heller så. hade gärna blivit det men de får vi se sen hur de blir.

bakskärmarna funderar jag fortfarande runt. finns inte org utförande utan måste tydligen beställa något jäkla junkpaket som breddar o har sig på ett inte allt för vackert sätt! vill ha org bakskärmarnas former så har skickat mail o hoppas på svar snart om dom kan ordna vanliga formen fast självfallet i glasfiber.

motorvalet förbryllar om möjligt ännu mer! den som sitter i ska ut bilen den saken är iaf säker.

M50b25.

S50b32.

dessa 2 funderar jag på. m3:ans motor har ju fördelen att den skulle faktiskt kunna funka till o börja med med sina 320hk. M50 är BRA mkt billigare o med orörd botten så kan man ta ur ca 350-400 driftsäkra hk.

S50 går på härliga 25 000kr bara motorn o allt till den. sen har vi växellåda som kostar på o koppling.

M50 går på ynka 5000kr men då behövs ett riktigt sprut för driftsäkra hk samt turbo,grenrör,avgas o massa till = runda slängar 30k till.

ett jäkla svårt val detta o vet inte alls vilken av dessa 2 kandidater det blir.

en uppdatering som faktiskt ska hända inom närmaste dagarna är att gummit ska krängas av 17" fälgarna som jag fick med bilen o blästerpistolen ska testas. bara hitta lämplig färg o lacka dom i! ganska svårt val då färgen på bilen är rätt så egen. lutar åt svart men vet inte riktigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

då jag är på tok för slö för o ha blogg så skriver jag tankar o sånt här så jag har lite o utgå från senare när jag kommit en bit. givetvis hänger jag på dom större bilforumen o tittar o läser.

svar på motorfrågan får jag dock inte där iaf utan det beror ju på hur jag vill fortgå senare. om jag vill bygga större eller vad jag vill göra.

inte många nog här som är så intresserade av detta så de är lönt o ställa en direkt fråga om detta på detta forum. lite som projekttråd/dagbok med frågeställningar i mitt huvud om allt o inget som berör själva bygget ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Höj den, montera stora hjul, vinsch och extralysen?

Takräcke med skidklämma är också bra. ;)

när jag ändå är igång så kan jag ju gå med i någon sekt, be till någon låtsasgud o äta "mackor" ( förstår om man sätt how I met your mother senaste tiden ) samt skaffa dragning till samma kön som mig själv?

till din önskning så säger jag nejtack då bilen nämligen ska närmre marken än vad den är nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Sakta men ja sakta är väl den rätta meningen om detta bygga. fälgarna som satt på vid köp är ute på annons. nya 17"are är på ingång från västerås snart. plåtfälgar med vinterdäck är inköpt för framtida isrejs.

Samt något lite större grejer oxå. en lista lång som ett a4blad med bakvagnsdelar. ALLT är nytt. varje mutter o bricka är nytt! Även bromsarna. förutom bromsoken, övriga bakvagnsdelar som exempelvis klumpen,balken o sånt ska sandblästras av en bekant och sedan lackas i någon läcker färg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Nya fälgarna hämtade. kommer bli tokbra efter lite lack o så!

Hämtar bakvagnskittet imorgon o säljer förhoppningsvis ett annat par fälgar som ska få sponsra en del av motorköpet som jag hoppas blir av snart.

Blir tills denna sommar (mer troligen tidig höst ) en m52b28 (2,8L sexa) men wtt annat insug. m3 grenrör samt öppet och ostrypt avgasststem samt ett spec gjort chip för denna kombo.

Räknar med ett lågt antal hk men finns en tanke bakom motorvalet nämligen.

Så ingen motor o skryta med men iaf 230-235HK samt lättad bil borde funka o iaf leka med.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir tills denna sommar (mer troligen tidig höst ) en m52b28 (2,8L sexa) men wtt annat insug. m3 grenrör samt öppet och ostrypt avgasststem samt ett spec gjort chip för denna kombo.

Räknar med ett lågt antal hk men finns en tanke bakom motorvalet nämligen.

Så ingen motor o skryta med men iaf 230-235HK samt lättad bil borde funka o iaf leka med.

Har en cabbe med den motorn som gått i ide, och med modifikationerna du gör i åtanke så vill du åt rapp motorrespons eftersom du avser hänga på en höfläkt i ett senare skede och så skrämma fram mellan 350-400hkr. Tror det brukar pratas om att man beroende på laddtryck måste byte stakar och kolvar om man vill ladda hårdare. Klokt att börja i den ändan av träsket, ladda moderat så kan du nog ha ruskigt kul med bilen till en rimlig peng. Visst är det häftigt när det pyser, viner, ryker och tjuter men då snackar vi enorm budget och minskad hållbarhet ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Okej så trevligt :) nja då m52an har alublock så tål den inte spec mkt ladd tyvärr :(

dock är m3ans motor identisk till måttet samt kör med samma lådor som 328an gör. så tanken med detta är o ha en rolig bil för kommande vinter o samtidigt göra grovjobbet inför m3ans motor ska få ta plats :)

nytta med nöje så att säga!

Ska försöka undvika turbo så länge det går men ändå ha rolig effekt. gillar o köra mkt o då är turbo precis som du säger ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Bilen innan våtslipshelvetet började så. nya fälgarna sitter på

post-3905-0-00296500-1331196105_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

våtslipande började förra helgen med hjälp av brorsan samt farsan. nu har dom åkt hem ( sthlm ) för stunden o då blir de lite helgarbete för min del.

lacken va ju dålig minst sagt!! så köpte på mig ett par 2000 våtslipspapper som ska gå över hela bilen för att sen fixa till utan med o gå över bilen igen med 3000 papper. ( ett jäkla skitjobb rent ut sagt! )

efter det blir det polering. dock får farsan stå för den biten då han kan sin sak minst sagt, till o med lite över medel.

har köpesannons ute efter en skärmvalsare till bilen då den behöver breddas. kommer bli toksnyggt med lite diskret breddning, skärmkanterna bak kommer dock bytas under hösten/vintern som kommer sen så dessa blir lite test tills nästa gång.

framskärmarna kommer likaså få valsas lite då ET:t va på tok för lågt vilket satte dom långt ut = snyggt men GUD så opraktiskt!

letar efter vettiga dämpare/fjädrar. visst värstinggrejer lockar MEN 10-15k känns inte motiverat då grejer för 5k funkar lika bra men med mindre/avsaknad av inställningsmöjligheter med hjulvinklar med mera.

sen är de lite smårost blesyrer som stör mig så in åt helvete rent ut sagt! dessa delar kommer helt sannolikt bytas ut då det inte är värt o laga dessa när jag ändå ska ha tokseriöst renoverad drivlina.

lite tankar nu. trevligt att trots allt lite jaktfolk läser detta trots det är ett bilbygge. förvänta mig inga kommentarer men jag är på tok för lat för o ha blogg så detta är lagom ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

så ser den ut. hittade en tid hos bes nästa vecka. hoppas då gjort iaf halva taket då oxå.

tror ni dom tittar konstigt på bilen om man kommer in o den ser ut sådär? haha lär få någon konstig blick längst vägen dit iaf ^_^

post-3905-0-45475900-1331231015_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Bilen har slipats mer. börjats o polera. dock va de tattarlösning höger fram när jag skulle börja montera coilovers märkte jag :(

bråkat med skiten flera dagar :( hoppas få löst de snart bara!

Ska snart börja kapa bort mer eller mindre hela golvet bak i bilen. dels pga få bort mkt början till rost samt få göra bygga efter eget tycke o tänk. fuelcell kommer troligen byggas in där reservhjulet satt eller möjligen lite till höger där bak pga stagen ska ska göra baken på bilen lite stabilare självfallet byggs allt i glasfiber. förutom då stagen, rostfritt blir dessa eller "vanligt" stål pga ska iaf lackas.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

väghållningsprylarna är helt otroligt stenhårda!! men mjuka om man ställer dom så. kommer bli helt underbart o köra den sen. dock ett problem då en bult gick av vid fjäderbenet som vållar mig stora problem!! helvete vad jag hatar tattarlösningar, tyvärr verkar bilen vara uppbyggd på detta.

börjat kapa ur bagagegolvet lite smått oxå som ska ersättas med glasfiber.

just ja. har ju en 4:a på 1,8liter i bilen nu. har precis bokat en 2,8liters rak 6:a :wub: kommer ge ca 80-85hk MER än min nuvarande motor har o de en sugmotor som kommer va otroligt rapp med toklättat svänghjul :wub:

dock ska bilen brukas först innan den ska in med ny motor o besiktas under tidig höst.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jahopp de sket sig. idioten sålde motorn även fast vi mer eller mindre gjort upp allt...

Inte skett så mkt. upptäckt att bilen varit ägd av klåpare så nu kommer de bli till o ställa in bilen för en lång tid framöver rostlagning av nästan hrla golvet blir de o när man då ändå ska slakta halva bilen kan man lika gärna göra de seriöst. så framvagnen ska ner först o sen skickas allt på blästring. samma sak med bakvagnen när framvagnen ligger hemma i delar igen. sen bara o börja o kapa rost!

Med tanke på rådande skick så lär inte bilen bli bruklig på iaf 1år som minst o när man ändå håller på så åker de troligen på glasfiberdörrar. glasfiberskärmar o förhoppningsvis motorhuv o bakluckan i kolfiber annars glasfiber de med.

Fy fan va jag hatar tattarlösningar :(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Visst kan man gräma sig på dåligt utförda reparationer. Men i detta fallet är det i slutändan bättre för dig. Visst det är drygt just nu då det blir mer jobb än du tänkt dig och bilen får bli pallbocksrejser längre än du planerat, men när du rullar ut den ur garaget och du samtidigt vet med dig att varenda bultdjävel putsats upp och är fräsch, då tänker känns det säkert bättre.

Trist med motorn, men varför siktar du inte högre när du nu gått på en nit till? Vad är målet mer bilen? Ska du kunna rulla in på bilprovningen och åka ut med blankt papper? Blir nog svårt om du smetar ner en sexa då där tidigare funnits en fyra. Har du pratat med bilprovningen om vad som krävs? Ska det bli en sladdomobil så förstår jag, men skattad och besiktigad så kan din resa bli lite marigare.

Förstår dock att du suktar efter en 6a, de låter gudagott när man ligger precis innan varvstoppet på tvåan och trean :lol:

Känner du till snikmodden som gjordes på många av Golf VR6'orna för att få det underbara gurglande insugsljudet? De funkar även på BMWs luftburkar, men blir inte lika dovt. Dessutom effektivare än koniskt luftfilter som bara slukar varmluft.

Hoppas kunna plocka ut min 328 till helgen så man får lyssna på lite skönsång istället för dieselknarret från landsvägspråmen ^_^

Kämpa på!

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jo de kommer bli perfekt i slutändan. spec då min bilkunnige brorsa flyttar ner till hösten o börjar passande nog på meckargymnasie, han o jag i grupp blir maniska när de gäller o jobba med motorsaker :)

detta arbete var utan dess like till dåligt utfört. min okunniga flickvän hade gjort det 10ggr bättre :angry:

men du har helt rätt. den kommer tamefan va i toppskick när den rullar ut ur garaget. många fler frågor nu bara. vilken färg man ska ha på bilen är en rätt stor sådan. farsan är billackerare så han får sköta lackeringen B)

motorn var en variant som var tänkt o funka för sommaren o vinterns isåkningar. 328:ans motor är ju relativt lik s50b32 motorn o då hade de gått o byta enkelt senare . nu blev det inte så o lika bra var väl det pga renoveringen som blir av. va 1 dag försen med o hämta en m60b40 motor igår. ( v8:an, 4L med härliga 286hk org o ett skönt vrid! )

motorn som får bli av nu vet jag ej. antingen billiga 2,5:ans 6:a med turbo eller v8:an med lite småfix eller om jag hittar något annat skoj under kommande årets/årens renoveringar. jag är inte så kinkig med från vilken bil den kommer ifrån sålänge den ger bra sladdvärde då det absolut inte kommer bli någon tråkig 402m bil ^_^ japp gjorde den snikvarianten på min förra e30 touring jag hade. den före de oxå. båda hade 2,5liters motorn men ena va en 320 på pappret. låter härligt.

finns luftfilter med luftuppfångare av kolfiber. den ger sjukt gott i m52b28 motorn om du vill ha ännu värre motorljud. gjorde en m50b20 till en 328/m3:a i ljudet bara med det o race kattar på bilen.

låter skönt o ha en glidarbil. dessutom med den motorn som är ruskigt mysig. kommer inte ihåg om du bytt insug men testa det om du inte gjort de B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bilen är mer eller mindre oräddbar. den slaktas för sina goda bitar som i sin tur kommer monteras på den nya karossen med den nya motorn som ska kollas på idag! Ett litet projekt blev ett stort projekt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säkert bra bil. dock fel årsmodellen på den karossen samt även lite fel kaross öht för de jag ska ha den till :) nu varit o tittat på nya karossen. finns småfix men de är ytrost på lite olika ställen samt något hål. inte mer :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

E39=Pizzabagare

E36=Pizzabagarns son

Nää, skämt o sido.. Jag gillar BMW, väldigt mycket, hade jag haft tid, ork och mer pengar över att spendera skulle jag skaffat mig en M3 E30 kaross och hinkat i en bayersk överladdad sexa...

Lycka till med bygget TurboHunter, det är kul att se att det faktiskt finns folk som filar på väghållning, vikt och saker som finns under bilen innan dom skaffar sig en toktrimmad rova under huven, istället för att dölja rost med plastkjolar, köpa öppet luftfiler, chippa och installera en subba som kan få vilken pacemaker som helst inom 100m till att stanna.. :) Bilar kan oxå vara hantverk.. :excl:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...